Annons

Tisdagsbilden #3

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Tisdagsbilden är ett försök att uppmuntra att vi tittar på bilder och pratar om dem och framför allt går ut och fotograferar.

Reglerna är enkla:
1. Publicera en bild tagen den senaste veckan och numrera den

2. Berätta gärna kortfattat om din bild. Var, när, varför? Kamera, objektiv, bländare, slutartid och ISO

3. På torsdag, på min signal, slutar vi publicera bilder och nu börjar kommentarerna och röstningen. En röst eller en kommentar ger en pinne. Du får rösta så många gånger du vill, men inte på samma bild

4. På söndag räknar jag rösterna och korar veckans vinnare

Har du haft en stressig vecka så är det ok med en lite äldre bild, men andan bör vara relativt nytagna bilder.
 

Hrafne

Aktiv medlem
#4 Winter is coming

Det var vår, sen blev det vinter igen och istapparna blir därefter. Klockan är 06:26 och jag står och väntar på bussen. Hinner precis ta bilden och stoppa ner kameran innan jag märker att bussen är på gång.

Canon EOS 5D mk ii med Canon EF 50mm f/1,2L USM

F/1.8, 1/40 sek och ISO200.
 

Bilagor

Marteric

Aktiv medlem
#7: Dimma över Viaredssjön.

Lördags morgon och vaknade alldeles för tidigt. Tittade ut genom fönstret och härlig dimma möter min blick. 5 minuter senare sitter jag i bilen. Målet är klart, har länge tänkt fånga ett par bilder på just detta motiv i dimma. Jackpott!
Fuji X-T20 + XF55-200
ISO200 f/9 3st exponeringar 1/18 +/- 1 EV.
 

Bilagor

Jenny Jonsson

Aktiv medlem
#8 snödropp

Fotogruppen jag är med i var ute o övade skärpedjup i helgen, en av övningarna var att fotografera samma motiv och itsnitt med olika bländare. Det här är ett motiv jag med min ryggradsreflex skulle ha max f/2,5 på, men till min förvåning gillar jag den här nästan mer

Sony a6300 35mm f/13 1/60 iso2000

Jättenyfiken på era åsikter
 

Bilagor

Ludvig_svensk

Aktiv medlem
Att bli lämnad ensam i ett vindskydd på vintern för att passa sina barnbarn är ett ärofyllt uppdrag, när resten av familjen försvinner iväg ut i liftsystemet.
Fuji xt10, 18-55.
23mm, f6,3, 1/200, iso200.
 

Bilagor

jonasfj

Avslutat medlemskap
Ok, inga fler bilder den här gången.

Tid för kommentarer och röster för den som vill!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Här kommer rösterna från södra Sverige

1# gillar mystiken i bilden på en chokladaffär i ingenstans som det ser ut som, men du kallade den downtown, kanske liten stad :). Nu undrar man ju bara hur det ser ut där inne, och vad är det för choklad, liten sugen blir man allt.

2# min

3# en vacker bild på svanar i solnedgången, det är en sådan som man tar även den 300:e bilden fastän man redan har 299

4# intressant bild, man undrar ju de böjda istapparna, är det konstant vind som gör detta?

5# fin nostalgi bild som ser ut som den var tagen för 50 år sedan, gillar verkligen inramningen med dörröppningen

6# en bild som växer mer o mer, när man tittar på den. Gör sig fint i s/v och hade funkat i stor förstorning på väggen också

7#, min favorit, träden med den fina inramingen i dimman, en bild som man inte tröttnar på

8#, fin bild på snödropparna, det är svårt det där med skärpedjup ibland fungerar kort bäst ibland inte. Jag brukar gör likadant, ta på största öppning, och lite blandat på mindre öppning så får man se hemma vad som passar bäst. Denna på största ger väl skärpa på första snödroppen resten urfokus, men ibland funkar det. Tror du valde rätt här. Fint ställe med så många snödroppar, hittade ett liknade ställe vid Landskrona jag fotade förra året

9#, en fin familjebild på morfar eller farfar och barnbarnen
 

Marteric

Aktiv medlem
Lite mycket nu så det blir tre snabba kommentarer på mina favoriter.

#3: Aldrig fel med solnedgångar, på denna bild även med en historia...

#5: Vrålläcker komposition och hel-rätt i s/v.

#6: Snygg! Tror absolut bilden hade gjort sig monstruöst bra i vettig upplösning.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Tisdagsbilden #3: Mina favoriter

Väljer att kommentera mina tre favoriter.

