Annons

Köpråd på Fotosidan Köp&Sälj

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi har de senaste dagarna raderat ett par annonser från en handfull "medlemmar". Kännetecken: anonyma mailadresser och bara varit medlemmar ett par dagar. Motring på fast nummer, testa om mobilnumrets namn matchar på Swish (vilket du kan göra utan att betala ngt. Lägg en betalning på 1kr och slå in numret och på sidan där du bekräftar så betalar du inte men ser namnet). Vid minsta tvekan fixa ett fysiskt möte. Ni kan använda söka efter uppladdade annonsbilder via google och google Chrome-läsaren (högerklicka på bilden och välj Sök på google). Se mer https://support.google.com/websearch/answer/1325808?co=GENIE.Platform=Desktop&hl=en
 

henkrikroos

Aktiv medlem
https://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=260617
"Daniel Karlsson" som ville sälja mig ett Canon 400 2.8 is II för 18000....
har uppehållit honom ett bra tag
Har kontaktat den riktiga Daniel och informerat honom om ID kapning. Han polisanmäler i denna stunden

Samt https://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=260964
Person som säger sig bo i Iggesund.



Jag skulle gärna kunna anmäla dessa direkt via deras profil.
Den andra saken jag tycker är att de som kan lägga upp och svara på annonser borde åtminstone ha laddat upp några bilder och komplett ifylld profil.
 
Senast ändrad:

cardazio

Aktiv medlem
https://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=260617
Daniel Karlsson som ville sälja mig ett Canon 400 2.8 is II för 18000....
har uppehållit honom ett bra tag

Samt https://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=260964



Jag skulle gärna kunna anmäla dessa direkt via deras profil.
Den andra saken jag tycker är att de som kan lägga upp annonser borde åtminstone ha laddat upp några bilder och komplett ifylld profil..
Han erbjöd mig just att köpa ett rätt sällsynt objektiv till underpris.

Kan man verifiera sig med bankid eller fb login då så man kan utforska skummisar?
 

Endstreet

Avslutat medlemskap
...Men, jag blir rent ut sagt förbannad alldeles för ofta när jag lagt ut en vara till försäljning och det kommer ett antal svar av typen " Har du gluggen kvar?". Inget mer skrivet...
Då har jag en fråga där svaret kanske kan göra mig till en bättre spekulant: Vad bör man som intresserad köpare inleda med i sådana fall?
Jag vet att jag gör mig skyldig till mail/meddelanden av typen "jag är intresserad av x som du säljer, finns det kvar?". Spammar inte runt det, men inleder gärna med det på saker jag verkligen är intresserad av då jag allt för många gånger stött på varor som inte finns kvar men där annonsen ligger kvar utan annonstexten "X finns kvar så länge annonsen ligger uppe" (har stött på redan sålda varor även där). Det blir lite tradigt att skriva ihop informativa inledningsmeddelanden och mötas av "det är sålt".

Skickar dock inte meddelande alls om jag inte är beredd att genomföra köpet efter ett positivt svar, så det kanske handlar om frekvens och efterspel.
 

hornavan

Aktiv medlem
Och jag tänker precis likadant när det gäller att betala för något i förskott. Jag har inget problem alls med det när jag köper av identifierbara, aktiva medlemmar med en historik på Fotosidan.

Tack för affären förresten!
Bor man i Arjeplog så litar man på människor.
Man betalar också förskott för att nå en fördel mot de som har geografiska och andra fördelar.
Under alla år har jag köpt och sålt hundratals varor, kan jag inte komma på att jag blivit lurad någon enda gång. Prylgalen ja.
Någon minuts koll av vederbörande så är risken att bli bedragen liten och den goda känslan att de flesta människor är genomhederliga sprider sig skönt.
En gång för många år sedan bad en utlandsfödd kompis mig sälja ett par objektiv åt henne, hon insisterade att betalning skulle ske med postförskott, något annat var det inte tal om.
Jag skickade paketen från ICA och var övertygad att allt var rätt och riktigt.
Nästa dag ringde köpare 1 från Uppsala och undrade hur han skulle betala, nu när objektivet anlänt.
Nästa dag kom nästa samtal, nu från Göteborg.
Frågan var densamma, hur skall jag betala?
Paketen hade anlänt utan postförskottsbetalning. Köparna hade lätt kunnat säga att de inte visste något om saken.
Bägge skickade pengarna samma dag och allt var frid och fröjd.
Tjejen som tog emot paketen på ICA var Prao och hade begått ett misstag, men tack vare hederliga människor löste det sig ändå.
En annan sak med att växa upp i Arjeplog, vi lär oss lita på varandra och det är en mycket härlig känsla.
 

janhade

Ny medlem
"Daniel Karlsson" vill sälja ett Nikkor 800 mm som jag sökt på annons här.

Han har gått ner i pris från 15000 till 5000 kr på några dagar och har bilder från eBay. Om du lägger ut en annons under KÖPES, se upp med personer som nappar, i synnerhet om de är nya medlemmar och villiga att pruta mycket!


https://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=260617
"Daniel Karlsson" som ville sälja mig ett Canon 400 2.8 is II för 18000....
har uppehållit honom ett bra tag
Har kontaktat den riktiga Daniel och informerat honom om ID kapning. Han polisanmäler i denna stunden

Samt https://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=260964
Person som säger sig bo i Iggesund.



