Annons

Är det här verkligen damm på sensorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

axeljansson

Medlem
Förde över några bilder från minneskortet till datorn igår och upptäckte på en ut av bilderna något som såg ut som damm. Inte heller såg det ut som enstaka dammkorn utan snarare ett helt hav av dem.

Konstigt nog ser jag inte det på andra bilder så jag ställer mig relativt tveksam till att det är just damm. Men vad säger ni? Kan det vara damm eller är det bara ljuset som skapar de små prickarna?

Bilden är tagen vid f/2 med en Nikon D7000.

Edit:

En länk till samma bild i större format så man kan zooma in.

https://s3-us-west-2.amazonaws.com/droplr.storage/files/acc_99482/g8mx?AWSAccessKeyId=AKIAJSVQN3Z4K7MT5U2A&Expires=1385107597&Signature=5RTiiKE5QygR3OnYutPeWyWeMxE=&response-content-disposition=inline; filename=damm_pa_sensorn_stor.jpg; filename*=UTF-8%27%27damm_pa_sensorn_stor.jpg
 

Bilagor

Senast ändrad:

snap01

Aktiv medlem
på så stor bländare brukar jag aldrig se något damm på min sensor är du säker på att du använt bl 2? Det ser garanterat ut som damm i alla fall har du ingen gummi blåsa? prova att blåsa o ta sedan en med bl 22 så ser du garanterat om det ser bättre ut eller ej.
 

axeljansson

Medlem
på så stor bländare brukar jag aldrig se något damm på min sensor är du säker på att du använt bl 2? Det ser garanterat ut som damm i alla fall har du ingen gummi blåsa? prova att blåsa o ta sedan en med bl 22 så ser du garanterat om det ser bättre ut eller ej.
Precis vad jag också tänkte. Att det är f/2 som är använt är jag 100 % säker på. Lightroom och mitt eget minne indikerar det. Provade att ta en bild vid f/22 och såg inga större spår av något damm därav min förvirring/förundran...

Tittar man på bilden jag länkande (den högupplösta) ser det ut som att det är små cirklar runt "kornen". Så brukar det väl inte se ut när det är damm det rör sig om?
 

AFJ

Aktiv medlem
Min gissning är att det är olja eller någon annan vätska.

Damm tycker jag oftast ger lite mer oregelbundna fläckar.

Jag håller med om att det är märkligt att det syns så tydligt på en så stor bländare.
 

b-krantz

Aktiv medlem
Det är inte så att det är lens flare? Att du har fått in starkt ljus rakt in i linsen?

Gör en bildsökning på lens flare i Google
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Blir det svarta prickar av lens flares? Aldrig sett den typen på mina motljusbilder. Ser onekligen ut som damm eller liknande fast kinstigt du ser det på så stor bländare.
 

axeljansson

Medlem
Vattenpartiklar?

Har nu tagit ytterligare bilder vid f/22. Ser visserligen lite spår av damm, som man nästan alltid gör men inte närheten av den omfattning som tidigare bild visar. Har även gjort rent objektivet och uv-filtret.

Kan det kanske vara så att det var något tillfälligt smuts på linsen när denna bild togs? I och med att mina bilder efter inte visar samma fläckar? Och att man ser damm på en så stor bländare är väl nästan omöjligt?

Har för mig att det duggregna jättelite, sådär så att man känner att det är fuktigt men man ser inga faktiska regndroppar. Kan det då kanske vara små vattenpartiklar?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Har nu tagit ytterligare bilder vid f/22. Ser visserligen lite spår av damm, som man nästan alltid gör men inte närheten av den omfattning som tidigare bild visar. Har även gjort rent objektivet och uv-filtret.

Kan det kanske vara så att det var något tillfälligt smuts på linsen när denna bild togs? I och med att mina bilder efter inte visar samma fläckar? Och att man ser damm på en så stor bländare är väl nästan omöjligt?

