Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

AWid

Aktiv medlem
Håller med "Greiber" ovan men med en liten reservation. Om du i stor utsträckning fotograferar flygande fågel eller snabba actionsporter tycker jag definitivt att du ska behålla din D500. Köper du en Z 6 tycker även jag att du ska ta med 24-70/4S. Den är lätt och passar utmärkt till huset. Och som G nämnde ovan - den är vassare än klassiska AF-S 24-70/2,8, dvs "snorskarp".

Ser att du har några Tamronobjektiv. Observera att vissa Tamron inte går ihop med Z-modellerna. Vissa funkar (nyare ex), andra kan uppdateras och en del får man "rea ut":) Det finns info på Tamrons hemsida.
 

martinot

Aktiv medlem
I dag har jag fotograferat barnbarnets studentexamen med min Z 6 som jag haft sedan november förra året. 768 stillbilder, ca 30 minuter film, två time-lapsfilmer med totalt ca 1500 expondringar och en hel del "visa andra på skärmen" blev det innan batteriet dog och jag fick stoppa i reserven:) Ganska hyfsat tycker jag.

För mig fungerar AF utmärkt och väl i klass med den D800 som jag också har. Andra märken kan jag inte uttala mig om eftersom jag använt t ex Fuji och Canon i väldigt begränsad omfattning.

Thom Hogan, som man nog kan betrakta som väldigt seriös, tyckte man kunde försöka lära sig AF-systemet innan man sågade kameran jäms med fotknölarna. Tydligt adresserat till bl a familjen Northrup enligt min tolkning. Och jag delar Thoms uppfattning fullt ut. Personligen tycker jag AF-systemet är alldeles utmärkt, men det kräver en del inlärning

I övrigt delar jag "pests" erfarenheter av kameran som han redovisar ovan.
.
Bra inspel och erfarenhet som jag missat innan. Tack!
 

martinot

Aktiv medlem
Om sökaren är viktig för dig så bör du titta på/i dem, om du inte har gjort det. Jag tycker att Z-kamerorna ser rätt bra ut för att vara spegellösa, men A7 III tycker jag är för dålig. A7R III börjar väl likna något. Ingen av dem kan dock tävla med D810/850, sett till "bilden" i sökaren, men sedan är det ju två olika typer av sökare.

Däremot har jag ingen kamera av endera sorten. Jag kunde dock inte låta bli att pilla lite av ren nyfikenhet tidigare. Att A7 III:s sämre sökare i bästa fall nämns i förbifarten tycker jag är rätt märkligt. För mig är den påtagligt mycket sämre. Jag tycker att man kan stå ut med lite muggigare sökare på kameror där alternativet kanske är ingen sökare, men när det gäller mer avancerade systemkameror tycker jag att man ska kunna ställa krav på en högre nivå.
Bra information och återkoppling. Just sökare tycker jag är en normalt väldigt viktig, och dess funktion och egenskaper/prestanda något som jag oftast prioriterar mycket högt. Tack för info!
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag vore jag Nikonförsäljare skulle jag hänvisa till Thom Hogan ganska mycket, en av dom smartaste jag läst på senare år, kopplar in Nikon kameror på ett mycket övertygande sätt i sina kåserier.

Fuji har väl en hybridlösning OVF/EVF i någon modell, försa vad som hindrar utvecklingen där, vore väl fint att kunna växla mellan dessa båda kan man tycka, Panasonic har väl satt ribban nu med den högsta upplösningen någonsin på en EVF, det är väl nära 2 miljoner högre än på en Z6.

Tidigare så följdes Canon/Nikon/Sony åt att få samma upplösning på sina skärmar, mins jag, D500 klippte till rejält på sin med 2,6 miljoner.
 

martinot

Aktiv medlem
Återigen, Z-modellerna är långt ifrån de enda kamerorna som fått betydande förbättringar. Det skriver dom ju själva i artikeln och att de kommer test om och uppdatera recensionen för dessa när de hinner. För mig låter det helt klart som en ”slippery slope”. Vissa modeller kommer prioriteras och uppdateras, andra inte.
Beror nog mest på om du har på dig dina Sony-rosa glasögon (vilket du oftast verkar ha som jag läser här, och i andra trådar) - eller inte (för oss som inte är lika varumärkesreligiösa).

