Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

elbe

Avslutat medlemskap
Det går endast vad jag kan se ställa ej möjlig för Höga ISO samt stänga av för för lång exponering inget totalt OFF.

Mvh. /Lennart Erik Edlund
Tror knappast att brusreducering över huvudtaget används vid låga iso.
Ett annat sätt att slippa all brusreducering är att köra rå-format och sätta brusreducering i DPP på 0 som standard eller använda en fristående rå-konverterare. Då kvittar det hur kameran är inställd för brus. Det är bara Högdagerprioritet i läge "Möjlig" som påverkar råfilen direkt på sensorn.

Peter Magnussom: 5DII har samma inställningar som 7D.
 
Senast ändrad:

pet

Aktiv medlem
Kortfattat, i mitt fall (som nog är att anse som ett undantag som bekräftar regeln), så blir det ganska mycket billigare att byta till Nikon.
D4 har dessutom några småsaker som 1Dx inte har.
(Belysta knappar, inbyggd webserver och möjlighet att lägga metadatamallar på bilderna direkt i kameran).

Ovanpå detta så är Nikon kända för bättre service mot yrkesfotografer än vad Canon är.
Så ur mitt perspektiv handlar det om att få mer, för mindre pengar.

Sedan så hoppas jag på att få prova både 5D mkIII och D4 innan jag tar ett definitivt beslut.
Men det vill till en del för att jag ska fortsätta med Canon.
Jag förstår ärligt talat varför du inte byter till Nikon då dom erbjuder all det du efterfrågar o behöver...Nikon verkar vara det rätta för dig o dessutom skulle ett systembyte blir billigare för dig så vad är haken??...med tanke på vad du efterfrågar o ha för krav så är jag personligen ganska säker på att du kommer välja D4 över 5D MarkIII alla dagar i veckan efter en jämförelse mellan dom.
 

sodaboy

Aktiv medlem
Kortfattat, i mitt fall (som nog är att anse som ett undantag som bekräftar regeln), så blir det ganska mycket billigare att byta till Nikon.
D4 har dessutom några småsaker som 1Dx inte har.
(Belysta knappar, inbyggd webserver och möjlighet att lägga metadatamallar på bilderna direkt i kameran).

Ovanpå detta så är Nikon kända för bättre service mot yrkesfotografer än vad Canon är.
Så ur mitt perspektiv handlar det om att få mer, för mindre pengar.

Sedan så hoppas jag på att få prova både 5D mkIII och D4 innan jag tar ett definitivt beslut.
Men det vill till en del för att jag ska fortsätta med Canon.
Du är inte ensam om det. Pratade med två kollegor som byter till Nikon från Canon och de sa samma sak. Blir billigare att byta och få en helt ny utrustning än uppgradera gluggar och hus.
 

denstorre

Aktiv medlem
Vad sitter folk på för objektivuppsättning i så fall? För de tusenlappar de skiljer mellan husen i inköp kan ju knappast berättiga nyinköp av hela utrustningen? Inte ens om man köper och säljer begagnat.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Vad sitter folk på för objektivuppsättning i så fall? För de tusenlappar de skiljer mellan husen i inköp kan ju knappast berättiga nyinköp av hela utrustningen? Inte ens om man köper och säljer begagnat.
I mitt fall så handlar det om att jag behöver byta stora delar av min "objektivpark", speciellt eftersom de gluggar jag använder på 7D blir alldeles för "korta" på 1Dx.
I övrigt så är det vanligt bland pressfotografer att byta ut objektiv med några års mellanrum.

För den som behöver byta tillräckligt stor del av sin utrustning blir det därför, med nuvarande prissättning, ofta, billigare att byta till Nikon.
För att t.ex. ta 500/4 så skiljer det sig 24.000, exkl moms hos Scandinavian photo mellan Nikon och Canon.

Pratade så sent som häromdagen med en annan frilansare, som hade räknat på ett inbyte, och kommit fram till att det i hans fall inte innebär någon förlust att byta (i princip samma kostnad som att fortsätta med Canon).
Han överväger att byta pga Nikons bättre servicevilkor.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Du är inte ensam om det. Pratade med två kollegor som byter till Nikon från Canon och de sa samma sak. Blir billigare att byta och få en helt ny utrustning än uppgradera gluggar och hus.
Det lutar rätt stakt åt att jag gör så själv.
Men först tänker jag testa både 1Dx och D4, och försöka göra en så "ärlig" jämförelse som möjligt.
Men det ligger nog en bit fram i tiden, just nu så finns det inga "testkameror" att tillgå, i alla fall inte hos Canon.
(Har varit i kontakt med ansvariga personer hos både Canon och Nikon).
 

Candersson

Aktiv medlem
Man får önska alla lycka till med sina eventuella byten hit eller dit.
Vi kanske kan återvända till trådens ämne 5DIII :)

Tillgänglighet 5DIII, det talades tidigare om 22/3.
Är det någon som fått ett bekräftat datum då de kommer att finnas i verkligheten (butik)?
 

kennethvärmdö

Aktiv medlem
Man får önska alla lycka till med sina eventuella byten hit eller dit.
Vi kanske kan återvända till trådens ämne 5DIII :)

Tillgänglighet 5DIII, det talades tidigare om 22/3.
Är det någon som fått ett bekräftat datum då de kommer att finnas i verkligheten (butik)?
Canon skulle få lev. den 23/3 för att sedan omgående lev till butik men 23:dje är en fredag
så butikerna kommer troligen inte ha dom förrän 26/3
 

phool

Aktiv medlem
Canon skulle få lev. den 23/3 för att sedan omgående lev till butik men 23:dje är en fredag
så butikerna kommer troligen inte ha dom förrän 26/3
Jag är ganska säker på att butikerna får dom innan 23:e, dom ska ju finnas i butik den dagen. Så har det varit med allt annat i alla fall, butikerna får produkterna några dagar innan för att hinna förbereda. När jag köpte min ps2 gjorde jag det 2 dagar innan release, var en bra vän med chefen i butiken. Fick betala en extra summa för det och hålla tyst om det =)
 

Candersson

Aktiv medlem
^ Låter mycket mycket märkligt...

Enligt deras test så är 5DIII inte bara sämre än föregångaren utan som de utrycker det "faktiskt sämre än alla de andra testade". De andra inkluderar då Nikon D3X, D700, Canon 5DII, 7D, 1DsMKIII
 
ANNONS