Annons

Hur många utskrifter per bläckpatron?

Produkter
(logga in för att koppla)

rronnbac

Aktiv medlem
Okej, jag förstår att rubriken och frågan är lite av "hur långt är ett snöre", men ändå, jag skulle behöva en liten reality check.

Saken är den att jag inte haft en egen högklassig fotoskrivare på bra många år men köpte nyligen en begagnad Canon Pro 9500 mk ii, A3-skrivare, satte i sprillans nya bläckpatroner och drog ut några testutskrifter och några, typ 5 A3-utskrifter, plus några A4.

Döm om min förvåning när jag förra veckan skulle skriva ut några fler och märker att färgen är slut i flera patroner, vilket skulle innebära, om jag gissar lite, att en uppsättning av t.ex. Cyan/Magenta/Gul skulle räcka till typ 7 A3-utskrifter per patronbyte – vilket i mina öron låter helt orimligt, det skulle innebära typ 70-80 spänn i bläckkostnad per utskrift.

Ni som skriver ut lite mer, kan ni ge mig lite bollplansfigurer så jag vet om det är någon tillfällig grej eller vad man ungefär kan räkna med.

Tacksam för all input.
 

Ventures

Aktiv medlem
Min egen ovetenskapliga uppskattning var att 10x15 bilder kostade minst 50kr /st i Epsonbläck. Det kostade nästan 1200 kr att byta de 6 patronerna när de elektroniska chipen sa att det var slut. En retsamt stor mängd dyrt bläck skvalpade då fortfarande inuti. Skrivaren åkte till elektronikåtervinning när jag snart insåg den var ett ekonomiskt slukhål.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Avbetalning

Köp av skrivare är en avancerad form av avbetalning som är mycket dyr. Priserna på skrivarna är låga eller mycket låga och sedan kostar det mycket om man vill använda skrivarna.
En äldre skrivare till vilken det finns piratpatroner kan var en möjlighet.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Köp av skrivare är en avancerad form av avbetalning som är mycket dyr. Priserna på skrivarna är låga eller mycket låga och sedan kostar det mycket om man vill använda skrivarna.
En äldre skrivare till vilken det finns piratpatroner kan var en möjlighet.
Det finns till denna, men jag är alltid lite misstänksam just i såna här grejer, men det är såklart vört att testa. Dessutom vet jag att det finns refill-mods som folk gör så de kan slanga i nytt bläck.

Irriterande dock att de ska var så!
 

erdeljan

Aktiv medlem
Satsa på en som du kan köpa original bläck på flaska. Jag köpte Epson L1800 och är suuuupernöjd!

P.D. Skrivaren i sig är dyr men sen är det bara att printa som fan ;)
 

discharged

Medlem
Jag har mätt bläckförbrukningen mellan en skrivare från Epson och en från Canon och de skiljer sig enormt åt. De modellerna Jag har jämfört är en Epson W1500 som jag äger själv och en Canon Pixma pro 1 som vi har i fotoklubben och som jag ansvarar för.

På Epson fick jag ut ungefär 10m2 för patroner för 1000:- Det är alltså med andra ord ungefär 10:- per A4.

På Canon fick jag ut ungefär 6m2 för patroner för 3000:- det är alltså med andra ord ungefär 50:- per A4.

Båda dessa skrivarna köptes ungefär samtidigt. Canon-skrivaren fick byta patroner tidigare och efter färre antal användningar. Den stora boven var rengöringen. Jag kontaktade till och med Canons support då jag inte ansåg att detta var sunt. Till min stora förvåning var svaret att det är fullkomligt normalt. Numera är det inte tillåtet att använda skrivaren för enstaka utskrifter utan man måste "batcha".

summa: Epsonskrivaren har gått mer sporadiskt, skrivit ut vid fler antal tillfällen under en mycket längre tidsperiod och har dessutom mycket mindre storlek på bläckbehållarna, trots det så klarade den att skriva en större yta.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag misstänkte att rengöringen kanske bidrog, för jag var tvungen att göra det några gånger för att väcka liv i den, så kanske var det dessa rengöringar som drog iväg så mycket.

Nu ska jag iaf skriva upp vilka utskrifter jag gör och se vad jag får för resultat, hoppas att det hamnar på lite vettigare nivå.

Tack för bra feedback!
 
Okej, jag förstår att rubriken och frågan är lite av "hur långt är ett snöre", men ändå, jag skulle behöva en liten reality check.

Saken är den att jag inte haft en egen högklassig fotoskrivare på bra många år men köpte nyligen en begagnad Canon Pro 9500 mk ii, A3-skrivare, satte i sprillans nya bläckpatroner och drog ut några testutskrifter och några, typ 5 A3-utskrifter, plus några A4.