Se det inte så negativt, utan att det är bra att tillverkare (oavsett om Nikon, Fuji eller vem som helst) kommer aktivt med uppdateringar som förbättrar våra kamerasystem.

Vi har sedan länge kört med flertalet Volvo och Mercedes, och nu när jag kompletterade med en miljövänlig elbil i form av en Tesla så har det verkligen lyft mig hur mycket man kan få förbättringar och nya funktioner efter att man köpt sin bil.
Dessutom så smidigt att få alla dessa nya funktioner och uppdateringar trådlöst direkt till bilen utan att behöva besöka verkstaden (vilket krävs när vi skall uppdatera våra andra fordon). Något som andra biltillverkare efter hand måste ta efter för att hänga med i konkurrensen.

Så även om vi har vissa uppstickare och innovatörer på marknaderna som går i frontlinjen, som tex. Fujifilm och Tesla, så gynnar det till sist alla kunder när alla andra aktörer tar efter och börjar med samma sak (som vi just sett tydliga exempel på här i denna Nikontråden/forumet).
 

c.m.s

Aktiv medlem
Beror nog mest på om du har på dig dina Sony-rosa glasögon (vilket du oftast verkar ha som jag läser här, och i andra trådar) - eller inte (för oss som inte är lika varumärkesreligiösa).

Se det inte så negativt, utan att det är bra att tillverkare (oavsett om Nikon, Fuji eller vem som helst) kommer aktivt med uppdateringar som förbättrar våra kamerasystem.

Vi har sedan länge kört med flertalet Volvo och Mercedes, och nu när jag kompletterade med en miljövänlig elbil i form av en Tesla så har det verkligen lyft mig hur mycket man kan få förbättringar och nya funktioner efter att man köpt sin bil.
Dessutom så smidigt att få alla dessa nya funktioner och uppdateringar trådlöst direkt till bilen utan att behöva besöka verkstaden (vilket krävs när vi skall uppdatera våra andra fordon). Något som andra biltillverkare efter hand måste ta efter för att hänga med i konkurrensen.

Så även om vi har vissa uppstickare och innovatörer på marknaderna som går i frontlinjen, som tex. Fujifilm och Tesla, så gynnar det till sist alla kunder när alla andra aktörer tar efter och börjar med samma sak (som vi just sett tydliga exempel på här i denna Nikontråden/forumet).
Vad pratar du om? Du gillar att skapa konflikter (och kommentera gamla inlägg) märker jag.

Jag har väl aldrig sagt att det är dåligt med uppdateringar? Tvärt om, tycker det är helt rätt väg att gå av tillverkarna.

Läs vad jag skriver istället för att leta konflikter. Det jag ifrågasatte var dpreviews beslut att gå in och ändra betyg på gamla recensioner när uppdateringar kommer, istället för att bara länka till information om vad dessa tillfört. Det p g a att vissa modeller kommer få reviderat betyg och andra inte. Tycker inte det är ett dugg bättre att de höjde betyget på A9 heller så har inget med något märke att göra. Även Canon EOS R och andra ”nyare” kameror har fått förbättringar som inte syns i deras recensioner.

Lägg ner fanboysnacket och sluta leta upp konflikter. Jag tycker uppdateringar är precis lika bra som du gör.
 

martinot

Aktiv medlem
Vad pratar du om? Du gillar att skapa konflikter (och kommentera gamla inlägg) märker jag.

...

Lägg ner fanboysnacket och sluta leta upp konflikter. Jag tycker uppdateringar är precis lika bra som du gör.
Exakt min poäng. Detta är precis vad du sysslar med.

