Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic FZ1000

Produkter
(logga in för att koppla)

Lobbamobba

Aktiv medlem
Panasonic är verkligen på jakt efetr Sony. Först toppar de rx100iii med LX8 och nu slår det ett hårt slag med 4K mot RX10.

- 1.0-inch CMOS sensor
- Venus engine
- 25-400mm equivalent f/2.8-4.0 Leica DC Vario Elmarit lens.
- Lens configuration is 15 pieces in 11 groups. 5 aspherical lens (8 Side)
- AF linear motor. AF speed is 0.09 seconds
- 0.66 seconds start-up time
- 4K video
- 4K PHOTO to cut out a still image of 8 million pixels from 4K video
- The space recognition AF by DFD
- EVF is 2.36 million dot-inch organic EL 0.39
- A monitor 920,000 dot 3.0-inch
- Continuous shooting 12 frames / second
- Wi-Fi, NFC
- Focus peaking, ring type manual focus
- Camera RAW development

http://www.43rumors.com/ft5-first-image-of-the-superzoom-and-1-inch-sensor-panasonic-fz1000/
 

Bengf

Aktiv medlem
Onekligen en intressant modell, Panasonic överraskar hela tiden med fina kameror, och verkar inte eller ha några problem att hålla Sony i stången vad gäller ypperliga filmfunktioner, och då är inte precis Sony någon nybörjare vad gäller det gebitet.

//Bengt.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Onekligen en intressant modell, Panasonic överraskar hela tiden med fina kameror, och verkar inte eller ha några problem att hålla Sony i stången vad gäller ypperliga filmfunktioner, och då är inte precis Sony någon nybörjare vad gäller det gebitet.

//Bengt.
Nej det är verkligen tätt race mellan dem nu med FZ1000 vs RX10, LX8 vs RX100iii och GH4 vs A7s.
Bra för oss konsumenter :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Lite synd att C/N är så dominerande på marknaden, Pannan/Sony måste jobba hårt med sin marknadsföring, och inte vara för dyra, fotonörden köper vad som helst till nästan vilket pris som helst.

Normalintressanten vill inte betala allt för mycket, men dom är många fler så det gäller nog att få dom intresserade, bara vad jag tror.

//Bengt.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Lite synd att C/N är så dominerande på marknaden, Pannan/Sony måste jobba hårt med sin marknadsföring, och inte vara för dyra, fotonörden köper vad som helst till nästan vilket pris som helst.

Normalintressanten vill inte betala allt för mycket, men dom är många fler så det gäller nog att få dom intresserade, bara vad jag tror.

//Bengt.
Just denna sortens kamera har ju inte Canikon så Sony o Panasonic kan ta det lugnt.
I kompaktkamerasegmentet likaså.
På filmsidan är Nikon obefintligt och Canon halkar efter.
Men bland regelrätta stillbildsfotografer håller jag med.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det intressanta är ju att för 90% av alla som fotograferar räcker ju egentligen FZ1000 eller RX10. 1" sensorn har ämdrat på mycket. Jo visst, många på FS har kanske andra krav, men rent krasst, AF är snabb nog, ISO egenskaperna bra nog, zoomomfånget bra nog och pixelantalet stort nog för de flesta. Intressant!
 

Bengf

Aktiv medlem
Jo folket på FS + några till, är nog mindre än vad man tror rent totalt. Många nöjer sig med följande kit-objektiv till sin relativt billiga kamera runt 4-5000 Kr max, många blir besvikna när systemkameran inte tar dubbelt så bra bilder som kompakten för 950 kr.

Andra undersökningar visar på att dom flesta bilder tas upp till max 100mm tele, FZ1000 har ju inbyggt flera objektiv egentligen, ingen sensor som behöver rengöras och 400mm med en 1 tums sensor som tillåter lite högre Iso-tal knockar ju övriga bridgekameror som brusar vid redan låga tal, vissa undantag finns väl därute så klart, men generellt så kommer bruset fort på dom ofta mycket små sensorerna.

//Bengt.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Mycket väsen för ganska lite.
Egentligen så låter 1" mer än vad det är.Storleken på sensorn skall alltså vara 1", men så är det inte. Visst är sensorn större än hos de flesta andra kompakta kamerorna och även dedikerade videokameror. Men den är mycket mindre än APS-C och M43.
Man kan tro att storleken 1" ska vara måttet på sensorns diagonal men så är det inte. Man måste dra av ytterligare ca. 1/3 av måttet. Sensorn är inte större än ca. 8x13mm, diagonalen är ca.16mm vilket är 2/3 av en tum (1")

