Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe droppar kartorna i lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

thommya

Aktiv medlem
Jag syftar på att adobe har valt bort en sådan lösning som Capture One har. Att göra en klickbar länk av de GPS-koordinater som finns i bilden kan inte vara så svårt. I stället föreslår adobe att man som workaround ska kopiera koordinaterna från exif-fältet och klistra in dem i google maps.
Och det är precis vad Adobe har gjort (för många år sedan) - Alt-klicka på GPS-pilen i metadata-panelen öppnar fortfarande Google Maps i en webbläsare på koordinaterna för bilden i Lightroom 6. Den fanns långt innan Capture One ens tänkte på funktionen.

Thommy
 

thommya

Aktiv medlem
Varför Kartmodulen slutade fungera:

Tidigare i år uppgraderade Google prissättningsmodellen för inbäddning av Google Maps i 3: e partsapplikationer, ändrade från fri åtkomst eller fasta avgifter till transaktionsbaserad prissättning. Antalet förfrågningar till API-programmen för Google Maps räknas och efter en tröskel debiteras en liten avgift för varje förfrågan.

Googles nya prissättning är inte kompatibel med produkter som licensieras en gång. Med Lightroom 6 fick Adobe bara pengar en gång, men skulle behöva betala Google varje gång du använder Map-modulen. För Adobe är detta inte en hållbar affärsmodell.

API-nyckeln Google Maps inbyggd i gamla versioner av Adobe Lightroom löpte ut den 30 november 2018.

Thommy
 

Tomasz

Aktiv medlem
Och det är precis vad Adobe har gjort (för många år sedan) - Alt-klicka på GPS-pilen i metadata-panelen öppnar fortfarande Google Maps i en webbläsare på koordinaterna för bilden i Lightroom 6. Den fanns långt innan Capture One ens tänkte på funktionen.

Thommy
Det var bra info, tack för det! Synd att de "gömt" funktionen så, och att de inte nämner den i sin workaround.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Varför Kartmodulen slutade fungera:

Tidigare i år uppgraderade Google prissättningsmodellen för inbäddning av Google Maps i 3: e partsapplikationer, ändrade från fri åtkomst eller fasta avgifter till transaktionsbaserad prissättning. Antalet förfrågningar till API-programmen för Google Maps räknas och efter en tröskel debiteras en liten avgift för varje förfrågan.

Googles nya prissättning är inte kompatibel med produkter som licensieras en gång. Med Lightroom 6 fick Adobe bara pengar en gång, men skulle behöva betala Google varje gång du använder Map-modulen. För Adobe är detta inte en hållbar affärsmodell.

API-nyckeln Google Maps inbyggd i gamla versioner av Adobe Lightroom löpte ut den 30 november 2018.

Thommy
Det är alltså inte Adobe som slutar med kartor utan Google som börjat ta betalt. Vore relativt enkelt för Adobe att byta karta men varför skulle någon göra det på en gammal version av lightroom.

Samma sak som att någon skulle på att inte Aftonbladet.se fungerar med Windows 3,11
 

Ventures

Aktiv medlem
Det är alltså inte Adobe som slutar med kartor utan Google som börjat ta betalt. Vore relativt enkelt för Adobe att byta karta men varför skulle någon göra det på en gammal version av lightroom.

Samma sak som att någon skulle på att inte Aftonbladet.se fungerar med Windows 3,11
Varför har de inte bytt karta i prenumerationsvarianten av Lr då? De har så stor marginal där så det kvittar, gissar jag.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vilket villkor syftar du på? Står det i licensvillkoren?
Var i villkoren det står får du leta upp själv. Det är ju amerikanska advokater som skrivit dem så det står säkert någonstans. De har ju pippi på text.
Men det är känt sedan länge att när Adobe släpper en ny LR version så slutar de underhålla föregående versioner.
 

bjorso

Aktiv medlem
Varför Kartmodulen slutade fungera:

Tidigare i år uppgraderade Google prissättningsmodellen för inbäddning av Google Maps i 3: e partsapplikationer, ändrade från fri åtkomst eller fasta avgifter till transaktionsbaserad prissättning. Antalet förfrågningar till API-programmen för Google Maps räknas och efter en tröskel debiteras en liten avgift för varje förfrågan.
Samma sak har drabbat hemsidor som använder en kalenderfunktion där man kan visa resvägar till platser med kartor från Google. Helt plötsligt ersattes kartor med en grå rektangel utan förklaring. Hjälpte inte heller att skapa ett nytt API men efter en tid visades kartorna igen, tror det beror på buggiga moduler och förvirring runt nya avtal. Men så länge det handlar om hemsidor med låg trafik innebär det inga kostnader.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Så länge inget förändras borde alla funktioner vara intakta. Jag har inte bytt operativsystem (tänker inte göra det om jag inte måste) och har betalt för en programvara med i tiden obegränsad icke-exklusiv rätt att nyttja.

