Annons

Vidvinkelobjektiv Canon 700D

Produkter
(logga in för att koppla)

dek

Medlem
Hejsan!

Vill införskaffa mig ett vidvinkelsobjektiv till min canon 700d, mestadels för landskapsfotografering. Känner att det här är en total djungel, speciellt när det kommer till aps-c sensor vilket jag tycks ha på min canon. Ett objektiv jag har funderat på är Canon EF-S 10-18mm, men vad jag förstår med en aps-c sensor så ska man multiplicera med 1,6? Alltså blir det ett 16-28,8mm? Eller gäller det enbart om det är Canon EF, alltså objektiv till fullformat?

Hjälp mig! Haha
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, 700D har sensor i den storlek som ofta kallas APS-C.
Till den kan man använda objektiv av typen EF och EF-S. Så ett EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM går utmärkt att använda.
Då sensorn är mindre än vad den är på en fullformatskamera (typ 1DX), får du en mindre bildvinkel på köpet. Det gör att den bildvinkel du får motsvarar den som ett objektiv med omfånget 16-28,8 mm skulle ge, om det sitter på en 1DX.
Men brännvidden på ditt 10-18 mm ändras inte. Den är 10-18 mm oavsett var det sitter, eller för den delen om det ligger ensamt på ett bord.

Det här med 10 mm är en rejälv vidvinkel, även på en APS-C. Det blir inte vidare utan att gå till en EF 8-15 mm f/4L fisheye USM om du håller dig till Canon. Inte på din kamera. Ett alternativ är annars någon fullformatskamera tillsammans med EF 11-24 mm f/4L IS USM. Men det går bokstavligt talat ett dussin 10-18 mm på ett sådant objektiv, prismässigt sett.

För inte så länge sedan såg man objektiv typ 16-35 mm till småbildsformatet som extrema. Du får alltså lika kraftig vidvinkel med 10 mm på din kamera, så det blir säkert bra.
 

dek

Medlem
Ah ok! Då blev jag lite klokare, tack så mycket för svaret! Då ska jag leta reda på ett vidvinkel som verkar sjyst, men tror det blir Canon eller Sigma, får se vad plånboken klarar så här i juletid :D
 

PMD

Aktiv medlem
Ah ok! Då blev jag lite klokare, tack så mycket för svaret! Då ska jag leta reda på ett vidvinkel som verkar sjyst, men tror det blir Canon eller Sigma, får se vad plånboken klarar så här i juletid :D
Canon 10-18 tycker jag är bra. Mycket bra pris/prestanda och rätt bra prestanda. Det är den enda vidvinkelzoomen i det segmentet som har bildstabilisering. En del tycker att det är onödigt med bildstabilisering för vidvinkel, men det är lika användbart då som med andra objektiv.

Billigare än Sigma 10-20 också.
 
ANNONS