Döm om min förvåning när jag förra veckan skulle skriva ut några fler och märker att färgen är slut i flera patroner, vilket skulle innebära, om jag gissar lite, att en uppsättning av t.ex. Cyan/Magenta/Gul skulle räcka till typ 7 A3-utskrifter per patronbyte – vilket i mina öron låter helt orimligt, det skulle innebära typ 70-80 spänn i bläckkostnad per utskrift.

Ni som skriver ut lite mer, kan ni ge mig lite bollplansfigurer så jag vet om det är någon tillfällig grej eller vad man ungefär kan räkna med.

Tacksam för all input.
Utskrifterna blir väldigt bra men det är tyvärr en skrivare med hög driftkostnad. Särskilt illa blir det om man (som jag) skriver ut med ojämna och långa mellanrum. Då torkar patronerna igen och man måste köra rengöringsprocedurer som dränerar patronerna på färg.

Men det är en bra skrivare. Dock är det billigare att skicka till printning hos exempelvis Crimson.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Kom ihåg att inte alla skrivare levereras med fulla patroner som nya, För det andra är att storleken på patronerna skiljer mycket mellan olika skrivare.
Den Epson 3800 som Lars nämner har 80 ml och det kostar runt 4500 kr att byta samtliga. Fast kostnaden per utskrift blir lägre. En del mindre skrivare har patroner som endast innehåller 6-12 ml bläck.
Den Epson 3880 som jag numera äger klarar ett stort antal A" utskrifter innan man behöver byta någon patron.
Så detta med att räkna på kostnaden kräver man för en detaljerad logg.
 

iSolen.se

Guest
Okej, jag förstår att rubriken och frågan är lite av "hur långt är ett snöre", men ändå, jag skulle behöva en liten reality check.

Saken är den att jag inte haft en egen högklassig fotoskrivare på bra många år men köpte nyligen en begagnad Canon Pro 9500 mk ii, A3-skrivare, satte i sprillans nya bläckpatroner och drog ut några testutskrifter och några, typ 5 A3-utskrifter, plus några A4.

Döm om min förvåning när jag förra veckan skulle skriva ut några fler och märker att färgen är slut i flera patroner, vilket skulle innebära, om jag gissar lite, att en uppsättning av t.ex. Cyan/Magenta/Gul skulle räcka till typ 7 A3-utskrifter per patronbyte – vilket i mina öron låter helt orimligt, det skulle innebära typ 70-80 spänn i bläckkostnad per utskrift.

Ni som skriver ut lite mer, kan ni ge mig lite bollplansfigurer så jag vet om det är någon tillfällig grej eller vad man ungefär kan räkna med.

Tacksam för all input.
Jag räknade på min fotoskrivare...det kostade mångdubbelt jämfört med labbets utskrifter så jag köpte inga nya patroner efter nyhetens behag hade lagt sig.
 

alfin

Aktiv medlem
Det är väl få om ens någon som printar själv med pigmentskrivare för att det är billigare än c-printar på labb. Printa själv gör man väl för att få kontroll på hela färgkedjan, kunna välja det papper man vill och få mycket högre kvalitet och livslängd på printarna. You get what you pay for.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det blir definitivt inte billigare att skriva ut själv jämfört tex med Crimson. Det som är så härligt är att jag nu kan få utskrifter där jag med lite jobb nästan alltid kan få ut det jag ser på skärmen, ibland även bättre. Det lyckades jag aldrig med hos Crimson. När jag köpte min Epson p600 så skrev jag upp från början alla utskrifter jag gjorde. Hälften utskrivna i högsta kvalitet och resten i kvalitet (jag har svårt att se skillnad). Antalet utskrifter är fram till att första patronen tog slut (totalt hade jag då använt ungefär hälften av allt bläck när jag gjorde en bedömning av samtliga patroner. Viktigt att tänka på att 1/3 direkt fyller på till alla skrivarhuvud. Nästa patron behöver inte det så totalt finns det då en hel patron plus1/3 av gamla). Hursomhelst här kommer antal utskrifter:). Ingen rengöring under denna tiden. I stort är de flesta utskrifter gjorda på Epson premium semigloss.

A3+ 6st
A4 45st
18x13 4st
10x15 9st

Patronerna innehåller 25,9ml. Skrivaren har 9 patroner a ca 249kr/st
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Det finns till denna, men jag är alltid lite misstänksam just i såna här grejer, men det är såklart vört att testa. Dessutom vet jag att det finns refill-mods som folk gör så de kan slanga i nytt bläck.

Irriterande dock att de ska var så!
Använd ALLTID originalbläck! Hållbarheten på piratbläck är usel plus att färgåtergivningen kan bli lite hipp som happ.
 
ANNONS