Annons

Suddiga bilder med 70-200 f/4L

Produkter
(logga in för att koppla)

azoapes

Ny medlem
Hej,

Jag har ett lite äldre kamerahus, Canon 40D, men som fungerar bra. Och det blir bra bilder med t.ex. mitt Canon 17-40. Men jag får verkligen inte till det med 70-200, det blir alltid riktigt suddiga bilder. Även på slutartid 1/500 med ISO 100 och bländartal runt 7-8.

Här är ett album som visar några exempel. Kolla EXIF då vissa av bilderna är tagna med 70-200 (de känns lättast igen på kvaliteten...) och vissa är tagna på 40 mm med 17-40. Jag tog också ett kort på ca 100 mm som referens, och det blev nog något skarpare. Men långt ifrån mitt 17-40.

Albumet: https://www.flickr.com/gp/155621109@N04/P688LJ

Gör jag något fel? Förväntar jag mig för mycket av 70-200? Eller är det defekt? Jag har fått det korrigerat hos Canon (tillsammans med kamerahuset) så det hoppas jag verkligen inte. Jag har även tagit några bilder med manuell fokus, men fick inte till bättre skärpa för det.

Vänligen
Simeon
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Hej,

Jag har ett lite äldre kamerahus, Canon 40D, men som fungerar bra. Och det blir bra bilder med t.ex. mitt Canon 17-40. Men jag får verkligen inte till det med 70-200, det blir alltid riktigt suddiga bilder. Även på slutartid 1/500 med ISO 100 och bländartal runt 7-8.

Här är ett album som visar några exempel. Kolla EXIF då vissa av bilderna är tagna med 70-200 (de känns lättast igen på kvaliteten...) och vissa är tagna på 40 mm med 17-40. Jag tog också ett kort på ca 100 mm som referens, och det blev nog något skarpare. Men långt ifrån mitt 17-40.

Albumet: https://www.flickr.com/gp/155621109@N04/P688LJ

Gör jag något fel? Förväntar jag mig för mycket av 70-200? Eller är det defekt? Jag har fått det korrigerat hos Canon (tillsammans med kamerahuset) så det hoppas jag verkligen inte. Jag har även tagit några bilder med manuell fokus, men fick inte till bättre skärpa för det.

Vänligen
Simeon
Det lär vara defekt utifrån din beskrivning, kan ha fått en smäll med decentrerade linser som följd. Detta objektiv ger toppresultat med rätt teknik.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag har ett lite äldre kamerahus, Canon 40D, men som fungerar bra. Och det blir bra bilder med t.ex. mitt Canon 17-40. Men jag får verkligen inte till det med 70-200, det blir alltid riktigt suddiga bilder. Även på slutartid 1/500 med ISO 100 och bländartal runt 7-8.

Här är ett album som visar några exempel. Kolla EXIF då vissa av bilderna är tagna med 70-200 (de känns lättast igen på kvaliteten...) och vissa är tagna på 40 mm med 17-40. Jag tog också ett kort på ca 100 mm som referens, och det blev nog något skarpare. Men långt ifrån mitt 17-40.

Albumet: https://www.flickr.com/gp/155621109@N04/P688LJ

Gör jag något fel? Förväntar jag mig för mycket av 70-200? Eller är det defekt? Jag har fått det korrigerat hos Canon (tillsammans med kamerahuset) så det hoppas jag verkligen inte. Jag har även tagit några bilder med manuell fokus, men fick inte till bättre skärpa för det.

Vänligen
Simeon
Det ser konstigt ut eftersom ingenting ar i fokus pa nagot av dina exempel. Samtidigt ar det svart att saga utan att veta vilket fokusprogram och installningar du anvander och Canon vet nog vad det gor.

Lagg en dagstidning plant pa ett bord och satt kameran pa ett stativ ett par meter bort. Las fokus med en fokuspunkt pa ett ord eller en rad mitt pa sidan. Ta en bild (vidoppet = f/4) med fjarrutlosare eller tidsfordrojning.

