Annons

Ladda 127/Spole?

Produkter
(logga in för att koppla)

piotr77

Medlem
Hej!

Någon som har erfarenhet av att ladda/omspola 127film?
Funkar det med vanlig skuren 120 eller är det bättre m. "bulk"-varianterna?
Förslag på var man kan hitta spolar?
 

aolsson

Aktiv medlem
Ett problem är väl att 127 formatet är 4cm i bredd mot 6cm för 120. Du måste således kapa av en bit i bredd för att få till det.

Dessutom blir det (om du måste förlita dig på siffrorna i "röda ögat") litet trixigt att veta hur långt man ska vrida fram för nästa ruta.

Det finns 127-film att köpa. I europa bl.a. från Maco i tyskland.
 

ojanson

Aktiv medlem
Ja, det bästa tipset är att till att börja med skaffa några rullar svartvit efke R100 från t ex macodirect.de. Då får du både tomspolar och papper med rätt numrering på som du sedan kan använda till valfri film.
Om du har en kamera för 120-film kan du göra en hållare för t ex ett rakblad och montera i filmbanan. Sedan är det bara att ladda och använda filmframmatningen för att skära. Sedan får du klippa den till rätt längd och tejpa fast på 127-pappret.
Jag har själv börjat fundera på att kanske skära och spola om någon färgfilm.
Detta efter att en omspolad Portra som jag köpte på B&H var slarvigt klippt, och upptejpad på _mycket_ begagnat och tejpförstärkt papper. Tejpen triggade räkneverket i min Rolleiflex Baby alltför tidigt, så första rutan sköts på pappret. :-(
 

piotr77

Medlem
Jag har själv börjat fundera på att kanske skära och spola om någon färgfilm.
Detta efter att en omspolad Portra som jag köpte på B&H var slarvigt klippt, och upptejpad på _mycket_ begagnat och tejpförstärkt papper. Tejpen triggade räkneverket i min Rolleiflex Baby alltför tidigt, så första rutan sköts på pappret. :-([/QUOTE]

Tackar!
Precis så jag tänkt, utöka filmutbudet något, variationen är ju sådär.......
B&H har tydligen skarvat en del ja, haft Portra160VC-papper men något annorlunda under.....
Spolar har jag iaf. några stycken men papper är det värre med. Förslag på hemmagjord variant?
Mvh/P
 

ojanson

Aktiv medlem
B&H har tydligen skarvat en del ja, haft Portra160VC-papper men något annorlunda under.....
Spolar har jag iaf. några stycken men papper är det värre med. Förslag på hemmagjord variant?
Mvh/P
Nja.
Filmen var Portra. Det var pappret som var gammalt.

Det bästa är nog att köpa några nya rullar svartvit efke R100. Då får du nytt fräscht papper som går att använda till annan film sedan.
Är man mycket pysslig tar man 120-filmens papper, skär ned det till rätt längd och bredd. Sedan får man själv skriva dit numren så det passar fönstret. Då måste man vara noga med bredden för att få rullen någorlunda ljustät.
Som sagt. Då får man vara mycket pysslig. :)
 

piotr77

Medlem
Macodirect har fortfarande ett restlager Macocolor UCN200 (gick ut januari 2008 resp 09). Även Rollei Retro (80?) och en grön färgdia. Sedan vill jag minnas att B&H har andra smaker också. Fuji Velvia t ex.

Rakt ur minnet.

Lite info finns också i http://www.fotosidan.se/cldoc/29018.htm
Tackar!
Rollei 80(s?) är jag nyfiken på. Grön färgdia låter som motsatsen men nyfiken blir jag ju.....
Velvia 50 har jag kört m. i 120, men just B&H är jag lite skeptisk mot just pga det du nämnde ovan. Har haft bättre hjälp av centralcamera.com då. Å andra sidan sa nån att det är samma leverantör av "udda format" som B&H så vad vet jag....
Tack igen och godnatt.
/P
 
ANNONS