Annons

Scanna glasnegativ med Epson v850

Produkter
(logga in för att koppla)

cfagerberg

Aktiv medlem
Jag skall besöka en hembygdsförening och titta igenom glasnegativ som skall finnas i deras källare. Jag hade tänkt ta med mig min Epson v850 för att kunna scanna eventullet intressanta negativ. Men, när jag ställt frågan till Epson om min scanner går att använda för att scanna glasnegativ har de nu svarat nej... Stämmer detta och vad gör jag då (jag har inte utrustning för att kunna använda en ljuslåda och kamera istället)?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag skall besöka en hembygdsförening och titta igenom glasnegativ som skall finnas i deras källare. Jag hade tänkt ta med mig min Epson v850 för att kunna scanna eventullet intressanta negativ. Men, när jag ställt frågan till Epson om min scanner går att använda för att scanna glasnegativ har de nu svarat nej... Stämmer detta och vad gör jag då (jag har inte utrustning för att kunna använda en ljuslåda och kamera istället)?
Jag vet inte hur mycket till hjälp det är, men jag scannar ibland 8x10-film i min V850. Jag lägger då en glasskiva direkt på scannerglaset för att få upp filmen några millimeter, sedan lägger jag filmen direkt på glaset. Eftersom det går bra borde det funka att scanna glasplåtar, men jag har inte testat själv. Testa, du har ju inte sönder scannern. Var försiktigt så du inte repar scannerglaset, bara.
 
ANNONS