Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Canon RF, så blev den

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Bra länk. Dock så verkar det dock snarare som om Canon R och Sony är precis lika dåliga (på detta området).

Här är några av de intressantare delarna av sammanfattningen:

"Do I think future Rs are going to have IBIS? No, I don’t. Canon has been very clear that they think lens stabilization is superior. The space is probably just a matter of ergonomics and perhaps heat diffusion. But there’s certainly room for it.

Speaking of the Sony A7RIII, it’s taken a bit of internet trashing for its lack of weather sealing. Throw no stones from your glass house, oh Canon shooters. The Canon EOS-R is just about the same; well-sealed buttons and dials, not much else. That means, I think, that it will be fine in a misty rain for a while, but don’t get it saturated and don’t set it somewhere wet."
 

J O Härnström

Aktiv medlem
R vs 5D IV?

Inte för att jag ska byta i dagsläget eftersom jag är nöjd med 5D III.
Men ändå, prislappen skiljer inte så mycket mellan 5D IV och R.
Så vilken ska man välja mellan dessa två?
Det första jag tänker på är skärmen som är helt överlägsen på R.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Inte för att jag ska byta i dagsläget eftersom jag är nöjd med 5D III.
Men ändå, prislappen skiljer inte så mycket mellan 5D IV och R.
Så vilken ska man välja mellan dessa två?
Det första jag tänker på är skärmen som är helt överlägsen på R.
5dmkiv är mer allround gällande af. Fotar du mycket sport, djur, barn skulle jag välja 5dmkiv. Även 5dmkiv för bröllop. Detta förutsatt att du måste sätta nästan alla bilderna för kunds räkning. Sen är ju frågan hur viktigt det är att alla bilder blir toppen. Det kan ju bara du svara på och dina möjliga uppdragsgivare. Behåller du 5dmkiii och köper till r så borde den kombon räcka för de mesta fotouppdrag. Trevligt med bra af i svagt ljus som r erbjuder och alla andra fördelar som kommer med spegellöst. Skärmen på r som du säger vore riktigt trevligt. Saknar vikbar skärm mycket på min 5dsr.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Inte nog med att de har snålat med allt vad gäller video och IBIS, utan till och med de enda som har snålat med kvaliteten på skärmen (eller mer exakt antireflexbehandlingen på glaset framför): https://www.facebook.com/mattgranger/photos/a.400931333321997/1958619470886501/?type=3&theater
På en kamera som de vet kommer vara omtyckt för sin vridbara skärm. Det börjar bli riktigt komiskt vid det här laget...


Inte för att jag ska byta i dagsläget eftersom jag är nöjd med 5D III.
Men ändå, prislappen skiljer inte så mycket mellan 5D IV och R.
Så vilken ska man välja mellan dessa två?
Det första jag tänker på är skärmen som är helt överlägsen på R.
Ingen av dem, om du inte specifikt behöver 5Div's AF-system för sport, eller ergonomin med det stora greppet. En A7iii ger dig betydligt mer kamera för pengarna, och det är inget problem att använda dina objektiv med de senaste adaptrarna. Vet att det brukar vara kontroversiellt att föreslå byte till ett annat märke (bara huset i detta fallet), men det är bra att veta att möjligheten finns.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Inte nog med att de har snålat med allt vad gäller video och IBIS, utan till och med de enda som har snålat med kvaliteten på skärmen (eller mer exakt antireflexbehandlingen på glaset framför): https://www.facebook.com/mattgranger/photos/a.400931333321997/1958619470886501/?type=3&theater
På en kamera som de vet kommer vara omtyckt för sin vridbara skärm. Det börjar bli riktigt komiskt vid det här laget...




Ingen av dem, om du inte specifikt behöver 5Div's AF-system för sport, eller ergonomin med det stora greppet. En A7iii ger dig betydligt mer kamera för pengarna, och det är inget problem att använda dina objektiv med de senaste adaptrarna. Vet att det brukar vara kontroversiellt att föreslå byte till ett annat märke (bara huset i detta fallet), men det är bra att veta att möjligheten finns.
Att sätta Canonobjektiv på en annan kamera med hjälp av en adapter är ett dåligt råd.
En 5D MKIV gör objektiven rättvisa och har otroligt säker och snabb AF samt AF-C.
Jag har en mycket bra adapter för Canon objektiv till mina Fuji kameror. Den hanterar allt som en Canon kamera gör. Fast inte rikigt lika bra
De flesta objektiv fungerar med både IS och hyfsat AF för singelfokus. Fast det är få av mina Canonobjektiv där man får vettig AF-C.

Det fungerar i nödfall men mina Fuji objektiv är så mycket bättre på en Fuji-kamera.
Att byta till ett Sony hus och använda sina Canonobjektiv anser jag vara ett mycket dåligt råd. Skall man byta till Sony skall man nog också köra deras objektiv.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Inte nog med att de har snålat med allt vad gäller video och IBIS, utan till och med de enda som har snålat med kvaliteten på skärmen (eller mer exakt antireflexbehandlingen på glaset framför): https://www.facebook.com/mattgranger/photos/a.400931333321997/1958619470886501/?type=3&theater
På en kamera som de vet kommer vara omtyckt för sin vridbara skärm. Det börjar bli riktigt komiskt vid det här laget...
Reflektionen beror säkerligen på vinkeln på infallande ljuset.