#1 Mary Jane's Chocolates
Läckert ljus. Den ensamma, moderna Toyotan (?) känns malplacerad i stämningen av amerikanskt 50-tal, vilket gör att bilden "skaver" (= ett av konst/litteraturkritikernas favoritord för inte så länge sedan).

#3 Tack för ikväll
Kvällsljuset är fint fångat och färgerna är inte överprocessade. Harmonisk komposition. Svanarnas siluetter är pricken över i:et. Den lutande horisonten stör tyvärr.

#7 Dimma över Viaredssjön.
Ett "klassiskt" naturfotografi. Den monokroma färgskalan är perfekt. Kompositionen med de isolerade träden i centrum, inramade av grenverken i sidorna, gör att bilden känns sluten och statisk – oftast inte i min smak, men här funkar det bra tycker jag.

Mitt val av "vinnare" blir #7

/ FiCa1
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
4 vinter
Väldigt skön rörelse i istapparna. Ger ett liv åt bilden. Jag lever mig in i den och tänker att tapparna dansar till musik.
Rent tekniskt hade jag föredragit lite mer skärpedjup så att fler av dansarna blev skarpa - men det är en bagatell i sammanhanget.


5 barnet i portalen
En helt tidlös bild som förmedlar så mycket och lämnar massor till fantasin. Var kommer hon ifrån, vad tänker hon, vart tar hon nästa steg. I avseende om stunden och hela livet.
Inramningen och avståndet gör ytterligare till för att skapa känslan av att hon är sigs själv.

6 graffiti
Kul med bild i bild i bild. Jag fick nästa känslan av effekten när man spelar upp videokameran på tv:n och sedan riktar kameran mot samma tv.
När jag går på stan dras jag till de här kanske lite udda detaljerna, och inte så sällan kan man också se andra bilder i samma bild. Exempelvis när fönstren på en husgavel blir till ögonen i ett ansikte. Nu såg jag inget sådant i just den här bilden, men den fångade mig omedelbart.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Mina favoriter:

#1 Skön känsla i bilden. Får vibbar från filmvärlden. Tyckte först det strålade för mycket ljus från chokladbutiken men tror du gjort en bra avvägning efter att ha tittat fler gånger. Vilken fin serie du bygger upp.

#5 Känner igen situationen att ett motiv bara plötsligt dyker upp och blir behållningen från fototillfället.
Något inramat av dörrpost och med ljusare bakgrund brukar ge resultat och så även här. Det finns ett lugn i bilden och tankarna går igång kring vad flickan ser och funderar på. Små barn i avslappnad stillhet är bristvara vilket förstärker känslan ytterligare jämfört med en vuxen i dörrposten. Din efterarbetning passar motivet perfekt. Det blir lite drömskt fast utan att bli för gulligt.

#7 Fin, uppskattar hantverket och insatsen för att få bilden.
 

Jenny Jonsson

Aktiv medlem
#1 Fantastiskt ljus i bilden och nyttjat på ett sätt jag förmodligen aldrig skulle gjort, därför är den extra spännande för mig. Den himlen hade jag frestats att ta med mer av. Och då hade jag missat hur ljuset från skylten o fönstret sprider sig så snyggt över parkeringsplatsen. Mycket bra komposition här!

#2 även här är det ljuset som gör bilden; det är väldigt snyggt fångat med ljuset i dropparna runt anden. Fint också att en andra, lugn and simmar i bakgrunden, beskärningen är bra. Jag gillar den!

#3 Någon kommenterade på lutande horisont, är det inte molnen som lurar ögat? Jag störs inte av ngt sådant iaf. Jättefina färger och välplacerade svanar

#4 Jag tycker om det korta skärpedjupet och det är verkligen vintermorgonskänsla i bilden. Har du justerat färgerna i efterhand så vet du vad du gör :) Hade du kunnat separera huset i bakgrunden från motivhuset med ett steg åt höger? Då hade du -kanske- kunnat få lite större separation mellan istapparna (som jag upplever vara huvudmotivet) och fått dem att uppta större del av bildytan, men ändå samtidigt spegla omgivningen bättre. Jag har ingen aning såklart! Men det är en tanke som dyker upp

#5 Älskar den. Kompsitionen, skärpedjupet, svartvitkonverteringen, berättelsen.

