Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasig kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sannabra

Medlem
Min kamera har fungerat klockrent sedan jag köpte den (kompakt kamera, 12x zoom, panasonic lumix DMC-TZ7). Dock var det något barn som fick tag på den idag (eller om det var igår) och nu när jag fotade med den påväg hem så blir det vågiga vita streck över alla foton. Jag kan dock fortfarande filma med den. Jag misstänker att den kan ha fått en smäll (den låg dock i fodralet).

Då den inte går att få tag på längre, var ganska dyr, fungerat klockrent och då jag har ett undervattenshus till den så vill jag verkligen få den att fungera igen.

Vad kan vara fel? Vad kan jag göra? Är det något som går att köpa in själv och byta/fixa till eller måste den lämnas in? Vad kan det tänkas kosta isf?

Alla tips mottages tacksamt!
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det är knappast möjligt att säja vad det är för fel, det kan vara så mycket. Att försöka reparera en digitalkamera på egen hand utan kunskaper om detta är utsiktslöst.

Det lilla man kan göra i sådana här fall är att ta ut och sätta in batteriet igen. Se till att det är ordentligt laddat. Man kan göra samma sak med minneskortet, eller helst prova med ett annat. Sedan kan du titta i bruksanvisningen efter hur du "resettar" kameran till utgångsläget (default). Kan kallas lite olika, men vanligen brukar man hitta detta i menyn i en mapp som kan kallas "Inställningar" eller "Setup".

Att reparera digitalkameror som har några år på nacken är ofta inte lönt. De är mycket billiga att massproducera i stora antal, men felsökning måste fortfarande göras en och en manuellt, dvs det blir dyrt. Blir ofta billigare att köpa en begagnad som fungerar (ifall det går att få tag i någon). Du kan skicka in kameran till service för att få ett kostnadsförslag, men ifall reparationen skulle bli för dyr för att det ska vara någon idé att reparera brukar man ändå få betala kanske 4-500 kr eller så för undersökningen (ibland går det att slippa betala detta genom att låta dem få behålla kameran istället).
.
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Om det nu inte går att reparara, glöm inte bort att kolla om du har någon försäkring som kan användas, typ hemförsäkring, allrisk e dyl
 
ANNONS