Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabba objektiv till GH4

Produkter
(logga in för att koppla)

Leaflet

Aktiv medlem
Jag bara funderade lite spontant på en skillnad mellan Panasonics och Olympus-gluggarna. Olympus har ju sin stabilisering i kamerahusen och P sina i objektiven. Så ett O-objektiv på ett P-hus blir väl alltid ostabiliserat? Bara en tanke sådär....
 

Haris

Aktiv medlem
Jag bara funderade lite spontant på en skillnad mellan Panasonics och Olympus-gluggarna. Olympus har ju sin stabilisering i kamerahusen och P sina i objektiven. Så ett O-objektiv på ett P-hus blir väl alltid ostabiliserat? Bara en tanke sådär....
Det stämmer med undantag för Panasonic GX7 som har inbyggd bildstabilisering som dock inte fungerar vid filmning.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är naturligt att en person som testat något har den uppfattningen att dess egna testresultat (mätdata) och om det är aktuellt även åsikt (resultat som berör den mer subjektiva delen av ett test) är det som stämmer och det är inget fel med det.
OK, lite halvgammal tråd, men mätdata slår alla subjektiva åsikter alla dagar i veckan. För att vi ska kunna jämföra någonting överhuvudtaget så behöver vi använda en icke-subjektiv mätmetod. MTF-mätningar är det absolut bästa för detta så länge ingen kommer på en bättre metod (vilket jag starkt betvivlar kommer att inträffa).

Denna åsikt är baserad på matematiska fundamenta.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Inga mätdata här, men en hel del praktisk användning. Jag använder Olympusgluggar, 17/1,8 och 45/1,8. Jag tycker båda är mycket fina. Jag är normalt inte någon större vän av 45:ans bildvinkel, men vid intervjufilmer där det ska vara tight och se prydligt ut, är den väldigt bra med fin karaktär och bra skärpa. 17 använder jag dagligen - den ger mycket fotograferingsglädje. Jag upplever att den ger mycket mera lyster i bilderna än vad Panasonics 14/2,5 gör.
 

Bentzer

Medlem
Teori och Praktik!

Själv har jag aldrig varit intresserad av mätkurvor utan tittar alltid på Ergonomi, Estetik och Resultat.
Efter att ha kört Nikon FX ett tag har ja de sensate åren använt flera M4/3 kameror och objektiv.
Mina absoluta favoriter är:

Panasonic 25mm f/1.4 Ett riktigt krutpaket i litet format, dåliga motljusegenskaper men avbildar bilden precis som den ska va, skarp dock vid nerbländning, snabbt och lämpar sig bra till porträtt
https://www.flickr.com/photos/96913188@N06/13883038663/

Olympus 45mm f/1.8 Mitt första val på kameran oavsett situation. Förvånansvärt skarp på full öppning, snabb focus och väl paketerad i ett litet snyggt skal.
https://www.flickr.com/photos/96913188@N06/14461137425/

Voigtländer 42.5mm f/0.95 Ett monster (tung) men ack vilken ergonomi. Skriker kvalité rakt igenom. Ingen autofocus men lätt att hantera på de flesta bättre M4/3 kameror. Inte särskilt skarp vid full öppning men vad gör det när man har hur mycket ljus som helst. Kanon vid konserter men framför allt underbar att filma med. Finns steglös bländarinställning om man vill.
Alla Voigtländer gluggarna är väldigt trevliga över lag.
https://www.flickr.com/photos/96913188@N06/13528600994/

Bifogade bilden är med Olympus 45:a

//Linus
 

Bilagor

ANNONS