Annons

Hur fakturerar man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jasminel

Medlem
Hej! Jag ska fota porträtt för ett företag och undrar hur man enklast fakturerar kunden? Aldrig fakturerat förut och har försökt googla mig fram lite men får inte fram något konkret svar. Har inte pratat om hur betalning ska ske ännu med kund men antar att dom vill ha en faktura!
Jag innehar inte F-skatt ännu..
 

knobloch

Aktiv medlem
Om du inte är registrerad för F-skatt så måste företaget som anlitar dig betala arbetsgivaravgifter, och det blir de kanske inte så glada för.

Se detta på Skatteverkets hemsida:
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/sjalvservice/svarpavanligafragor/fskatt/foretagfskattfaq/mittforetagharanlitatettannatforetagforentjanstforetagetsomvianlitararintegodkantforfskattnuharviharfattenfakturahurhanterarviutbetalningen.5.18e1b10334ebe8bc8000118976.html

Du kan ju anlita en mellanhand som fakturerar åt dig, ex.vis Frilans Finans. De fakturerar alltså åt dig och betalar "lön" till dig. Googla på "fakturera utan f-skatt" så hittar du fler som erbjuder samma tjänster som Frilans Finans, vet inte om de är bäst men det är de jag hört talas om tidigare. Givetvis tar de betalt för detta men du slipper en massa administration samtidigt.

Här är en forumtråd som handlar om Frilans Finans: https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=168487
 

Saxdalen

Aktiv medlem
Hej! Jag ska fota porträtt för ett företag och undrar hur man enklast fakturerar kunden? Aldrig fakturerat förut och har försökt googla mig fram lite men får inte fram något konkret svar. Har inte pratat om hur betalning ska ske ännu med kund men antar att dom vill ha en faktura!
Jag innehar inte F-skatt ännu..
Ska du göra detta på hobbynivå eller ska du leva på det?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Rent tekniskt så är det väl bara att skicka ett mail (eller brev) som definierar:
- vad fakturan avser. Vilken tjänst de köpt
- belopp
- fakturadatum
- förfallodatum
- konto för inbetalning
- betalningsmottagare
Klokt är nog också att ange att f-skattsedel saknas.

Rent praktiskt så är det både underlag för deras utbetalning, och verifikation i bokföringen.

Men sedan har du det där skattetekniska att fundera på. Så att gå via exempelvis frilansfinans borde vara lämpligaste alternativet.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om du inte är registrerad för F-skatt så måste företaget som anlitar dig betala arbetsgivaravgifter, och det blir de kanske inte så glada för.
De flesta företag har anställda och är alltså vana vid att betala ut lön med a-skatt. Det är knappast något de blir sura över.

Nu har jag visserligen haft f-skatt i många år, men på den tiden jag bara hade a-skatt var det aldrig några problem att fakturera och få betalt för frilansjobb.
 

knobloch

Aktiv medlem
De flesta företag har anställda och är alltså vana vid att betala ut lön med a-skatt. Det är knappast något de blir sura över.

Nu har jag visserligen haft f-skatt i många år, men på den tiden jag bara hade a-skatt var det aldrig några problem att fakturera och få betalt för frilansjobb.
Jag uttalade mig nästan helt utan personlig erfarenhet från detta ska tilläggas. :) Hade enskild firma ett kort tag när jag bedrev fotoverksamhet vid sidan av mitt vanliga jobb (FA-skatt).

Men det jag fått höra från andra som anlitats av företag för fotouppdrag så brukar de oftast ställa sig negativa till att de behöver betala arbetsgivaravgifter för sådana tillfälliga uppdrag.

Men det är möjligt att många företag är helt ok med ett sådant upplägg. Enklast är väl att TS hör sig för med sin kund hur de ställer sig till detta. Är de ok med det så är det ju bara att köra på och fakturera, om inte så finns ju alternativet att använda sig av ex.vis Frilans Finans.
 

Zajko

Aktiv medlem
Hej,
Kan varmt rekommendera Frilans Finans. Har själv använt dem flera gånger och det funkar lika smidigt varje gång! Finns ingen vits att dra igång något eget innan du har kommit igång ordentligt, kostar mer än de procent som de tar.

Lycka till!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Nämnas ska...

I samanhanget bör också nämnas att om det är fråga om bildförsäljning (egna arkivbilder och inte uppdrag) så går det utmärkt att skicka en faktura utan pålagd moms och nämna att man deklarerar som hobbyverksamhet. Finns utmärkt info hos skatteverket om regler för detta men i princip går det till så att du när du gör din vanliga deklaration sätter upp intäkterna och, om du har utgifter som t.ex. kamerainköp så sätter du även upp dessa och kan kvitta så du slipper betala skatt. Tänk på att du INTE kan använda metoden när det gäller uppdrag.
 
ANNONS