Jag skulle gärna kunna anmäla dessa direkt via deras profil.
Den andra saken jag tycker är att de som kan lägga upp och svara på annonser borde åtminstone ha laddat upp några bilder och komplett ifylld profil.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Bor man i Arjeplog så litar man på människor.
Man betalar också förskott för att nå en fördel mot de som har geografiska och andra fördelar.
[...]
Bra information till bedragarna. Hädanefter kommer de rikta in sina aktiviteter mot Arjeplog. Kanske med säljes-lappar i entrén till Ica.

Härligt att höra att du ännu inte råkat ut för bedragare. Jag har också klarat mig. Men helt säkert är att det förekommer mycket fuffens och fulingarna blir mer och mer slipade.
Jag tror att vi kan skatta oss lyckliga att vi bor i Sverige och har ett så udda språk. Vi är en mycket liten marknad för bedragarna. Värre är det nog i engelskspråkiga delar av världen.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Tyvärr så är det någon som reggat fejkprofiler. Flera dessa senaste dagarna. Annonserna är välskrivna och i 3-12.000 kr klassen. Men en tydlig varningsflagga är nyregistrerade profiler och anonyma e-post-adresser som inte matchar namnet i profilen. Ställ motfrågor så brukar det lysa igenom.
 

cardazio

Aktiv medlem
Tyvärr så är det någon som reggat fejkprofiler. Flera dessa senaste dagarna. Annonserna är välskrivna och i 3-12.000 kr klassen. Men en tydlig varningsflagga är nyregistrerade profiler och anonyma e-post-adresser som inte matchar namnet i profilen. Ställ motfrågor så brukar det lysa igenom.
Det är dags att ni tar detta på allvar. Råkade ut för en kille som verkade seriös och var på väg att betala en liten summa i förväg.. visade sig att killen var känd av polisen och bodde i en annan del av landet jämfört var som var sagt. Får se om det blir någon påföljd eller om det läggs ned som vanligt.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det är dags att ni tar detta på allvar. Råkade ut för en kille som verkade seriös och var på väg att betala en liten summa i förväg.. visade sig att killen var känd av polisen och bodde i en annan del av landet jämfört var som var sagt. Får se om det blir någon påföljd eller om det läggs ned som vanligt.
Vi tar det på allvar. Vi har supertydliga varningar och agerar direkt vi får info. Vi rekommenderar enbart affär öga mot öga.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Prata i telefon innan detta brukar göra att man får ganska bra känsla vad det är för en person

Vanligt koll som att nummer stämmer med person.
Pernummer stämmer,
Adress stämmer
Säljer personen ett Canon EF 400/4 och du märker att den har noll koll då ringer varningsklockan.
Frågan om man kan komma och titta på det.
Kvitto,karton och serienummer går alltid att fråga efter.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
När det är dyrare saker brukar jag se till att vi utväxlar e-post via våra arbetsgivare.
Det har ingen hittills avstått och jag har aldrig förlorat varken pengar eller affären när så skett.

Senast var det en civilanställd på polismyndigheten som jag handlade med.
 

spotnick

Aktiv medlem
Bluff på xpro3 och Leica

Igår fick jag ett mail där en Jakob Andersson erbjöd mig köpa hans Leica Summicron 50mm för 4500 kr. Det lät misstänkt och jag såg att hans hade blivit medlem på Fotosidan samma dag.

Sedan dök det upp en annons från honom där en Xpro3 såldes för 13500 kr. Också misstänkt billigt. Jag ställde frågan på Fuji Facebook och det var en del som tyckte det verkade misstänkt. Nu är hans annonser borta och även hans medlemsprofil.

Så kanske håll ett öga på denna annonsör.
 

andreas89

Aktiv medlem
Många forum tvingar en skriva x antal foruminlägg och vara medlem i 3-6 mån innan man är välkommen i köp och sälj-arean. Kanske kan va vettigt för FS?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är dags att ni tar detta på allvar. Råkade ut för en kille som verkade seriös och var på väg att betala en liten summa i förväg.. visade sig att killen var känd av polisen och bodde i en annan del av landet jämfört var som var sagt. Får se om det blir någon påföljd eller om det läggs ned som vanligt.
Enda sättet för FS att skydda oss medlemmar till 100% vore att stänga ner köp&sälj. Men det vore tråkig. Jag tror att vi medlemmar istället får lära oss att leva med (och i bästa mån) hantera riskerna.
Betala först!
Få varorna först!
Träffas på plats!

Vad vi än gör för att själva utbytet av saker mot pengar ska gå väl kan vi ändå i slutänden stå med stöldgods i handen som rättmätige ägaren kan kräva tillbaka.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi kommer testa lägga till stöd i köpet genom att lägga till digitala kontrakt via https://swiftcourt.com/sv. Väldigt osäker om effekten av swiftcourt men den som vill strula kommer iallafall försöka undvika gå in i såna strukturerade processer.
 
ANNONS