Gällande att "läsa gamla trådar", så kanske jag inte är inne och läser precis alla trådar varje timme, och någon gång kan det ta några dagar, eller tom. veckor/måndader innan jag läst allt.

Kan du inte tolerera detta så beklagar jag, men det är inte mitt problem, Magnus, utan ditt (är du så stressad att du inte klarar att se ett svar efter en månad ibland så får du hantera det bäst du kan).

Nåja, om vi skippar dina personangrepp och blir lite mer konkreta igen;

Gällande uppdateringar av Z-kamerorna (som inte är från ditt älskade Sony) så skrev du så här (och jag citerar ordagrant): "För mig låter det helt klart som en ”slippery slope”. Vissa modeller kommer prioriteras och uppdateras, andra inte. "

Allt eftersom allt fler produkter uppdateras och utvecklas dynamiskt, så är det fullt naturligt att DPR och alla andra som bedömer produkter, att också hänga med i dessa förbättringar och utvecklingar. Allt annat är förlegat och stenålders.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Exakt min poäng. Detta är precis vad du sysslar med.

Gällande att "läsa gamla trådar", så kanske jag inte är inne och läser precis alla trådar varje timme, och någon gång kan det ta några dagar, eller tom. veckor/måndader innan jag läst allt.

Kan du inte tolerera detta så beklagar jag, men det är inte mitt problem, Magnus, utan ditt (är du så stressad att du inte klarar att se ett svar efter en månad ibland så får du hantera det bäst du kan).

Nåja, om vi skippar dina personangrepp och blir lite mer konkreta igen;

Gällande uppdateringar av Z-kamerorna (som inte är från ditt älskade Sony) så skrev du så här (och jag citerar ordagrant): "För mig låter det helt klart som en ”slippery slope”. Vissa modeller kommer prioriteras och uppdateras, andra inte. "

Allt eftersom allt fler produkter uppdateras och utvecklas dynamiskt, så är det fullt naturligt att DPR och alla andra som bedömer produkter, att också hänga med i dessa förbättringar och utvecklingar. Allt annat är förlegat och stenålders.
Men lägg ner nu. Personangrepp? Du kallar mig för fanboy av någon märklig anledning och tolkar (medvetet?) mitt inlägg helt fel och får det till något som handlar om märken? Återigen det du citerar handlar om hur dpreview hanterar sina recensioner, inget annat. Om du inte håller med, fine. Det är helt ok.

Jag har ingen lust att lägga tid på att tjafsa här och tror inte någon annan har lust att läsa om det i en tråd om Z-kameror så vill du skriva av dig så skicka ett pm (om det går?).
 

martinot

Aktiv medlem
Men lägg ner nu. Personangrepp?
"Du gillar att skapa konflikter"

"och kommentera gamla inlägg"

"Läs vad jag skriver istället för att leta konflikter."

"Lägg ner fanboysnacket och sluta leta upp konflikter."

Men OK, jag släpper det nu (det var du som efterfrågade exempel på det).

Återigen det du citerar handlar om hur dpreview hanterar sina recensioner, inget annat. Om du inte håller med, fine. Det är helt ok.
Marknaden går som sagt emot att ha ständigt utvecklade produkter och tjänster. Det är bra att vi är överens att även tillverkare av systemkameror anammat detta, och att detta är generellt något positivt (jag kanske läste in dig något fel gällande det). Fine.

Men om nu marknaden och dagens produkter är i ständig förbättring och utveckling, vilket värde har det om sajter som DPR och andra, aldrig anpassar sig till denna verkligheten (oavsett varumärke)?

Om jag skall köpa en ny bil eller ny kamera, så vill jag ju ha bedömningar och åsikter som reflekterar hur produkterna ser ut och fungerar idag.

Om du skall använda Googes mailtjänst, baserar du då ditt val på omdömen som gjort av användare eller media för hur tjänsten såg ut för 10 år sedan?

Om du skall köpa en Tesla Model S eller Model 3, baserar du då ditt köp på omdömen när bilen kom ut för åtta eller tre år sedan?

