Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

PMD

Aktiv medlem
Som trogna läsare av denna tråd vet så tolkar jag allt med ett välvilligt sinnelag. Min tolkning av diskussionen om HTs användande av AF eller inte går därför ut på att nämnda diskussion härstammar från en vilja att se om det är något i HTs fotograferande som vi kan lära av (ordet 'inspireras' brukar användas i sammanhanget) - nu när det är etablerat att klipp-och-kistrandet inte var en så lysande idé.
Menar du verkligen HT (Herje Tellesø) och inte TH (Terje Hellesø)?
:)
 

hornavan

Aktiv medlem
Om du nu är en av dom som laddat ner musik/film har du även lanserat samma låtar som om det var du som producerat dem?
Eller lanserat den nerladdade filmen som om det var du som vart regissör?

Annars är ju liknelsen ganska dålig då han inte stulit bilder för att sitta hemma och titta på dem i sin dator och sedan bara ha dem liggande för att kanske ta fram och titta på dem någon ytterligare gång..

Eller vad säger du?

Fö. mitt första inlägg i denna lååånga tråd..
Stöld är stöld oavsett hur det stulna används. TH hat stulit bilder från nätet och några har stulit musik och video på nätet. Hur vi sedan använder stöldgodset påverkar väl inte brottet, möjligen påverkar det chansen/risken för upptäckt.

Nu var det ju inte det som var ämnets poäng.

Poängen är att somliga tycks mer upprörda över THs lögner som knappast är åtalbara, än de är över de faktiska brottet (n).

En anledning att tråden blivit så här lång är att det hakas upp på detaljer som ofta är irrelevanta i sakfrågan. Som att du hakar upp dig på liknelsens kvalitet istället för att diskuterar varför vi reagerar som vi gör på Terjes förehavanden.
 

PMD

Aktiv medlem
Stöld är stöld oavsett hur det stulna används. TH hat stulit bilder från nätet och några har stulit musik och video på nätet. Hur vi sedan använder stöldgodset påverkar väl inte brottet, möjligen påverkar det chansen/risken för upptäckt.
Det finns en hel del skillnader. För det första är stöld inte samma sak som upphovsrättsbrott. Den distinktionen är inte en liten detalj utan grundläggande för att man ska kunna förstås skillnaderna.

Att Hellesø har tagit bilder från nätet är inget brott alls. Det är fullt lagligt att spara lagligt publicerade bilder man hittar på nätet. Brottet består i att han har använt dessa bilder i egna alster som han har publicerat. Det är denna publicering som han har gjort som är ett brott mot upphovsrättslagen.

Den som laddar ner musik och film från nätet begår (eventuellt) ett annat brott mot upphovsrättslagen. Det är nämligen inte tillåtet att spara sådant man hittar på nätet som är olovligen publicerat, vilket nästan alltid är fallet i s.k. fildelningssammanhang.
 

zood

Aktiv medlem
Stöld är stöld oavsett hur det stulna används. TH hat stulit bilder från nätet och några har stulit musik och video på nätet. Hur vi sedan använder stöldgodset påverkar väl inte brottet, möjligen påverkar det chansen/risken för upptäckt.

Nu var det ju inte det som var ämnets poäng.

Poängen är att somliga tycks mer upprörda över THs lögner som knappast är åtalbara, än de är över de faktiska brottet (n).

En anledning att tråden blivit så här lång är att det hakas upp på detaljer som ofta är irrelevanta i sakfrågan. Som att du hakar upp dig på liknelsens kvalitet istället för att diskuterar varför vi reagerar som vi gör på Terjes förehavanden.
Hur vi sedan använder stöldgodset är väl det som gör skillnaden, stjäl du något och behåller det själv så är det ett brott, säljer du det vidare utför du ju ytterligare ett brott.

Om man inte kan få haka upp sig / ifrågasätta saker som skrivs i tråden så ber jag om ursäkt.
Men skriver jag själv något i en tråd så är jag beredd på att det kan medföra följdfrågor..

Tillbaka till ämnet då..

Att personer verkar tycka lögnerna är värre en stölderna bottnar kanske i att det är olika känslor som styr
Lögnerna gör nog att många känner sig otroligt besvikna, och när de skriver är det dessa känslor som styr och känns viktigast att förmedla, tror alla tycker stölderna är helt fel men de kanske inte känns lika personliga som om man följt Terje en längre tid och upptäcker att mycket av det man lyssnat och sett upp till vart en lögn.
 

