Annons

Agfa Isolette L frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Ginaback

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har aldrig fotat analogt tidigare men intresset har väckts med en kamera som stått hemma. En Agfa Isolette L som kräver 120-film. Jag har försökt läsa på om funktionerna men förstår inte det motsatta hjulet från var filmen rullas fram, där dessa symboler betecknas.

Handlar det om hur filmen beskärs? Vilken inställning är då lämpligast för att få ut maximalt av filmen? Sist men inte minst, hur många exponeringar klarar en 120-film?

Tacksam för alla informativa tips gällande analogt foto med 120.

/ Gina
 

Bilagor

Erik Schalin

Aktiv medlem
120 film har en viss längd. Vet inte om 220 finns kvar men den är väl dubbelt så lång.
Normalt sett är det det klassiska kvadratiska "Hasselbladsformatet" som är.... (55,5x56 mm eller byggde det på 2 1/4 "?) om jag kommer ihåg rätt.

Försöker visualisera negativpärmen i huvudet....
6x4,5 16 bilder
6x6 12 bilder
6x7 10 bilder
6x8
6x9
OM jag kommer ihåg rätt.

Fast maska är inget jag rekommenderar.
Med film ville man ha maximal negativyta.
Det är ju det som ger det där härliga skärpesläppet.
 

harbohonung

Medlem
Hej!
Jag har en Isolette L som jag provade fota med för nåt år sedan.

Ratten i fråga är nog mer för att komma ihåg hur man ställt in kameran.
Isolette L klarar 6x6 och 6x3. För att köra 6x3 fäller man fram två skärmar inne i kameran som maskar av negativet. Sedan finns en liten spak som maskar av sökaren också.
Det svåra är att dra fram lagom långt eftersom det bara finns fönster för 6x6 markeringarna. Varannan bild blir det framdragning på känsla.
Kör man 6x6 är det enklare för då ser man i röda fönstret när man är framme vid nästa bild.
Jag tycker det blev förvånansvärt bra bilder.

Lycka till!!

/Alf
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Fast maska är inget jag rekommenderar.
Med film ville man ha maximal negativyta.
Det är ju det som ger det där härliga skärpesläppet.
På den tiden det begav sig kan ju ett argument varit att få ut dubbelt så många bilder ur en rulle. Man gödslade ju inte med exponeringar på samma vis förr, av förklarliga skäl.
 

PMD

Aktiv medlem
Kameror var dyra på 1950-talet, och ekonomin för de flesta var sämre då än nu.
 
ANNONS