Hur gör du med operativsystem och annan mjukvara i datorer och telefoner?

Bedömer du macOS, Windows eller iOS hur de fungerade för fyra år sedan, om du skall ta ett aktivt val och beslut i år gällande vilken produkt du skall köpa/välja mellan?

Självklart måste ju DPR, och alla andra media och bedömare, som vill vara intressanta och relevanta för konsumenterna, anpassa sig efter detta på precis samma sätt.

Så länge DPR (och andra bedömare) är tydliga med vad de har för versioner och utgångspunkter för sina kriterier och betyg, så är det enbart positivt (för att inte säga nästan nödvändigt) för mig att de hänger med och uppdaterar sina bedömningar för att de skall vara relevanta och ha värde för mig som läsare.

Själv så är jag intresserad av att kika på något spegellöst FF-system, och förutom Sonys jättefina A7-serie, och Leicas/Panasonics kommande L-mountkameror, så är för mig Nikons nya Z-serie väldigt intressant (har bla. några Nikon F-objektiv och kamerahus idag, men verkar oavsett det som jättefina kamerahus). Därav att jag läser denna tråden (även om inte varje dag).

Vill jag ha relevant information om hur Z6 fungerar idag (den kamera jag kikar närmast på), så vill jag ju veta hur den fungerar idag. Oavsett om jag läser användares kommentarer och erfarenheter av Z6 här i tråden, eller via länkar till artiklar och bedömningar på DPR.
 

PMD

Aktiv medlem
Gällande uppdateringar av Z-kamerorna (som inte är från ditt älskade Sony) så skrev du så här (och jag citerar ordagrant): "För mig låter det helt klart som en ”slippery slope”. Vissa modeller kommer prioriteras och uppdateras, andra inte. "
Jag tror att det syftar på att Dpreview kan komma att prioritera omtestning av en del modeller. De kanske inte hinner med att omtesta alla kameror som får programvaruuppdateringar.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tror att det syftar på att Dpreview kan komma att prioritera omtestning av en del modeller. De kanske inte hinner med att omtesta alla kameror som får programvaruuppdateringar.
Så är det i verkligheten. Alla kanske inte kommer att alltid garanteras att uppdatera och hålla sina tester relevanta - men att helt fördöma och utesluta att ha uppdaterade omdömen och tester finner jag totalt kontraproduktivt.

Det är samma princip som att säga vi skall inte testat något alls, för vi kan inte garantera att vi kan testa precis allt här i världen. Knappast någon produktiv inställning.

I takt med att världen digitaliseras och mjuvaruppdateras allt mer som löpande tjänster, så är det viktigt att testare och omdömen kan förhålla sig till denna verkligheten.

För mig som konsument och potentiell köpare av Z6 så är det viktigt att de omdömen och tester jag läser är relevanta och uppdaterade som möjligt med hur kameran fungerar idag.

Jag är enbart tacksam att DPR försöker göra så.
 

PatrickJ1

Aktiv medlem
Känslig för damm på Sensorn !

Har haft Z7 ihop med ett Z14-30 vidvinkel Zoom nu i några veckor .
Upplever kraftigt ökat problem med damm på sensorn sedan jag gått över till spegelöst trotts att jag sällan byter objektiv och tar det mycket varsamt .

Har fått använt "visible dust arctic butterfly" ( rengöringsborste) fyra gånger nu på kort tid .Och efter sådan rengöring blir den ren men bara i några hundra bilder :(
Ser inte direkt ut som den vanliga dammpricken ,utan mera som en böjd tunn tråd .

Använder ju kameran utestultande till Landskapsfoto med mycket liten bländare så man ser ju allt extra mycket beroende på detta . Tar jag en bild på exempelvis f11 ser man inget damm . Men ibland vill man utan filter ta en bild på f22 för att släta ut exempelvis vattenvågor då syns det efter några hundra tagna bilder efter senaste rengöring igen .

