Annons

Billigt uv-filter = Mardröm

Produkter
(logga in för att koppla)

vavademac

Aktiv medlem
Hej,
tänkte bara dela med mig av mina nya erfarenheter här så andra kan lära sig av mitt misstag.
Jag köpte ett Canon 17-55 2.8 IS USM för ca 9 månader sedan, köpte samtidigt ett billigt uv-filter eftersom jag tyckte det var onödigt spenderade pengar (dumt tänkt, jag vet).
För ca 1 månad sen råkade min kameraväska ramla av min axel när jag kom hem, objektivet var monterat på min 7d och fick en direkt-"träff" på marken. Själva objektivet är helt i sig men uv-filtret (från b-märke typ, green.l) sprack och glasflisor kom på frontlinsen, eftersom jag inte ville riskera att repa frontlinsen skickade jag in objektivet till reparation för professionell rengöring (till "Assist" i linköping).
Kostnadsförslag meddelade att det tydligen kommit in glassplitter in i objektivet och det skulle kosta 2400 kronor att rengöra. Dessutom hade glasflisor repat frontlinsen så den skulle också behövas bytas ut, vad skulle detta kosta då?, ca 4500 kr.

Så, mitt tips är: Köp ALDRIG ett billigt uv-filter till dyr optik, det blir bara dyrt i längden.

/Vincent
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Hej,
tänkte bara dela med mig av mina nya erfarenheter här så andra kan lära sig av mitt misstag.
Jag köpte ett Canon 17-55 2.8 IS USM för ca 9 månader sedan, köpte samtidigt ett billigt uv-filter eftersom jag tyckte det var onödigt spenderade pengar (dumt tänkt, jag vet).
För ca 1 månad sen råkade min kameraväska ramla av min axel när jag kom hem, objektivet var monterat på min 7d och fick en direkt-"träff" på marken. Själva objektivet är helt i sig men uv-filtret (från b-märke typ, green.l) sprack och glasflisor kom på frontlinsen, eftersom jag inte ville riskera att repa frontlinsen skickade jag in objektivet till reparation för professionell rengöring (till "Assist" i linköping).
Kostnadsförslag meddelade att det tydligen kommit in glassplitter in i objektivet och det skulle kosta 2400 kronor att rengöra. Dessutom hade glasflisor repat frontlinsen så den skulle också behövas bytas ut, vad skulle detta kosta då?, ca 4500 kr.

Så, mitt tips är: Köp ALDRIG ett billigt uv-filter till dyr optik, det blir bara dyrt i längden.

/Vincent
Trist utgift. Kolla om du kan få ut det på hemförsäkringen!

Petter ...
 

AFJ

Aktiv medlem
Det kan nog vara skillnad inte bara i optisk kvalité utan även när det gäller hållbarhet. Men vad jag inte förstår är hur det kunde komma in glassplitter i objektivet!?!
Ja, det förefaller osannolikt.

Jag tycker även det låter lite konstigt att glassplitter skulle ha repat frontlinsen - i vart fall i sådan utsträckning att det påverkar bilden.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Om jag var som dig skulle jag nog fundera på att skita i reparationen och ta hem objektivet och använda det ändå.

Som sagt, det krävs rejäla repor för att det ska synas i bilderna, ens som sänkt kontrast och så.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ett motljusskydd kan skydda linsen mycket bättre än ett UV-filter. UV-Filter i sig bör användas endast i dammiga, och extrema situationer där man kan få stenskott, vatten, kvistar eller liknande på frontlinsen.
Ett UV-filter tillför inget positivt till en digitalkamera. Det är då bättre att använda klarglas.
Samtidigt skall man betänka att dessa inte är gjorda i pansarglas och inte skyddar objektivet vid fall eller liknande.
Jag har själv också fått en frontlins repad av ett uv-glas som gick sönder vid en krasch mot gatan
Ett motljusskydd hade den gången skyddat objektivet mycket bättre..
Så skall vi skydda våra telningar med en extra glasruta eller kan en krockkudde vara bättre?
En mängd tester har visat att UV-filter ger negativa effekter på objektivens prestanda. Inga har egentligen visat på några positiva resultat.
Några av åtminstone Canons objektiv kräver filter för att vara väderskyddade. Skruva i så fall på klarglasfilter av hög kvalitet.
 
ANNONS