Annons

Sony A7s eller A7ii

Produkter
(logga in för att koppla)

Vilma.P

Medlem
Hej alla!
Tänkte höra vilken av följande kameror (Sony a7s eller a7ii
med FE 28-70/3,5-5,6 OSS) som är bäst för någon som föredrar fotografering, men är väldigt intresserad av att börja hålla på med videoprojekt. Tanken är sedan att köpa en adapter för objektiv som passar Nikon F Mount. Undrar också om olika fördelar samt nackdelar med båda kamerorna. Är tacksam för svar, då jag inte äger någon liknande kamera.

Tacksam för responds!
/Vilma
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Titta även på A7RII som dansat mellan 16990kr och 18990kr och där Sony ger 2000kr cashback (tror det är till slutet av juni). Prickar du 16990kr och 2000kr cashback är du nere i 14990kr som inte är mycket mer än A7II och det är mer än 24mp vs 42mp som skiljer dem åt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Har letat med hittar den för 18990 kr, men sedan stiger priset.

Tack ändå!
/Vilma
Fast den var nyss 16990kr och har du lite tålamod kan den hoppa ner dit igen och kanske snart om man ser till hur snabbt det hoppat. Dessutom tror jag Sony har 2000kr cashback på denna nu - kolla hos Sony.
 

Vilma.P

Medlem
Tack för tipset!
Men min tanke är att antingen köra på Sony a7s eller a7ii. Har svårt att avgöra om a7s kan ev vara bättre.. Det är några sidor som anger ungefär detta- "On the other hand, since Sony A7S has 99% larger pixel area (71.24µm2 vs 35.65µm2) compared to Sony A7 II, it has larger pixel area to collect light hence potential to have less noise in low light / High ISO images."

Sedan är det en del som menar att mp är en stor fördel för a7ii....
 

MVPernula

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag använder mig personligen av en A7ii i dagsläget och är mycket nöjd med den. Om det är så att du kommer fokusera på fotografering rekommenderar jag A7ii över A7s, men planerar du att göra tvärt om är det A7s som gäller.

Det du sa tidigare om "pixel area" om A7s är att den är färre men större pixlar över en lika stor sensor, DVS. att den är bättre i lågt ljus. Generellt är A7s mest gjord för de som vill ta steget till video mer än foto, eller ha någonting som är bättre anpassat för det.

Men är du en novis inom film kommer A7ii vara mer än nog ändå, den kommer inte vara lika bra till video men vara kanon till en början. FÖRDELEN med a7ii inom video är att du får med bildstabilisering, inte bara i foto, vilket kan vara otroligt behjälpligt i video.

Till foto kommer du även ha Eye-AF på A7ii, vilket gör att du kommer kunna fokusera på modellers ögon (visserligen begränsat till AF-S men funkar kanon där). Du kommer ha ett bättre menysystem och vassare autofokus.

Min rekommendation är A7ii.
 
ANNONS