Har senaste 5 Veckorna endast haft på Z objektivet 14-30 för att undvika fått in damm och haft det förvarad i väska i bilen m,m för att undvika all dammig miljö .
Ändå kommer det strax damm på sensorn .

Funderar på om det är?
Fabrikationsfel : något som lossar inne i kamerahuset .
Objektivet: som fungerar som luftpump när man zoomar så det trycks in damm på sensorn ?

Har ju använt Spegelkameror så som D810 , D850 innan till samma sorts Landskaps foto innan och inte haft onormala problem med dessa vad det gäller damm på sensorn . Brukar kunna klara minst 10000 bilder minst mellan nergörningar trots att jag bytte objektiv oftare på dessa .

Vet ju rent allmänt att de spegel lösa är känsligare för damm (förutom Canons som har ett skydd som går framför sensorn vid objektivbyte ) .
Men så här stor skillnad är mer än jag klarar , i vart fall om jag skall fortsätta använda min Z kamera med liten slutare .
Annars har jag bara gott att säga om kameran .

Någon som har egna erfarenheter av samma problem tankar , förslag m,m ?
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Har haft Z7 ihop med ett Z14-30 vidvinkel Zoom nu i några veckor .
Upplever kraftigt ökat problem med damm på sensorn sedan jag gått över till spegelöst trotts att jag sällan byter objektiv och tar det mycket varsamt .

Har fått använt "visible dust arctic butterfly" ( rengöringsborste) fyra gånger nu på kort tid .
Ser inte direkt ut som den vanliga dammpricken ,utan mera som en böjd tunn tråd .

Använder ju kameran utestultande till Landskapsfoto med mycket liten bländare så man ser ju allt extra mycket beroende på detta . Tar jag en bild på exempelvis f11 ser man inget damm . Men ibland vill man utan filter ta en bild på f22 för att släta ut exempelvis vattenvågor då syns det efter några hundra tagna bilder efter senaste rengöring igen .

Har senaste 5 Veckorna endast haft på Z objektivet 14-30 för att undvika fått in damm och haft det förvarad i väska i bilen m,m för att undvika all dammig miljö .
Ändå kommer det strax damm på sensorn .

Funderar på om det är?
Fabrikationsfel : något som lossar inne i kamerahuset .
Objektivet: som fungerar som luftpump när man zoomar så det trycks in damm på sensorn ?

Har ju använt Spegelkameror så som D810 , D850 innan till samma sorts Landskaps foto innan och inte haft onormala problem med dessa vad det gäller damm på sensorn . Brukar kunna klara minst 10000 bilder minst mellan nergörningar trots att jag bytte objektiv oftare på dessa .

Vet ju rent allmänt att de spegel lösa är känsligare för damm (förutom Canons som har ett skydd som går framför sensorn vid objektivbyte ) .
Men så här stor skillnad är mer än jag klarar , i vart fall om jag skall fortsätta använda min Z kamera med liten slutare .
Annars har jag bara gott att säga om kameran .

Någon som har egna erfarenheter av samma problem tankar , förslag m,m ?
Ingen rolig läsning :-( har precis köpt min Z7 o har två objektiv (24-70 f2.8 o 14-30 f4)o skiftar emellan, få se hur det ser ut när jag kommer hem från semestern 🧐
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Har haft Z7 ihop med ett Z14-30 vidvinkel Zoom nu i några veckor .
Upplever kraftigt ökat problem med damm på sensorn sedan jag gått över till spegelöst trotts att jag sällan byter objektiv och tar det mycket varsamt .

Har fått använt "visible dust arctic butterfly" ( rengöringsborste) fyra gånger nu på kort tid .Och efter sådan rengöring blir den ren men bara i några hundra bilder :(
Ser inte direkt ut som den vanliga dammpricken ,utan mera som en böjd tunn tråd .