Lasse Eriksson

Aktiv medlem
Stöld är stöld oavsett hur det stulna används. TH hat stulit bilder från nätet och några har stulit musik och video på nätet. Hur vi sedan använder stöldgodset påverkar väl inte brottet, möjligen påverkar det chansen/risken för upptäckt.

Nu var det ju inte det som var ämnets poäng.

Poängen är att somliga tycks mer upprörda över THs lögner som knappast är åtalbara, än de är över de faktiska brottet (n).

En anledning att tråden blivit så här lång är att det hakas upp på detaljer som ofta är irrelevanta i sakfrågan. Som att du hakar upp dig på liknelsens kvalitet istället för att diskuterar varför vi reagerar som vi gör på Terjes förehavanden.
Ännu en gång kommer du med ett inlägg som är helt felaktigt. Det helt avgörande med hans "bild-stöld" på nätet är ju just hur han använder bilderna.

PS. läs Per D inlägg om du inte förstått att det är skillnad på "stöld och stöld"
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Stöld är stöld oavsett hur det stulna används. TH hat stulit bilder från nätet och några har stulit musik och video på nätet. Hur vi sedan använder stöldgodset påverkar väl inte brottet, möjligen påverkar det chansen/risken för upptäckt.

Nu var det ju inte det som var ämnets poäng.

Poängen är att somliga tycks mer upprörda över THs lögner som knappast är åtalbara, än de är över de faktiska brottet (n).

En anledning att tråden blivit så här lång är att det hakas upp på detaljer som ofta är irrelevanta i sakfrågan. Som att du hakar upp dig på liknelsens kvalitet istället för att diskuterar varför vi reagerar som vi gör på Terjes förehavanden.

Varför jag reagerar på Terjes prat angående manuell fokus grundar sig i hans hypande av sin egen fototeknik. Historien talar ju för att det är mycket snack och lite verkstad.

Kul att du inte ser någon skillnad på att ladda ner en film och spara en bild på hårddisken. Och att du dessutom inte vet om skillnaderna på att brottet blir hårdare när du använder bilden i verksamhet.

Var det inte du som skrev om din mångåriga erfarenhet som redaktör på en tidning?
 
Senast ändrad:

hornavan

Aktiv medlem
Varför jag reagerar på Terjes prat angående manuell fokus grundar sig i hans hypande av sin egen fototeknik. Historien talar ju för att det är mycket snack och lite verkstad.

Kul att du inte ser någon skillnad på att ladda ner en film och spara en bild på hårddisken. Och att du dessutom inte vet om skillnaderna på att brottet blir hårdare när du använder bilden i verksamhet.

Var det inte du som skrev om din mångåriga erfarenhet som redaktör på en tidning?

Ormen läser som han skriver. Du misstolkar i vanlig ordning och jag misstänker att du gör det medvetet, annars har du stora problem.
Jag har aldrig gjort någon tolkning av lagen.
Det jag tycker är intressant är att lögnen anses värre än det påstådda upphovsbrottet. Nu kommer ormen att ringla sig förtjust, men faktum är att man inte är dömd bara för att man erkänner.
Vad har min erfarenhet som redaktör att göra med detta??
Varför klankar du inte ner på mina 40 år som fotograf också; det är ju mer relevant i denna fråga?
 

Star2

Avslutat medlemskap
.....
Det är bra att vi kommit fram till att det är lögnerna som är det allvarligaste....
"Vi" har inte alls kommit fram till detta.

Jag graderar inte de olika delarna i terjegate, eftersom allt hänger ihop. Allt ifrån den långvariga dubbelmoralen med bilder "direkt-ur-kameran" och det ständiga predikandet inför läsare och kursdeltagare om vikten av icke-manipulerande, samtidigt som han själv i lönndom praktiserade raka motsatsen. Till alla övriga moment som ingår i terjegate.

GRUNDEN för hela terjegate är dock lögnerna, det är ljugandet som är förutsättningen för de andra delarna, vilket är en helt annan sak.
 
Senast ändrad:

hornavan

Aktiv medlem
"Vi" har inte alls kommit fram till detta.

Jag graderar inte de olika delarna i terjegate, eftersom allt hänger ihop. Allt ifrån den långvariga dubbelmoralen med bilder "direkt-ur-kameran" och det ständiga predikandet inför läsare och kursdeltagare om vikten av icke-manipulerande, samtidigt som han i lönndom praktiserade raka motsatsen. Till alla övriga moment som ingår i terjegate.