Kolla var skarpan ligger? Framfor eller bakom betyder att fokussystemet ar daligt kalibrerat. Inget fokus alls ar daligt och om fokus ligger ratt sa har du kanske gjort nagot misstag nar du fotograferade rosorna.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Kolla med hjälp av liveview om fokus ligger rätt. Sätt kameran på ett stativ (el. ställ den på ett bord)
I liveview med manuell fokusering och högsta förstoring så ska bilden bli skarp.
Om fokus ändrar sig när man växlar till AF el. använder AF-On så är kamerans autofokus felkalibrerad.
Testa alltid med störst bländaröppningen, i detta fall f:4.
Dina bilder verkar vara helt ur fokus vilket tyvärr kan hända även om verkstaden säger sig ha justerat fokus.
De kanske behöver göra om arbetet.
 

azoapes

Ny medlem
Tack för era svar,

Jag har gjort ett album baserat på en helt stillastående kamera, på stabilt underlag tagna med tidsutlösare:
https://www.flickr.com/gp/155621109@N04/sM19e5

Två av bilderna är med manuell fokus och två med auto. Jag har skrivit "MF" resp. "AF" i bildernas beskrivning. I alla bilderna är fokuspunkten en centerpunkt på ordet "Lammhult".

Tycker definitivt att AF lägger skärpan för långt bak. Men jag tycker inte heller att det blir helt skarpt med MF. Testade även på 70 mm med liknande resultat.

Tycker att bokeh ser konstig ut också, det blir mer av en "dubbel" känsla än snygg oskärpa. Tror att det är därför man upplever fotona som skakningsoskärpa.

Så det får nog bli Canon RCC igen.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Tack för era svar,

Jag har gjort ett album baserat på en helt stillastående kamera, på stabilt underlag tagna med tidsutlösare:
https://www.flickr.com/gp/155621109@N04/sM19e5

Två av bilderna är med manuell fokus och två med auto. Jag har skrivit "MF" resp. "AF" i bildernas beskrivning. I alla bilderna är fokuspunkten en centerpunkt på ordet "Lammhult".

Tycker definitivt att AF lägger skärpan för långt bak. Men jag tycker inte heller att det blir helt skarpt med MF. Testade även på 70 mm med liknande resultat.

Tycker att bokeh ser konstig ut också, det blir mer av en "dubbel" känsla än snygg oskärpa. Tror att det är därför man upplever fotona som skakningsoskärpa.

Så det får nog bli Canon RCC igen.
Instämmer med det. Det verkar som om det har hänt något med en lins. Överlag är resultatet mycket "mjukt".
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Nytt eller beggat?

Hur gammalt är objektivet? Är det nytt ska du kontakta säljaren och begära ett nytt i stället! Själv ficka jag skicka tillbaka två stycken innan jag gav upp och beställde ett 70-300L och alla problem var borta.
 

gliz68

Aktiv medlem
Hej,

Jag har ett lite äldre kamerahus, Canon 40D, men som fungerar bra. Och det blir bra bilder med t.ex. mitt Canon 17-40. Men jag får verkligen inte till det med 70-200, det blir alltid riktigt suddiga bilder. Även på slutartid 1/500 med ISO 100 och bländartal runt 7-8.

Här är ett album som visar några exempel. Kolla EXIF då vissa av bilderna är tagna med 70-200 (de känns lättast igen på kvaliteten...) och vissa är tagna på 40 mm med 17-40. Jag tog också ett kort på ca 100 mm som referens, och det blev nog något skarpare. Men långt ifrån mitt 17-40.

Albumet: https://www.flickr.com/gp/155621109@N04/P688LJ

Gör jag något fel? Förväntar jag mig för mycket av 70-200? Eller är det defekt? Jag har fått det korrigerat hos Canon (tillsammans med kamerahuset) så det hoppas jag verkligen inte. Jag har även tagit några bilder med manuell fokus, men fick inte till bättre skärpa för det.

Vänligen
Simeon
Kan vara ett tumavtryck/smuts på någon lins... (vekarie på CANON)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Tack för era svar,

Jag har gjort ett album baserat på en helt stillastående kamera, på stabilt underlag tagna med tidsutlösare:
https://www.flickr.com/gp/155621109@N04/sM19e5

Två av bilderna är med manuell fokus och två med auto. Jag har skrivit "MF" resp. "AF" i bildernas beskrivning. I alla bilderna är fokuspunkten en centerpunkt på ordet "Lammhult".