#6 Inte den typ av bild jag är van att tänka på. Men med din beskriving så förstår jag bilden och blir nyfiken på att se fler bilder på temat. Och jag uppskattar verkligen bildbehandligen här, med hela gråskalan snyggt utnyttjad

#7 Få saker inspirerar mig att fotografera så som risiga träd och dimma! Jättefin bild, gillar symmetrin och att den är helt monokrom trots att den är i färg. Jag själv är inne i en period av minimalism och hade försökt fånga ön utan hängbjörkarnas inramning, men det är ju helt en smaksak! Utan förgrund tror jag att många andra skulle tyckt den saknade något

#8

#9 Morfar och overallparvlar, en bild att bli glad av! Bra utsnitt och ett fint dämpat vinterljus som faller snyggt på motivet

Min vinnare denna vecka är #5
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
#1 - Mary Jane's Chocolate. Min egen bild

#2 – Gräsänder. Bra fångat med fint ljus i vattendropparna

#3 – Fåglar i flykt. Fin balans i kompositionen. Bra fångat

#4 – Istappar. Fina former hos istapparna. De blåa färgerna förmedlar vinterkylan

#5 – Untitled. Spännande bild som väcker frågor. Klassiskt ram i ramen

#6 – Sofo. Fin kontrast och struktur.

#7 – Dimma över Viaredsjön. Stillsam bild med vackra dova toner. Jag gillar hur du låtit grenarna rama in bilden

#8 – Snödropp. Det finns hopp om livet. Snart är våren här. Fin enkel bild

#9 – Vindskydd. Fin bild som förmedlar värme mellan farfar/morfar och barnbarnen

Min röst går till #7
 

Kristobal

Aktiv medlem
Många fina och intressanta bilder!
För mig som är rätt ny på detta med foto hade det varit lite intressant att veta hur varje fotograf tänkt själv inför sin komposition. Och hur denne redigerar bilden i efterhand. Himlarna till exempel. Hos mig har det varit så grått och regnigt hela veckan att jag undrar vart i världen ni varit för att fånga så nyansrika och storslagna solnedgångar.
Tänker att om man lär sig redigera är har man större möjligheter att skapa sin bild, utan att behöva vara lika beroende av det faktiska vädret. Även om grundförutsättningarna måste vara på plats, såklart.

Tack för kritik på min bild, ser det som en möjlighet att lära och utvecklas.

#1
Håller med föregående skrivare om att du har en fin tematik i dina bilder.
Även denna bild känns, som din förra cinematiskt. Du fångar liksom det där ödsliga livet. Det är uppenbart liv på platsen med tända lampor och fräsch bil men det är så mystiskt tomt och öde på något vis.
Fint jobb med den dramatiska himlen!

#2
Härligt livlig bild. Fint exponerad och fint utsnitt. Gillar anden i bakgrunden som fördjupar det hela!

#3
Bästa titeln denna vecka. Fantastiskt fångad solnedgång, gillar som bekant när det händer något i naturbilder. Svanarnas refräng tillsammans med de mörka träden och vackra och mångsidiga himmelen gör detta till en väldigt smakfull komposition.

#4
Det första jag tänkte när jag såg den var att det kändes så proffsigt.
Tycker du har fångat det lilla och verkligen lyft fram det trots att det inte tar upp så stor del av bilden.
Gillar det korta skärpedjupet och nyansen och glansen på panelen samt dess linjer som leder mot de dansande tapparna. Fin kontrast mellan det mänskligt byggda och naturens egna ”bygge”.

#5
Min egen bild

#6
Grafiskt. Tilltalande med det slitna och väderbitna. Även intressant med texten som målar upp en bild av området.

#7
Jäklar tänkte jag först. Jäklar tänker jag egentligen nu med. Väldigt snyggt, dimman tillsammans med de livlösa träden, färgskalan, känslan. Mycket fint. Både gillar och ogillar symmetrin. Den är intressant. Väldigt välkomponerat och fint disponerat. Lagom mycket av allt enligt mig. Nyfiken på vad tre exponeringar gör? Vad vinner man på det?

#8
Fin bild, tyvärr så kan inte jag ta del av skärpedjupet som jag antar att bilden har. Pixlarna får liksom det mesta att se blurrigt ut. Gillar att snödropparna liksom ringlar iväg ut ur bild. Vackra färger och fint utsnitt, vackert med löven runt ikring. Skulle gärna se mer utforskning på hur man kan fota snödroppar på mer eller mindre oväntade sätt.

#9
Dessa små. Verkar härligt att få hänga med barnbarnen. Fint exponerat med det mjuka ljuset och vackra färger. Fin lyster i plankväggen. Om man får vara petig så hade jag tagit bort liggunderlagen men det är ju en petitess i familjefoto.

Lägger en röst var då jag själv tycker att det roliga är just att prata och höra hur ni tänkt ang era bilder och mina egna. Har såklart favoriter men det är diskussionen jag är här för.
Ser mycket fram emot att se och läsa om allihopas bilder nästa vecka. Bra jobbat!
 
ANNONS