GRUNDEN för hela terjegate är dock lögnerna, det är ljugandet som är förutsättningen för de andra delarna, vilket är en helt annan sak.
Min bedömning är att det finns en konsensus att lögnerna är det som upprör mest, självklart är det inte en hundraprocentig uppslutning runt någon del av tråden, det finns stora avvikelser.
Du kan väl ordna en omröstning :)
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Ormen läser som han skriver. Du misstolkar i vanlig ordning och jag misstänker att du gör det medvetet, annars har du stora problem.
Jag har aldrig gjort någon tolkning av lagen.
Det jag tycker är intressant är att lögnen anses värre än det påstådda upphovsbrottet. Nu kommer ormen att ringla sig förtjust, men faktum är att man inte är dömd bara för att man erkänner.
Vad har min erfarenhet som redaktör att göra med detta??
Varför klankar du inte ner på mina 40 år som fotograf också; det är ju mer relevant i denna fråga?

Johan, nu får du ge dig. Jag kan väl ordagrant citera dig då.

"Stöld är stöld oavsett hur det stulna används. TH hat stulit bilder från nätet och några har stulit musik och video på nätet. Hur vi sedan använder stöldgodset påverkar väl inte brottet, möjligen påverkar det chansen/risken för upptäckt."

Du ser inget konstigt här? Det finns alltså ingen skillnad lagmässigt om du laddar ner en låt på din dator för att lyssna själv, eller om du sedan börjar sälja denna vidare, proklamera för att det är din musik och annat? Nä ok, nu har jag väl misstolkat dig igen som du så fint uttrycker dig.

"Det jag tycker är intressant är att lögnen anses värre än det påstådda upphovsbrottet. "

Detta har vi väl betat av femton gånger nu, kan du inte förstå? Folk har olika preferenser, vissa anser att stölden är värre, vissa tycker sveket är värre. Klart slut,
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Stöld är stöld oavsett hur det stulna används. TH hat stulit bilder från nätet och några har stulit musik och video på nätet. Hur vi sedan använder stöldgodset påverkar väl inte brottet, möjligen påverkar det chansen/risken för upptäckt.

Nu var det ju inte det som var ämnets poäng.

Poängen är att somliga tycks mer upprörda över THs lögner som knappast är åtalbara, än de är över de faktiska brottet (n).
Fel igen Johan. Och du borde veta lite bättre och åtminstone känna till något lite om s.k. "bildstöld--upphovsrättsbrott"
Du har ju ändå gjort minst hundra inlägg i ämnet bara i denna tråd
 

Lasse Eriksson

Aktiv medlem
Jag tror Johan är den största anledningen till att tråden inte kommer att dö eller upphöra :) Ett par gånger i veckan kommer han med nya felaktiga inlägg som får fart på tråden igen :)
 

hornavan

Aktiv medlem
Fel igen Johan. Och du borde veta lite bättre och åtminstone känna till något lite om s.k. "bildstöld--upphovsrättsbrott"
Du har ju ändå gjort minst hundra inlägg i ämnet bara i denna tråd
Det är ingen principiell skillad på att stjäla en bild eller att stjäla musik därför är det relevant att jämföra, jag misstänker att Terjes värsta straff inte döms ut i domstolen.

Förklara gärna hur min kunskap om upphovsrätt är kopplad till hur många inlägg jag gjort.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Det är ingen principiell skillad på att stjäla en bild eller att stjäla musik därför är det relevant att jämföra, jag misstänker att Terjes värsta straff inte döms ut i domstolen.

Förklara gärna hur min kunskap om upphovsrätt är kopplad till hur många inlägg jag gjort.
Det är inte stöld att ladda hem en bild till sin dator. Det Terje gjort är något helt annat. Ditt inlägg om att "stöld är stöld oavsett hur det stulna används" är helt felaktig.

Reagerar du inte när 15 personer skriver samma sak. Eller åtminstone tänker efter ett par sekunder.
När du gjort hundra inlägg i en tråd som handlar om upphovsrätt, då borde du känna till något lite om upphovsrätt........alla andra i tråden gör så.....
 

Star2

Avslutat medlemskap
Vad är det du vet som jag inte vet? Har du genomfört en omröstning?
Vad är det du tror att jag försöker dölja?
Det är Din sak att visa underlag/statistik, det är Du som påstår något om medlemmarna. Du kan tex börja med att läsa inläggen som skrivits, och hittar du tillräckligt många som stöder ditt påstående så kan du presentera det underlaget här.

Vad det är du försöker dölja vill jag inte säga, för det skulle troligen tas som en personlig förolämpning och inlägget skulle riskera radering :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS