Annons

Influencer fejkar instagrambilder - är det okej?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
https://www.expressen.se/nyheter/har-avslojas-influencern-har-fejkat-sina-resebilder/

En svensk ”influencer” har manipulerat bilder på sin Instagram. Bytt bakgrund för att få till en snygg resebild från Paris. Som influencer har personen samarbete med flera företag och instagraminläggen har direkt ekonomisk koppling till dessa samarbeten, om jag fattat rätt.

Bilderna är väl därmed att betrakta som reklambilder. Ingen skulle förfasas över att reklambilder är manipulerade. Men i detta fall har det tydligen blivit ett stort pådrag och medieintresse.

Vad tycker du, är det fel att manipulera bilder på Instagram under det här fallets givna förutsättningar?
 

Polar300

Aktiv medlem
Ja,
om inte följarna är informerade om att personen bejakar photoshoppande…

Bilderna som visades är ju dessutom otroligt illa photoshoppade, de är på kindergartennivå i det gebitet - så det ser bara löjligt ut. Får hon dessutom bra betalt för sånt där - så borde flera av oss här kunna kräva astronomiska summor för bildtillrättalägganden som det behövs yrkesskicklig erfarenhet att ens spåra / notera...
 

Ventures

Aktiv medlem
https://www.expressen.se/nyheter/har-avslojas-influencern-har-fejkat-sina-resebilder/

En svensk ”influencer” har manipulerat bilder på sin Instagram. Bytt bakgrund för att få till en snygg resebild från Paris. Som influencer har personen samarbete med flera företag och instagraminläggen har direkt ekonomisk koppling till dessa samarbeten, om jag fattat rätt.

Bilderna är väl därmed att betrakta som reklambilder. Ingen skulle förfasas över att reklambilder är manipulerade. Men i detta fall har det tydligen blivit ett stort pådrag och medieintresse.

Vad tycker du, är det fel att manipulera bilder på Instagram under det här fallets givna förutsättningar?
Vad är Instagram?
Känns väl rätt så oviktigt att ens reagera på när det finns så mycket annat hemskt som pågår i världen.
Sorry för syrligt svar. Inget personligt. Men är bara aningen trött på meninglösheter som pågår i s.k. "sociala medier". Är väl född på fel sida om millennieskiftet. :)
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag kan tycka att det är viss skillnad på om en "vanlig person" manipulerar sina instagram-bilder såhär eller om en influencer av denna kaliber gör det.

Som jag förstår det är hon professionell influencer och alltså lever på bland annat inkomster relaterade till sitt instagram-konto. Nu uppfattade jag inte om hon tagit båda bilderna i fråga, eller om hon stulit bakgrundsbilden. I så fall tycker jag att det går att jämföra med om ett företag stjäl en bild och använder i sin marknadsföring.

Sen kan jag tycka att det är en respektlös inställning till bildmanupilation då hon påstår sig inte hinna ta en egen bild, och därför klippte ihop en egen. Och jag tycker därför att det är bra att hon får stå till svars för det.

Sen håller jag också med om att det är ett ytterst litet världsproblem och att det finns viktigare problem att lyfta fram. :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]Nu uppfattade jag inte om hon tagit båda bilderna i fråga [...]
När jag kikar in på kontot får jag uppfattningen att hon inte har tagit någon av bilderna själv. Det är mest bilder på henne själv i helfigur.
Visst kan kan rigga stativ och pyssla med fjärr- eller tidutlösare. Men det är lätt att tro att någon annan faktiskt håller i kameran.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja,
om inte följarna är informerade om att personen bejakar photoshoppande…

Bilderna som visades är ju dessutom otroligt illa photoshoppade, de är på kindergartennivå i det gebitet - så det ser bara löjligt ut. Får hon dessutom bra betalt för sånt där - så borde flera av oss här kunna kräva astronomiska summor för bildtillrättalägganden som det behövs yrkesskicklig erfarenhet att ens spåra / notera...
Den enda som borde ha anledning att klaga är väl den som betalar?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Tycker det är upp till Influencern och vad hon vill. Gör hon anspråk på att resebilderna är trovärdiga och sedan visar sig vara hopklippta. Då blir det ett trovärdighetsproblem. Mer så än vad man "får" göra.
 
ANNONS