Med skicklig marknadsföring kan man få det att låta som att sensorn är jättestor!
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag valde denna kamera för videofilmning. Alternativet var kanske Panasonic HC-X920 el. liknande. Den har tre sensorer 1/2.3 typ där diagonalen är ca 7mm. Hittills har jag filmat med en videokamera med ännu mindre sensor men som fungerar bra tack vare videokamerans alla fördelar gentemot DSLR-kameror.
Så fort man bländar ned dessa kameror så tappar man omedelbart kvaliter pga. av att diffraktionen kommer tidigt vid nedbländning på små sensorer. För att kunna filma rörliga motiv med bra flyt i videon så krävs det långa exponeringstider (1/30-1/50). För att slippa blända ned så är man beroende av ND-filter. Vid kortare exponeringstider så blir videon hackig med staccato-effekt. En annan svaghet gentemot systemkameror är svårigheten att få till kort skärpedjup med friläggning av huvudmotivet.

Denna "hybridkamera" verkar ju vara en bra kompromiss mellan DSLR och dedikerad videokamera. Samt givetvid OK för stillbilder.
 

Bengf

Aktiv medlem
Bra kompromiss tycker jag med en 1 tums sensor, bra vid fasta zoomobjektiv. Superzoomkamerorna som knallar över 1000mm brännvidd, finns väl en som går till drygt 1400mm till ock med, klarar detta tack vare en liten sensor, trodde kanske inte att det gick att nå 400mm med en 1 tums sensor som trots allt är större än dom nu allt vanligare 2/3".

1" ser ut att bli allt vanligare och fler och fler tillverkar släpper sådana modeller, Panasonic är duktiga och FZ1000 håller ju ledigt mobiltelefon värstingarna ifrån sig flera år till.

//Bengt.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Efter att ha fingrat en del på och även tagit en hel del bilder och videofilmer med kameran så börjar intrycken smälta in. Några tankar som dyker upp:

Som stillbildskamera räcker FZ1000 långt. Den är helt enkelt kompetent med sitt fina zoomobjektiv och relativt stora sensor. Än har jag bara använt låga ISO och då ser det bra ut. När man har satt sig in i menyerna och knapptryckningar så blir kameran smidig att hantera.

Videofilmningen är kanske det som trots allt lockar mest. Eller det faktum att det är en hybrid-kamera som kan mycket.
4K-formatet har jag ingen erfarenhet av men filmerna ser mycket bra ut. Stabiliseringen kopplas ur vid 4K och man måste använda stativ för att få kvalitet. Utan stativ blir det för darrigt vilket omedelbart blir störande i filmen. Vidare så krymper vidvinkelläget ihop till max. 37mm vilket är en avsevärd skillnad mot 25mm vid stillbild.

För vanligt HD-format finns då AVCHD och MP4. Här får man se upp för en del format är "interlaced" trots att menyn kortfattat visar t.ex 50p vilket bör stå för "progressivt"

Vid videofilming måste jag forska vidare om hur stabiliseringen påverkar resultatet. Jag misstänker starkt att man bör undvika stabiliseringen för att få max. flyt och mjuka rörelser i filmen. Hackiga rörelser och/eller luddiga konturer vill vi inte ha.

Den här kameran kommer onekligen att bli förstaval i väldigt många situationer när jag ska bestämma om FZ1000, stora systemkameran eller lilla spegellösa systemkameran ska med ut.
Hela systemet med stort zoomomfång ryms i en liten väska och väger nästan ingenting.
Jämför då med systemkamera, minst två eller tre objektiv och lupp till displayen. Det tar plats och väger. (Lupp till displayen behövs inte om systemkameran har extern sökare som tillval. Luppen är annars nödvändig vid filmning)
 

Spygg

Aktiv medlem
4K-test med FZ1000

Jag införskaffade denna leksak enkom för att testa 4K-filmning och även 1080p-filmning, då jag har en Canon 6D som är fantastisk på de flesta sätt, men inte superbra skärpemässigt när det kommer till filmning. Och av det lilla jag hunnit testa just 4K-filmningen måste jag säga att jag är sjukt imponerad av bildkvaliteten. Detta om det är ok med ljus ute, för mörkeregenskaperna är inte lika superba. Jag har inte hunnit testa den som stillis ännu, men här är iallafall ett exempel på filmkvaliteten (minus YouTubes komprimering såklart). Som vanligt plåtade jag Manhattan från min takterrass:

http://youtu.be/IY9Vnl_rXnc
Klippt i Adobe Premiere CC 2014 och gradat i Magic Bullet Looks 2.
 

Trued

Aktiv medlem
SD kort till Fz1000

Köpte en igår och undrar vad ni använder för kort. Måste det vara U3 kort eller funkar det med exempelvis SanDisk Extreme Plus kort?
 
ANNONS