Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

toll

Medlem
Har en 350d och skall köpa Visible Dust 1,6 kit imorgon. NU är den gjord för små sensorer, men om jag senare byter upp mig till en full-size sensor så vill jag gärna använda samma pensel. Kan det göra så stor skillnad om jag har en för liten pensel?
 

Niklas H.

Aktiv medlem
tompalarsson skrev:
Ännu en gång, tack för att du tog dig tid att förklara!

Trodde att det inte blivit bättre men sen så insåg jag att det var min datorskärm som var smutsig...
En inte helt oväsentlig del i kedjan!
Den som råkat nysa på skärmen vet vad jag menar...
 

filip71

Aktiv medlem
Mitt eget första försök

Min sensor på min D70s såg ut som en dalmatin vilket började synas på mina makrobilder. Jag beställde lite paddar och en Visible Dust butterflypensel från Scandianavianphoto där allt skulle ligga på lager, men dagen efter så stod det att flera av artiklarna var restnoterade. Suck - det står fortfarande på webben att prylarna är för omgående leverans.

Av en händels kom en polare med rätt grejer och jag provade hans pensel och det var verkligen superenkelt. Tog tre minuter. Drog tre fyra gånger och gjorde en koll. Tusen prickar hade blivit tre. Jag provade att ta bort dem också och ser att det ligger en droppe av nånting på penseltippen - och drar en oljig fläck tvärs över sensorn. Tyvärr var min polares eclipse slut så vi kunde inte torka bort det. Jag annulerade min order från scandinavian och beställde istället från zebra media och cyberphoto. Billigare produkter - hoppas jag får grejerna nu i veckan så jag kan få bort skiten innan jag drar på semester igen.

Lite trist att man lyckade få sensorn hyggligt ren för att sedan smutsa ner den gruvligt - osis. Hoppas skiten inte etsar fast i glaset... Jag tar det med ro - det finns värre saker i livet. När skit händer så brukar jag alltid tänka att en miljard människor inte har rent vatten på jorden. Vad är då en smutsig sensor i ett litet land i norra Europa?

Vad skiten var? Ingen aning - ser vitt ut men jag utgår från att det går att torka bort med en digipad... Förmodligen någon olja som legat i längst kanten på sensorn. Mysko med tanke på att det brukar ju vara Canons grej (och jag har ju en Nikon). Återkommer...
 
Senast ändrad:

filip71

Aktiv medlem
Re: Mitt eget första försök

Vad skiten var? Ingen aning - ser vitt ut men jag utgår från att det går att torka bort med en digipad... Förmodligen någon olja som legat i längst kanten på sensorn. Mysko med tanke på att det brukar ju vara Canons grej (och jag har ju en Nikon). Återkommer...
Fick mina pads och eclipse från Zebra Media - tackar för snabb leverans. Och det hela var faktiskt superenkelt. Processen står dokumenterad på www.appelklyftig.com/familj/filip/cleansensor/

Slutsatsen kopierad: Det här är inte raketforskning - bara glasrengörning. Jag har aldrig gjort något liknande och trots att oljan låg på sensorn i flera dagar så var den ganska enkel att få bort. Och sensorn måste inte vara helt prickfri - det syns ju bara på makrobilder med stor bländare. Jag vill påstå att det här är något alla kan göra... Tack för alla tips från www.fotosidan.se och framför allt till Kjell som visade hur enkelt det är.
 

kpt

Aktiv medlem
Eller så kan man beställa från YFO:

Källkod:
E2 Tin Oxid Cleaner       100 kr
Företags Paket [sic]      114 kr
Postförskott               79 kr
Summa                     293 kr
Moms                       73 kr
Att betala:               366 kr
Den lilla flaskan kom i ett paket 17x20x30cm som till 98% bestod av förpackningsmaterial.

Nåja, det drabbar väl ingen fattig.
 

filip71

Aktiv medlem
Re: Stor/liten bländare (var Mitt eget första försök)

Anders Östberg skrev:
Liten bländare. Bortsett från det håller jag med. :)
Jag är inte helt säker på att alla är överens om terminologin. Om man bländar av mycket då tar man bort mycket ljus. I alla fall i vanligt språkbrukDvs stor bländare = litet hål. Om man googlar runt så används bägge språkbruken så jag vill väl inte hävda att jag har helt rätt. Men vi menar samma sak = litet hål och mycket lameller och stort värde (i detta fall f22)

Kolla t.ex. in språkburket på
http://www.modellbilder.se/article.php?id=41

å andra sidan beskriver wikipedia annorledes
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bländare

Förmodligen är jag i minoritet, men jag försöker tänka vad orden betyder istället för hur de används - med uppenbar risk att bli missförstådd ;-)

--filip (förmodligen fel ute igen)
 

Anders Östberg

Guest
Kanske "stor bländaröppning" vs "stort bländartal" så kan det inte missförstås?
 

