Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica CL

Produkter
(logga in för att koppla)

Josef Lee

Medlem
Hej!

Har fått tag ärva en Leica CL med två objekti. Ett summicron-c 1:40mm och ett
elmar-c 1:4 90mm. Allt är helt ouppackat! fortfarande inslaget i plast. Jag går nu i valet och kvalet om jag skall sälja den (vad får man för en sån) eller om jag skall använda den själv. Känns ju lite konstigt att sälja av arv, och det hade ju varit sjysst att få testa den lite. samtidigt är den ju helt ny i kartong...

vad tycker ni?

//Josef
 

Makten

Aktiv medlem
Det är inte en särskilt dyr eller eftertraktad kamera, men om den är helt ouppackad så är det kanske smart att faktiskt behålla den som samlarinvestering. Objektiven är snorbra och intresset har ökat markant sedan Leica M8 och M9 kom.

Kika lite på Ebay om du vill ha en internationell prisuppfattning, men tänk på att priserna stiger tills auktionen är avslutad.
 

Ballz

Aktiv medlem
Kolla med LP-foto som är proffs på såna här bedömningar. Deras auktioner innehåller en o annan CL, men knappast New In Box. Ring dom och fråga i vilket härad den befinner sej prismässigt.


Fast..det är en trevlig kamera. Börja fota analogt, vetja? Sämre förspänt kan du ha det, det är bra skit, dom där gluggarna.
 

Josef Lee

Medlem
tack för svaren

ja, jag skall kika med LP foto, hur man än gör är det ju trevligt att veta värdet.

Hur bra är förresten Leica egentligen. Grundar sig samlarvärdet på kultstatus eller på fotokvlitet. Jag menar,om skulle man köpa en analog kamera idag. Skulle en leica då vara ett alternativ om man bara är ute efter fotokvaliteten?

//Josef
 

Ballz

Aktiv medlem
Jag har en M2 som är oslagbar rent mekaniskt. Optiken jag har är nya gluggar från Voigtländer och gamla 50-tals ryska gluggar. Bra lösning om man har en budget. CL är bra skit, fast lite meckig rent ergonomiskt. Hade gärna haft en som gatu/resekamera.
 

Benganbus

Aktiv medlem
Hej!

Har fått tag ärva en Leica CL med två objekti. Ett summicron-c 1:40mm och ett
elmar-c 1:4 90mm. Allt är helt ouppackat! fortfarande inslaget i plast. Jag går nu i valet och kvalet om jag skall sälja den (vad får man för en sån) eller om jag skall använda den själv. Känns ju lite konstigt att sälja av arv, och det hade ju varit sjysst att få testa den lite. samtidigt är den ju helt ny i kartong...

vad tycker ni?

//Josef
Om den är i en obruten förfackning, så kan den gå att sälja på auktion. Ta ett snack med LP-foto för en första koll, se'n kan du bestämma dig.

Annars är det en liten fin kamera, hade två sådana under några år vid fjällvandringar, skidåkning, cykelturer osv, den funkade utmärkt, det enda som brukar hända efter några år är att exponeringsmätarens nål fastnar i en liten tejp-bit som med åren blivit klibbig, men det är lätt åtgärdat.

Och använda den själv...?
Allt handlar då nog om du är intresserad av att fota med en analog mätsökarkamera?
 

Benganbus

Aktiv medlem
ja, jag skall kika med LP foto, hur man än gör är det ju trevligt att veta värdet.

Hur bra är förresten Leica egentligen. Grundar sig samlarvärdet på kultstatus eller på fotokvlitet. Jag menar,om skulle man köpa en analog kamera idag. Skulle en leica då vara ett alternativ om man bara är ute efter fotokvaliteten?

//Josef
"Hur bra är förresten Leica egentligen."
En bra fråga som kommer att få många svar! ;)

Leicakameror som tillverkats i ganska få exemplar har högt samlarvärde!
Tex svartlackerade M Leicor. (Obs att det finns svarteloxerade M Leicor, men det är en annan sak)

Och hur bra är en Leica..
Jag kan bara svara för mig själv, om man gillar en mätsökarleica, så känns den nästan outslitbar, och funkar utmärkt för min typ av fotografering, typ "gatufoto!"!
Men en mätsökarkamera är litet begränsad, så det måste man ta med i sitt fototänk!
 
ANNONS