/Stefan
 

gamleJ

Aktiv medlem
Njae, det är ingenting de säger i intervjun.
That’s why we have image stabilization built into the lenses. We believe the lens will do the job of stabilizing at the moment. As we look into the future, we think about how we can build IBIS into the body as well.

But it’s not something we were able to achieve at the time of the EOS R’s launch. We know that there are pros that IBIS can provide, so we are looking into that. But not now.

Jag kan bara tolka detta som att det kommer så småningom men det kan nog dröja några år och modeller:)
 

PMD

Aktiv medlem
"we think about" och "we are looking into that" är ganska vanliga icke-förpliktigande svar som (japanska) kameratillverkare brukar ge när de får frågor om framtiden.

De säger ingenting om att någon EOS-kamera kommer att få IBIS i framtiden.

Om de däremot hade svarat att de definitivt inte tittar på att stoppa in IBIS i en EOS så hade jag börjat misstänka att det kommer rätt snart. :)
 

gamleJ

Aktiv medlem
"we think about" och "we are looking into that" är ganska vanliga icke-förpliktigande svar som (japanska) kameratillverkare brukar ge när de får frågor om framtiden.

De säger ingenting om att någon EOS-kamera kommer att få IBIS i framtiden.

Om de däremot hade svarat att de definitivt inte tittar på att stoppa in IBIS i en EOS så hade jag börjat misstänka att det kommer rätt snart. :)
Hehe ja så kan det vara. Har ingen vana vid att tolka japanska kameratillverkare :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Väntade på att Alvin skulle nämna att man kan dra nytta av både IBIS och optikstab samtidigt, Panasonic/Olympus har gjort det under några år nu, Det kan dock ligga lite i det Canon säger om storleken på kameran, för att få så effektiv rörelse som möjligt med sensorn krävs förmodligen en större modell, Fuji X-H1 med APS-C och ganska stor kamera ger bättre IBIS än tex Sony A7.
 

PMD

Aktiv medlem
Anses Sonys bildstabilisering i A7-kamerorna (från andra generationen) vara markant sämre än i IBIS i andra småbildskameror?
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Att sätta Canonobjektiv på en annan kamera med hjälp av en adapter är ett dåligt råd.
Varför? Kanske i princip ja, men uppenbarligen inte i verkligheten. De flesta som faktiskt gör detta talar om väldigt goda erfarenheter (det gäller alltså A7/A7R mk3 samt senaste Metabones eller Sigmaadapter), till och med så goda att det ofta nämns att vissa objektiv till och med funkar bättre på Sony. Undantagen är väl kanske långa sportobjektiv. Det går inte heller att jämföra med Fuji eftersom adaptermöjligheterna inte är i närheten lika utvecklade. Sony med Canonobjektiv är ju en kombination som är unik i hur bra den fungerar.

Säger bara att det är bra att utforska unika möjligheter och inte bara gå efter sådant som generellt är sant.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har ingen Sony så jag kan inte testa. Att Fuji inte skulle ha en mängd alternativ av adaptrar sedan länge har du fel i.
Några av de bästa och mest avancerade är Fringer och Steelring.
Själv har jag Fringer som många räknar som den bästa.

Det finns några objektiv där det fungerar ungefär lika bra som på Canon.
Sedan finns det några där det fungerar uselt eller inte särskilt bra. Ofta är det AF-C som är det största problemet.

Det är alltså lotteri vilka objektiv som fungerar bra och vilka som inte gör det.

Jag har också en Canon 5DMKIV så jag kan jämföra hur det fungerar på den kameran.

Till Fuji har jag alla objektiv jag har behov av så det är sällan jag använder adaptern.

Detsamma gäller för Canon.

Vi har en lång erfarenhet av att 3-dje parts objektiv till Nikon, Canon osv. Dessa får oftare problem än de objektiv som är gjorda för det märket. Nu hör vi om Tamron objektiv som inte fungerar med adapter på Nikons spegellösa.

Därför anser jag att Canon-objektiv passar bäst på en kamera från samma tillverkare.
På en Sony kamera kör man bäst med deras objektiv eller objektiv från 3-parts tillverkare som eller specifikt har anpassat sina objektiv till Sony.

Att köra med adapter kan man under en övergångsfas eller för att man tycker det är kul att köra med lite udda eller gamla objektiv.

Du får ursäkta men att Canon objektiv skulle fungera bättre på Sony än på Canon vill jag se innan jag tror på det.
 

Bengf

Aktiv medlem
Anses Sonys bildstabilisering i A7-kamerorna (från andra generationen) vara markant sämre än i IBIS i andra småbildskameror?