JOLidman

Aktiv medlem
Re: Re: Stor/liten bländare (var Mitt eget första försök)

filip71 skrev:
Jag är inte helt säker på att alla är överens om terminologin. Om man bländar av mycket då tar man bort mycket ljus. I alla fall i vanligt språkbrukDvs stor bländare = litet hål. Om man googlar runt så används bägge språkbruken så jag vill väl inte hävda att jag har helt rätt. Men vi menar samma sak = litet hål och mycket lameller och stort värde (i detta fall f22)

Kolla t.ex. in språkburket på
http://www.modellbilder.se/article.php?id=41

å andra sidan beskriver wikipedia annorledes
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bländare

Förmodligen är jag i minoritet, men jag försöker tänka vad orden betyder istället för hur de används - med uppenbar risk att bli missförstådd ;-)

--filip (förmodligen fel ute igen)
På den tiden vi bara hade film att fånga verkligheten så hette det "liten bländare" då det var ett lite hål att släppa in ljuset genom vilket motsvarade ett högt numeriskt värde, exv bländare 22.

Någon dj...a ordning får det vara / Jan-Olof
 

Anders Östberg

Guest
Skulle man vara riktigt petig så är väl en bländare själva mekanismen. Man kan då kanske hitta en "liten bländare" i en liten kamera och en "stor bländare" i en stor kamera.

Nåväl, nog med ordmärkeriet nu, tillbaka till sensorrengöring. Vilket för övrigt är lite oegentligt eftersom det inte är själva sensorn man rengör. :-D
 

libelula

Medlem
damm i sensorn

Jag har fått damm i min kamera (sensor?) canon eos350. Det syns på bilderna suck!. Jag undrar om det finns affärer i Stockholm som rengör kameran och hur mycket detta skulle kosta. Gick på en foto affär på St eriks och priset jag fick var 2700 kr. WHAT ?. Kan detta vara ett rimligt pris? Har försökt blåsa bort det jag tror är damm utan framgång.
Tack för svaret
 

transalp-01

Aktiv medlem
Re: Sök

The Champ skrev:
hur mycket som helst.....
Det är just det som är problemet! Jag har vid ett antal tillfällen sökt efter ett bra ställe i Stockholm för att lämna in min kamera för senserrengöring men inte hittat något vettigt för Canon kameror. Det är för mycket så troligvis är det lätt att missa så om det finns någon som fått sin kamera rengjord i Stockholm så återkom gärna med resultat, pris och var.

Men jag antar att som ofta hänvisar ni till söklänkar med en massa info att gå igenom. Jag hoppas att ni för en gångs skull kan undvika detta och i stället ge lite konkret information.
 

ulricahdesign

Aktiv medlem
Powermill i Upplands Väsby.
Optimusgatan 12

www.powermill.se

08 594 213 00

De tar 500 kr inkl. moms för att rengöra sensorn. Jag har gjort det två gånger hos dem och de är serviceinriktade, duktiga och snabba.

Ring till dem innan och hör när du kan komma, så fixar dom det medans du väntar.
 

transalp-01

Aktiv medlem
ulricahdesign skrev:
Powermill i Upplands Väsby.
Optimusgatan 12

www.powermill.se

08 594 213 00

De tar 500 kr inkl. moms för att rengöra sensorn. Jag har gjort det två gånger hos dem och de är serviceinriktade, duktiga och snabba.

Ring till dem innan och hör när du kan komma, så fixar dom det medans du väntar.
Tack så mycket! Jag skall ta och testa dem efter semestern.
 

Bokeh

Aktiv medlem
transalp-01 skrev:
Tack så mycket! Jag skall ta och testa dem efter semestern.
Jag gör det för en tia :)

Du tycker inte du har vettigare saker att lägga dina surt förvärvade pengar på ?

Läs inlägget som Enrico länkade till, det är en barnlek att göra det själv.

Man kanske skulle ta och öppna en sensorrengöringsfirma, det finns tydligen lättförtjänta pengar att göra på det.

/kent
 
ANNONS