Har för mig att det duggregna jättelite, sådär så att man känner att det är fuktigt men man ser inga faktiska regndroppar. Kan det då kanske vara små vattenpartiklar?
Det kan vara så eller mindre sanolikt damm på precis fel linselement i objektivet. Damm syns egentligen inte vid f/2 och det brukar inte vara så jämt fördelat som på bilden vare sig i storlek eller lokalisation. Regör man sensor någotsånär regelbundet med blåsbälg brukar det finnas lite mer vid kanterna som först försvinner med direkt sensorrengöring med borste/ sensor swab.
 

eskil23

Aktiv medlem
Skit på frontlisen var min första tanke, men då skulle ju alla cirklar ha samma mönster, och det har de ju inte.
 

iSolen.se

Guest
Förde över några bilder från minneskortet till datorn igår och upptäckte på en ut av bilderna något som såg ut som damm. Inte heller såg det ut som enstaka dammkorn utan snarare ett helt hav av dem.

Konstigt nog ser jag inte det på andra bilder så jag ställer mig relativt tveksam till att det är just damm. Men vad säger ni? Kan det vara damm eller är det bara ljuset som skapar de små prickarna?

Bilden är tagen vid f/2 med en Nikon D7000.

Edit:

En länk till samma bild i större format så man kan zooma in.

https://s3-us-west-2.amazonaws.com/droplr.storage/files/acc_99482/g8mx?AWSAccessKeyId=AKIAJSVQN3Z4K7MT5U2A&Expires=1385107597&Signature=5RTiiKE5QygR3OnYutPeWyWeMxE=&response-content-disposition=inline; filename=damm_pa_sensorn_stor.jpg; filename*=UTF-8%27%27damm_pa_sensorn_stor.jpg
Det där är inte sensorn.

Det är skräp på/i objektivet som syns i just såna här förhållanden.

Symtom:

1) Du har använt en stor bländare. Då syns inte sensorskräp.

2) Det syns i ljuskällor som i sig är ur fokus

3) skräpet upprepas "i princip" i varje ljusfläck, men något olika form beroende på var i bilden ljusskivan är i bild.

Så gör rent objektivet, jag har för mig att det är frontlinsen som det brukar vara men är inte 100% i skrivande stund.

Det är några skumma ringar också, har du möjligen använt UV-filter el annat?
 

axeljansson

Medlem
Det där är inte sensorn.

Det är skräp på/i objektivet som syns i just såna här förhållanden.

Symtom:

1) Du har använt en stor bländare. Då syns inte sensorskräp.

2) Det syns i ljuskällor som i sig är ur fokus

3) skräpet upprepas "i princip" i varje ljusfläck, men något olika form beroende på var i bilden ljusskivan är i bild.

Så gör rent objektivet, jag har för mig att det är frontlinsen som det brukar vara men är inte 100% i skrivande stund.

Det är några skumma ringar också, har du möjligen använt UV-filter el annat?
Har gjort rent främre linsen på objektivet samt uv-filtret. Båda delar såg dock ganska rena ut redan innan.

Tack för det utförliga svaret!
 

iSolen.se

Guest
Har gjort rent främre linsen på objektivet samt uv-filtret. Båda delar såg dock ganska rena ut redan innan.

Tack för det utförliga svaret!
Använd aldrig UV-filter vid nattfoto och motljus, då slipper du en del defekter.

Med UV-filter har du tre glasytor att hålla rena istället för en och du får reflexer och lägre kontrast om du har någon ljuskälla i bild...vilket man oftast har på natten.
 

iSolen.se

Guest
Det där är inte sensorn.

Det är skräp på/i objektivet som syns i just såna här förhållanden.

Symtom:

1) Du har använt en stor bländare. Då syns inte sensorskräp.

2) Det syns i ljuskällor som i sig är ur fokus

3) skräpet upprepas "i princip" i varje ljusfläck, men något olika form beroende på var i bilden ljusskivan är i bild.

Så gör rent objektivet, jag har för mig att det är frontlinsen som det brukar vara men är inte 100% i skrivande stund.

Det är några skumma ringar också, har du möjligen använt UV-filter el annat?
Ditt egen idé om vatten på frontlinsen skulle det också kunna vara men det förklarar inte ringarna.
 
ANNONS