Nja.. Konica/Minolta D7D från 2004 hade IBIS och KMD5D fick det 2005 men det var APS-C kameror och dom hade visning i sökaren hur pass stadigt man kunde hålla kamerorna genom blinkande streck, man kunde få 3 streck stilla, så var man stadig på hand så såg man det. Jag vet inte hur Sony i dag dragit nytta av dom tidiga försöken med IBIS, men några hjälpande blinkande streck fins nog inte kvar längre.


Har inte läst någonting om vad som skiljer med IBIS mellan olika generationer, ibland ser det ut som att tillverkarna kan prioitera tex lågljusprestanda vissa år, andra finesser får bli samma som föregående modeller. ytterst sällan man läser något om vad som skiljer med IBIS och olika sensorstorlekar, är det lättare att få till effektiv IBIS med en 1 tums sensor än en APS-C, och hur stor behöver kamerahuset vara i förhållande till sensorstorleken ( Canon muttrar om det med sin R-modell att den behövt vara större för bra IBIS )

I reklamsyfte så brukar dom så klart dra till med att nu klarar dom så pass många fler steg än föregående modell oavsett om det är IBIS eller objektivstab, sedan kan jag tänka mig att erfarna testare är bättre på att hålla en kamera stadigt än övriga genomsnittet. Man läste om pistolskyttar som tränade med att hålla stekpannor rakt ut med armen hemma i köket, vi får kanske börja med något liknande.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har ingen Sony så jag kan inte testa. Att Fuji inte skulle ha en mängd alternativ av adaptrar sedan länge har du fel i.
Några av de bästa och mest avancerade är Fringer och Steelring.
Själv har jag Fringer som många räknar som den bästa.

Det finns några objektiv där det fungerar ungefär lika bra som på Canon.
Sedan finns det några där det fungerar uselt eller inte särskilt bra. Ofta är det AF-C som är det största problemet.

Det är alltså lotteri vilka objektiv som fungerar bra och vilka som inte gör det.

Jag har också en Canon 5DMKIV så jag kan jämföra hur det fungerar på den kameran.

Till Fuji har jag alla objektiv jag har behov av så det är sällan jag använder adaptern.

Detsamma gäller för Canon.

Vi har en lång erfarenhet av att 3-dje parts objektiv till Nikon, Canon osv. Dessa får oftare problem än de objektiv som är gjorda för det märket. Nu hör vi om Tamron objektiv som inte fungerar med adapter på Nikons spegellösa.

Därför anser jag att Canon-objektiv passar bäst på en kamera från samma tillverkare.
På en Sony kamera kör man bäst med deras objektiv eller objektiv från 3-parts tillverkare som eller specifikt har anpassat sina objektiv till Sony.

Att köra med adapter kan man under en övergångsfas eller för att man tycker det är kul att köra med lite udda eller gamla objektiv.

Du får ursäkta men att Canon objektiv skulle fungera bättre på Sony än på Canon vill jag se innan jag tror på det.
Det beror på. Jag kör Sigma Art för EF på Sony A7RII med MC11. Då får jag ögon-AF i kontinuerligt fokus läge. Än så länge finns inte detta på någon Canonkamera (men skall komma på EOS-R med ny FW) samma gäller vissa AF lägen som bara finns på Sony. De Canon jag har straffas jag inte med att köra dem på Sony A7R II såtillvida att jag inte jämför med 5D IV eller 1DX II (eller vill ha fler bps på 5D III). Men då pratar vi andra pengar. Man bör väl jämföra i liknande prisklasser?

På lång sikt är det nog så att man har större sannolikhet att dra full nytta av egna märkets objektiv med rätt fattning (eller egna märkets adapter) på kameran. Däremot just nu är det inte entydligt så att objektiv för Canon EF måste vara bäst på en Canknkamera. Det beror på specifik modell av objektiv och kamera.

Tredjepartsobjektiv som kan få sin mjukvara uppdaterad via USB har ändrat spelplanen lite. Sedan gäller ju också hur bråttom man har att byta kamera då något nytt kommer. Tänker man sig att köpa direkt vid lansering är det alltid säkrast att köra allt på egna märket, men då har man ju råd att ta smällen med ett snabbt fallande pris och det högre priset för originalobjektiv så då finns väl inte problemet?
 

PMD

Aktiv medlem
hur stor behöver kamerahuset vara i förhållande till sensorstorleken ( Canon muttrar om det med sin R-modell att den behövt vara större för bra IBIS )
Men Sony har ju lyckats få till bra IBIS i A7-serien. De kamerahusen är väl knappast större än EOS R?

Jag tror inte riktigt på Canons bortförklaring.
 

Bengf

Aktiv medlem
Men Sony har ju lyckats få till bra IBIS i A7-serien. De kamerahusen är väl knappast större än EOS R?

Jag tror inte riktigt på Canons bortförklaring.

Ja det kan så vara, men varför är det så, av vilken anledning väntar Canon hela tiden, dom liksom säger mellan raderna att vi hann inte riktigt, M50 slängde dom in 4K i sista stund som ett annat exempel, dom har ju byggt spegelfria APS-C i snart 7 år.


Jag tror att tekniken med IBIS kan du mycket bättre än mig Per du är ju bra på att tolka Wikpedia och annan information.
 
ANNONS