Annons

Snabb slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

aitchh

Aktiv medlem
Hej.

Jag har en nikon d40 med sigma 70-300.
Jag tycker om att fota djur speciellt fåglar.
Till problemet, jag får inte in snabb slutartid ? någon som kan förklara steg för steg ? Det enda ja kan ändra va ja hittat är 1 sek eller mer. men de ska ju vara snabbare ?

Tack på förhand.


/ Oscar Malmlund
 

heliflyer

Aktiv medlem
ställ programvredet på läge s = shutter priority
vrid sedan inställnings ratten på baksidan av kameran till den slutar tid du vill ha. Men frågan är hur korta tider det går att använda då sigma 70-300 inte är så ljusstarkt för att kunna använda korta tider behövs stor bländare om bländaren inte kan öppna tillräckligt för att exponera bilden rätt får man prova med att gå in i menyn och ändra iso värdet prova att köra på 800-1600
 

aitchh

Aktiv medlem
ställ programvredet på läge s = shutter priority
vrid sedan inställnings ratten på baksidan av kameran till den slutar tid du vill ha. Men frågan är hur korta tider det går att använda då sigma 70-300 inte är så ljusstarkt för att kunna använda korta tider behövs stor bländare om bländaren inte kan öppna tillräckligt för att exponera bilden rätt får man prova med att gå in i menyn och ändra iso värdet prova att köra på 800-1600
ja, men då blir bara bilderna mörka när ja fotar med högre siffror ?
 

Walle

Aktiv medlem
Ett hett tips är att dels läsa en grundläggande bok om fototeknik för att förstå sambandet mellan slutartid, bländare och ISO, och dels läsa kamerans manual. Jag kan lova att det står precis hur man ändrar slutartid i manualen.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Men du måste väl ha tagit massor av bilder med kortare slutartid än 1 sekund? Detta får du klargöra för att vi ska kunna hjälpa dig.

Per.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Du menar kanske att det står 1-2-4-6-8 (eller liknande siffror) när du vrider på hjulet?

Det betyder inte så många sekunder, utan t.ex. 6 betyder 1/6 sekund. När det står 2"-3"-4" och så vidare är du uppe på hela sekunder.
 

heliflyer

Aktiv medlem
när bilden blir svart så betyder det att du har under exponerat bilden
alltså du har haft för kort slutar tid för att få in tillräckligt ljus på sensorn för att det ska bli en bra bild.
Du har förmodligen missförstått vad indikeringen för slutar tid betyder
så står det 100 innebär det att du har 1/100 i slutar tid 1000= 1/1000 sek 1'' så är det 1 sek så läs på i manualen till kameran så kommer det att klarna
 

aitchh

Aktiv medlem
när bilden blir svart så betyder det att du har under exponerat bilden
alltså du har haft för kort slutar tid för att få in tillräckligt ljus på sensorn för att det ska bli en bra bild.
Du har förmodligen missförstått vad indikeringen för slutar tid betyder
så står det 100 innebär det att du har 1/100 i slutar tid 1000= 1/1000 sek 1'' så är det 1 sek så läs på i manualen till kameran så kommer det att klarna

jaha, nu förstår ja :) tack för hjälpen:)
 
ANNONS