Tycker definitivt att AF lägger skärpan för långt bak. Men jag tycker inte heller att det blir helt skarpt med MF. Testade även på 70 mm med liknande resultat.

Tycker att bokeh ser konstig ut också, det blir mer av en "dubbel" känsla än snygg oskärpa. Tror att det är därför man upplever fotona som skakningsoskärpa.

Så det får nog bli Canon RCC igen.
Bra undersokning! Det ser inte ut som om nagot ar sa skarpt som forvantas och fokus ligger for langt bak. Jag tror det ar nagot fel med linsen. Lat Canon gora om och visa bilderna for dem.
 

nivas

Aktiv medlem
Tack för era svar,

Jag har gjort ett album baserat på en helt stillastående kamera, på stabilt underlag tagna med tidsutlösare:
https://www.flickr.com/gp/155621109@N04/sM19e5

Två av bilderna är med manuell fokus och två med auto. Jag har skrivit "MF" resp. "AF" i bildernas beskrivning. I alla bilderna är fokuspunkten en centerpunkt på ordet "Lammhult".
Jag tycker att det ser skumt ut.
Istället för att plåta en lutande tidning så kan du fota en stående. Eller skriv ut en fokustestkarta och plta den.
Då ser man tydligt om skärpan varierar över bildplanet. Jag har varit med om detta två gånger med 70-200 f/4 IS, båda gångerna så har något linselement rubbats ur läge, med resultatet att delar av bilden har blivit oskarp.
 

AlexSand

Medlem
Jag testade två stycken nya 70-200 4,0 L IS II och den största delen av mina bilder var oskarpa pga rörelseoskärpan trots att det är 5 ggr stabilisering och den verkade fungera. Däremot på 100-400 II som har samma bildstabiliseringssystem, 99% av bilder blev skarpa trots att det har dubbelt så långt brännvidd.
Jag misstänker att formen av objektivet (liten, lätt och lång) kan påverka balansen och små skakningar i handen kan leda till stora rörelser på fokuslinjen.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Fel ute

Bildstabilisering kan inte förhindra rörelseoskärpa! Fast du kanske menar skakningsoskärpa och då tror du är ute och cyklar om nu bildstabiliseringen fungerade som du sa.
 

AlexSand

Medlem
Bildstabilisering kan inte förhindra rörelseoskärpa! Fast du kanske menar skakningsoskärpa och då tror du är ute och cyklar om nu bildstabiliseringen fungerade som du sa.
Mitt fel. Tänkte på en sak skrev en annan, självklart inte rörelseoskärpa, utan skakningsoskärpa, byggnader, träd och blommor cyklar inte...
 

gliz68

Aktiv medlem
Mitt fel. Tänkte på en sak skrev en annan, självklart inte rörelseoskärpa, utan skakningsoskärpa, byggnader, träd och blommor cyklar inte...
Nä nu rör du väll ihop det. Motivet rör på sig = rörelse i motivet = rörelseoskärpa. Kameran skakar = skakningsoskärpa.
 

Heliotropen

Medlem
Jag upplevde att jag inte fick någon riktigt bra skärpa med mitt 70-200 f/4 tillsammans med min Canon 7D mk ii, tills jag testade med denna guide:
http://www.northlight-images.co.uk/camera-af-microadjustment/
Det är betydligt lättare att verkligen se när man har skärpan än att ta på ett ”utskrivet papper”.
Det är viktigt att bildeb man visar på sin dator inte är skalad utan verkligen 100% och att man har ett representativt avstånd till skärmen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[..]
Jag har gjort ett album baserat på en helt stillastående kamera, på stabilt underlag tagna med tidsutlösare:
[..]
Tycker att bokeh ser konstig ut också, det blir mer av en "dubbel" känsla än snygg oskärpa. Tror att det är därför man upplever fotona som skakningsoskärpa.
[...].
Prova att stänga av IS. Den ska visserligen känna av att den sitter i stativ. Men för säkerhets skull. IS kan ju skapa spännande effekter om den försöker ta bort skakningar som inte finns.
 
ANNONS