I detta fall handlar det troligen om att Adobe betalar en avgift till Google som de inte längre vill låta sina "olönsamma kunder" nyttja. Kartfunktionen fortsätter att fungera som vanligt för de som prenumererar.
Vet vi att detta är Adobes "fel" och inte exv. Googles?? Adobe kan väl inte ta bort kod i exv. Lightroom 6.X i efterhand i någon användares dator om de inte ska riskera att hamna i blåsväder? Jag har väldigt svårt att tänka mig att Adobe skulle försöka sig på något sådant. Däremot är det säkert en skitsak för Google att stänga av de användare som ansluter med äldre programvaror. Däremot kan det säkert vara så att båda dessa företag har sina olika incitament att slippa bry sig om användare med äldre licenser (6.x och tidigare).
 

Ventures

Aktiv medlem
Vet inte hur jag snubblade över den här gamla tråden, men för den som vägrar släppa LR 6.14 finns fulhack som reparerar skadan: https://github.com/astuder/lightroom-map-fix

Själv har jag gått till darktable, men vill fortfarande ha tillgång till mina gamla redigeringar i LR 6.14.
Jag har sett den här varianten tidigare men inte vågat prova. Risken finns att Lr6 slutar fungera och Adope lär väl inte hjälpa en olönsam kund. (telefonen stavade fel men det lät bra så det fick stå kvar). 😀
 

Ventures

Aktiv medlem
Vet vi att detta är Adobes "fel" och inte exv. Googles?? Adobe kan väl inte ta bort kod i exv. Lightroom 6.X i efterhand i någon användares dator om de inte ska riskera att hamna i blåsväder? Jag har väldigt svårt att tänka mig att Adobe skulle försöka sig på något sådant. Däremot är det säkert en skitsak för Google att stänga av de användare som ansluter med äldre programvaror. Däremot kan det säkert vara så att båda dessa företag har sina olika incitament att slippa bry sig om användare med äldre licenser (6.x och tidigare).
Problemet är att man går in som "företag" och inte privatperson i Google maps via lightroom. Den förra måste betala medan privatpersoner ju använder tjänsten gratis. Enligt "hacken" kostar det ju bara något öre varje gång men tusentals snåljåpar,i Adobes ögon, blir för mycket. Det borde ändå vara småsummor i sammanhanget för Adobe som ju lyckats hitta en riktig kassako i form av prenumeranter som betalar i oändlighet oavsett om de använder programmen eller ej.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Supportas LR 6 fortfarande? De flesta program uppdateras ju med säkerhetsuppdateringar och bugfixar max två år. Och det är ju betydligt längre tid som gått nu. Kartorna finns ju kvar i senare versioner (som ju är prenumeration liksom allt fler programvaror numera, vilket man ju kan tycka vad man vill om förstås).
 

thommya

Aktiv medlem
Supportas LR 6 fortfarande? De flesta program uppdateras ju med säkerhetsuppdateringar och bugfixar max två år. Och det är ju betydligt längre tid som gått nu. Kartorna finns ju kvar i senare versioner (som ju är prenumeration liksom allt fler programvaror numera, vilket man ju kan tycka vad man vill om förstås).
Ingen support på LR 6 - urklipp från Adobe nedan.

1640260969888.png
 

Arell

Aktiv medlem
Ärligt talat, jag förstår inte den här aversionen mot att pytsa en hundring i månaden och få Lightroom + PS uppdaterat flera gånger om året, med en rejäl årlig uppgradering. Vad är problemet? Javisst , LR 6 var ju jättebra en gång i tiden, men kanske inte håller måttet idag.
Är det rent ekonomiska problem kan jag förstå det. Men när en del börjar prata om ”Inlåst” blir jag bara trött.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ärligt talat, jag förstår inte den här aversionen mot att pytsa en hundring i månaden och få Lightroom + PS uppdaterat flera gånger om året, med en rejäl årlig uppgradering. Vad är problemet? Javisst , LR 6 var ju jättebra en gång i tiden, men kanske inte håller måttet idag.
Är det rent ekonomiska problem kan jag förstå det. Men när en del börjar prata om ”Inlåst” blir jag bara trött.
Som jag ser det finns det åtminstone två saker som motiverar mig och det är inte att det nödbändigtvis skulle behöve vara så särskilt dyrt i kronor och ören utan i strul och i säkerhetsmässiga problem.

