Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraskrot eller något att ta tillvara på?

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Var nere i källaren och rotade. Har haft en låda märkt FOTO som följt med ett antal flyttar. Den innehåller äldre kameror. Några saker står det Carl Zeiss eller Kodak på, andra har namn jag aldrig hört, något ser ut som ett rent museiföremål osv. Oavsett, så blir man imponerad av den mekaniska kvaliten i de gamla produkterna :). Finns det något av det här som är värt att bevara, eller låta någon annan (mer intresserad) ta hand om det? Eller är det bara att skicka till skroten?

Här är lite lösryckt vad som står på grejorna:
1) Exa IIa med 3 objektiv, Jena 135, 50/1.8 och ISCO Göttingen Westrcolor 50/1.9
2) Kodak Junior 620
3) Yashica-8 (möjligen en dubbel 8 kamera)
4) Fjärrkontroll mod.ä. "Prontor Germany"

mer bilder kommer strax....
 

Bilagor

wfrank

Aktiv medlem
8) Kodak "popular Brownie", "Takes 620" står det på linsen. Lite helan o halvan känsla :)
9) och 10) klar museilook, "Thornton Triple Imperial Extension Pickard". Påsen innehåller en lins, div metallringar och träramar finns med i väskan samt en svart duk. Denna borde vara gammal (!)
 

Bilagor

Senast ändrad:

wfrank

Aktiv medlem
11) Kodak, Compur Rapid
12) inget märke, Compur Rapid och Carl Zeiss Jena står det på objektivet
13) "Sekonic microlite meter Japan" (en ljusmätare, är nog inte så gammal men förnämligt byggd och tillhörande påse finns med)
 

Bilagor

Smw

Aktiv medlem
Hej !
Det är nog säljbart, även om du inte blir speciellt rik, alternativt skänk det, det finns uppenbart en del samlare här på forumet, alt2: är det arvegods
så ställ det i vitrinskåpet eller ha det kvar i lådan.

//MW
 

Mistah

Aktiv medlem
Lägg ut dem på tradera så bjuder jag på en del, eller kom över så bjuder jag på hembakt och kaffe!
 

Fogel70

Aktiv medlem
Jag är ingen expert på dessa gamla fotoprylar, men det tycks finnas ett rätt stort intresse för de. Så jag tror nog du kan få ihop några tusenlappar för de, (om du hittar rätt köpare).

Lp foto har auktioner några gånger per år så det kan vara värt att vara med där. De kan säkert också hjälpa till med värdering av prylarna.
 

wfrank

Aktiv medlem
Tack för tipsen, ska kontakta LP foto och se ifall det finns något auktionsmaterial. Det är förvisso släktgods, men har inget vitrinskåp tillägnat för sånt här. Så sakerna ska bort eftersom jag är heldigital sen många år. Det var inte avsikten att detta skulle bli en annons men mailmessa via FS ifall det är något du är intresserad av - annars skickas det till LP foto (om dom är intresserade) och det som inte går dit skrotas - håller tyvärr inte på med tradera. Och jag får en låda mindre i nästa flytt :)
 

Urr

Aktiv medlem
Träkameran och filmkameran med revolverfattning (Paillard-Bolex) gissar jag kan ha störst värde för samlare. Även din Kodak Retina, som dessutom är brukbar. Den svarta småbildskameran verkar också vara intressant, vad det nu än är för fabrikat så har den påkostad optik och slutare. Brukbar den också, liksom Exa-kameran och din Zeiss Nettar. Den sistnämda vill dock ha 120-film. Kodak 620-kameran kräver en filmtyp som inte finns längre, men den är annars lika fin som din Nettar.

Resten är nog endast kuriosa - om du inte hittar en samlare som söker efter något speciellt.
 

meldert

Aktiv medlem
Tradera är bästa sättet att göra sig av med dem. Du har ju redan många bilder. Då tjänar du en hacka på dem och någon annan blir lycklig.
 
ANNONS