Använder ju kameran utestultande till Landskapsfoto med mycket liten bländare så man ser ju allt extra mycket beroende på detta . Tar jag en bild på exempelvis f11 ser man inget damm . Men ibland vill man utan filter ta en bild på f22 för att släta ut exempelvis vattenvågor då syns det efter några hundra tagna bilder efter senaste rengöring igen .

Har senaste 5 Veckorna endast haft på Z objektivet 14-30 för att undvika fått in damm och haft det förvarad i väska i bilen m,m för att undvika all dammig miljö .
Ändå kommer det strax damm på sensorn .

Funderar på om det är?
Fabrikationsfel : något som lossar inne i kamerahuset .
Objektivet: som fungerar som luftpump när man zoomar så det trycks in damm på sensorn ?

Har ju använt Spegelkameror så som D810 , D850 innan till samma sorts Landskaps foto innan och inte haft onormala problem med dessa vad det gäller damm på sensorn . Brukar kunna klara minst 10000 bilder minst mellan nergörningar trots att jag bytte objektiv oftare på dessa .

Vet ju rent allmänt att de spegel lösa är känsligare för damm (förutom Canons som har ett skydd som går framför sensorn vid objektivbyte ) .
Men så här stor skillnad är mer än jag klarar , i vart fall om jag skall fortsätta använda min Z kamera med liten slutare .
Annars har jag bara gott att säga om kameran .

Någon som har egna erfarenheter av samma problem tankar , förslag m,m ?
Jag får också mer damm på sensorn med Z7 jämfört med min gamla D750.

Än så länge förlitar jag mig på sensorrengöringen som verkar fungera ganska väl.

Slutsatsen är att dammfläckarna verkar flytta på sig, dvs. de gamla skakas av och nya tillkommer.

Jag lider inte så mycket av det eftersom det bara tar några sekunder att fixa i LR.
 

PatrickJ1

Aktiv medlem
Ingen rolig läsning :-( har precis köpt min Z7 o har två objektiv (24-70 f2.8 o 14-30 f4)o skiftar emellan, få se hur det ser ut när jag kommer hem från semestern
Det syns först när man har extremt liten bländare , Jag är nog extra petig också .
Men ta det försiktigt när du byter objektiv bara , annars är det riktigt bra grejor .
Vill bara veta ifall någon har samma problem som mig eller nått förslag .
Kan ju vara fabrikationsfel på min också .
Så vill varken oroa eller reta upp någon .
Men upplever själv kraftigt ökade problem med damm på sensorn trots varsam hantering .
Med vänlig hälsning Patrick
 

PatrickJ1

Aktiv medlem
Jag får också mer damm på sensorn med Z7 jämfört med min gamla D750.

Än så länge förlitar jag mig på sensorrengöringen som verkar fungera ganska väl.

Slutsatsen är att dammfläckarna verkar flytta på sig, dvs. de gamla skakas av och nya tillkommer.

Jag lider inte så mycket av det eftersom det bara tar några sekunder att fixa i LR.
Jo klonverktyget används flitigt ;)
Men det är värre om man filmat något med liten bländare .
Vem vet , kanske bara jag som är väldigt petig :/
Hört samma från Sonny användare med spegel löst .
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det syns först när man har extremt liten bländare , Jag är nog extra petig också .
Men ta det försiktigt när du byter objektiv bara , annars är det riktigt bra grejor .
Vill bara veta ifall någon har samma problem som mig eller nått förslag .
Kan ju vara fabrikationsfel på min också .
Så vill varken oroa eller reta upp någon .
Men upplever själv kraftigt ökade problem med damm på sensorn trots varsam hantering .
Med vänlig hälsning Patrick
Jag vet inte vad du menar med extremt liten bländare, men dammet syns atminstone på så stora bländare som f/5.6.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jo klonverktyget används flitigt ;)
Men det är värre om man filmat något med liten bländare .
Vem vet , kanske bara jag som är väldigt petig :/
Hört samma från Sonny användare med spegel löst .
Det är min fru som är videoexperten i min familj, men jag tror det går att fixa i Premiere.
 
ANNONS