1. Hur många abonnemang har du? Jag börjar få alldeles för många och vill helst inte ha fler. Ibland slutar de funka för att jag inte har koll på vilka jag ska uppdatera när jag fått något kort uppdaterat och som då slutat funka.

2. Inget annat fotorelaterat bolag som jag köpt mjukvara har så till den milda grad misslyckats med säkerheten kring våra kortuppgifter som just Adobe. Efter att de blev hackade, spreds våra kortuppgifter över nätet och vi uppmanades då i mail att byta våra lösenord, inte bara hos Adobe utan överallt annars som vi använt dem så fick min tillit för Adobe ett grundskott och för alla andra tjänster också där man propsar på att vi ska lämna våra kortdata som säkerhet för evighetsprenumerationer.

Att köra LR 6 idag får väl närmast betecknas som ett självskadebeteende som väl närmast kan jämföras med rabiat vaccinmotstånd. Finns väl ingen större logik i det om man bortser från skepsicismen mot Adobes och även andras evighetsprenumerationer.

Jag har erfarenhet själv av kortbedrägeri som kunde kostat mig 16-17 000 om inte Nordea och MasterCard rett ut det och via Klarna fick jag någon annans fakturor upprepade gånger på nära 20 000 spänn då någon av "misstag angivit min mailadress hos Klarna". Mer behövs tydligen inte för att det ska flippa ur i en del fall och nu senast var det väl Amazon som fick kritik för säkerhet och ID-kapningar.

Nätet är finfint så länge solen skiner men när det går fel eller man blir utsatt för brott så kan det vara enormt svårt och tidsödande att reda ut. Klarna var jag tvungen att polisanmäla för att de skulle ta sig an problemen och en dubbelbetalning som hände en gång på jobbet när jag betalade för en konferens mot ett system som inte fixade ÅÄÖ kunde klaras upp först efter att MasterCard gått in och tagit arrangören i örat. En arrangör i USA som varken svarade på telefon eller mail.

Så det är en god princip att exponera sina kortuppgifter så lite det bara går om man vill slippa onödigt strul. Eftersom strulet när det uppstår kan bli enormt dyrt och krävande. Det finns massor av företag som funkar finfint så länge det bara ska tas betalt och levereras men många verkar inte veta hur de ska ta sig an reklamationer och returhantering ens 2021, något som de av de många gånger föraktade gamla portorderföretagen i "den gamla ekonomin" klarat i över 100 år.

Med det sagt, så handlar detta om långt mycket mer än Adobes prenumerationsmodell. Det handlar i stället i grunden om en mer medveten exponering mot Internet än de flesta tänker på i tider där säkerhetsribban sänkts hela tiden av handeln som vill göra det "så enkelt som möjligt" att handla och betala. Så i andra änden så kan vem som helst "blippa runt" med dina kort helt utan att autentisera sig - förutsatt att du inte bett banken stänga den säkerhetsluckan. Så har det heller inte alltid varit.
 

thommya

Aktiv medlem
Ärligt talat, jag förstår inte den här aversionen mot att pytsa en hundring i månaden och få Lightroom + PS uppdaterat flera gånger om året, med en rejäl årlig uppgradering. Vad är problemet? Javisst , LR 6 var ju jättebra en gång i tiden, men kanske inte håller måttet idag.
Är det rent ekonomiska problem kan jag förstå det. Men när en del börjar prata om ”Inlåst” blir jag bara trött.
Håller med fullständigt!
Men stora majoriteten tycker ju om prenumerationsmodellen och har många fler argument för än emot.
Men man får nog räkna med att ett fåtal inlåsta gamlingar och förändringsobenägna sitter och gaggar om detta ett antal år framöver.
Tröttsamt värre!!
Alternativet för dem är ju att ge f.. i att använda Adobes produkter och sedan leva lycklig med det man valt.
 

afe

Aktiv medlem
Äh, Stenis är bara sur för att Adobe köpte Rawshooter för femton år sedan och sedan hade en kreditkortläcka för åtta år sedan ... ;)

God Jul!
 
ANNONS