Annons

Fågelfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

ToniLouis

Medlem
Hej, jag är väldigt intresserad av fågelfotografering och annat vildliv iöverhuvudtaget. Just nu använder jag en Nikon D80 med ett Nikon 70-300mm VR.

Bilderna blir riktigt bra, när ja fotar fåglar som endå är rätt nära mig. Skärpan går inte att klaga på, vid 100% förstoring så är de fortfarande riktigt bra skärpa. Lite ljussvagt, men inget som hindrar mig att fota.

Jag har lånat min kompis Nikon D300 i en vecka nu och gav mig ut nästan direkt, fick några fina fåegelbilder. Men när ja åker iväg till lite "större" sjöar med fågeltorn så märker jag att ja behöver ett objektiv med lite längre zoom, kanske ett 400 eller 500mm?
Som i efterhand blir 600 eller 750mm i DX?


Så ja har kollat runt lite och hittat 2 olika sigma objektiv, inte för ljussvaga och med Bildstabilisator.

- Sigma 120-400mm F4.5-5.6 DG OS
- Sigma 150-500mm f/5.6-6.3 DG HSM OS


De jag undrar nu, är om något av dessa två är något att ha?
Eller om ni vet några andra liknande objektiv, i samma prisklass?



Sen också, om ni tycker att jag ska behålla min D80 och lägga pengar på bättre gluggar, eller om jag ska byta upp mig till d300 och vänta ett tag med objektiven?


MVH Toni Louis


Här kan ni också se några av mina fågelbilder tagna med mitt Nikon 70-300mm :)

http://tonilouisphoto.deviantart.com/gallery/#Birds
 

kingfisher

Aktiv medlem
Sigma 50-500 är bättre

Saknar IS men jag har sett några tester mellan dessa objecktiv och 50-500 var bäst överlag. Jag använder själv Canons 500/4 nästan alltid med 1.4X extender.
 

ToniLouis

Medlem
Saknar IS men jag har sett några tester mellan dessa objecktiv och 50-500 var bäst överlag. Jag använder själv Canons 500/4 nästan alltid med 1.4X extender.
Vad jag vet så är OS motsvarigheten till IS och VR?
kan va på tok fel också..

Aa va ja har sett så är 50-500 också bäst, men kostar då över 10 lappen?
 

befl

Aktiv medlem
Hej, jag har själv ingen erfarenhet av dessa men de testresultat jag läst visar att de båda är det 120 - 400 som ger mycket för pengarna. Både Foto och Kamera&Bild har samma åsikt. Ett annat som är mycket upplyft som ett ra köp är Tamron 200 - 500, men några tusenlappar dyrare. Mvh Benny
 
ANNONS