Annons

Flickr tas över av SmugMug

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har i några år kört med gratis Flickr. Funkar bra för mig. Men nu är Flickr sålda till Smugmug. Flickr-konton kommer att bli migrerade om man inte aktivt tar bort det.

Vad blir skillnaden med Smugmug vs Flickr?

Smugmug verkar vara en seriös bildtjänst.
 

Ibis

Aktiv medlem
Jag har i några år kört med gratis Flickr. Funkar bra för mig. Men nu är Flickr sålda till Smugmug. Flickr-konton kommer att bli migrerade om man inte aktivt tar bort det.

Vad blir skillnaden med Smugmug vs Flickr?

Smugmug verkar vara en seriös bildtjänst.
Enligt SmugMug själva så kommer inget hända med Flickrkonton:

What will happen to my Flickr account? What will happen to my Smugmug account?
Absolutely nothing. Flickr and SmugMug will continue to operate separately, just as both have been. Your SmugMug and Flickr accounts will remain separate and independent for the foreseeable future.

Both Flickr and SmugMug users will continue to log in with their current credentials and you will have the same experience you are used to. If things do change in the future for Flickr, we’ll be as transparent as possible about the process and give you as much notice as we can about the issues that will matter to you.
Hittade det här: https://www.smugmug.com/together/faq
Låter som du kan sitta still i båten, iaf. ett tag till :)

Du kanske tänker på detta? Verkar endast vara tal om en teknisk migrering, dvs. de flyttar klabbet till andra servrar
Will anything happen to my photos? Will they be moved?
No, you’ll still be able to access your photos as you do currently and they’ll retain the same Flickr or SmugMug URL as always. Over time, we’ll be migrating Flickr onto SmugMug’s technology infrastructure, and your Flickr photos will move as a part of this migration—but the photos themselves will remain on Flickr.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag läste den information som SmugMug skickade ut till oss som redan använder dem. Det har jag gjort under många år.
De är verkligen bra fast det kostar en slant. Några gratiskonton finns inte.
Vad de skriver kommer efter migreringen deras avtal och villkor att gälla.

Här en länk till befintliga varianter man kan välja på med priser.

https://www.smugmug.com/plans

Det finns som sagt olika avtal man kan välja på. Det är stor skillnad på priserna. Från 6 USD per månad till för de som jobbar kommersiellt 42 USD per månad.

Flickr hade om jag förstått det rätt en katastrofal ekonomi. SmugMug har haft vett på att ta betalt.
Det är väl också grundorsaken till att SmugMug köper Flicka och inte tvärtom.
Så räkna inte långsiktigt med några gratisvarianter.
 

ztenlund

Aktiv medlem
]...]
Flickr hade om jag förstått det rätt en katastrofal ekonomi. SmugMug har haft vett på att ta betalt.
Det är väl också grundorsaken till att SmugMug köper Flicka och inte tvärtom.
Så räkna inte långsiktigt med några gratisvarianter.
Telekomjätten Verizon, som sedan förra året äger Yahoo (förutom det som blev kvar i Altaba) som i sin tur ägt Flickr i över tio år, kan nog köpa SmugMug om de vill... Dock så vill de väl rensa lite istället.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Telekomjätten Verizon, som sedan förra året äger Yahoo (förutom det som blev kvar i Altaba) som i sin tur ägt Flickr i över tio år, kan nog köpa SmugMug om de vill... Dock så vill de väl rensa lite istället.
Det fanns en tid då alla telekombolag talade om att de skulle bli content providers. De skulle erbjuda film, video, musik fotosharing om en massa andra saker. De köpte också på sig en massa olika tjänsteföretag.

Sedan har en tillnyktring skett och telokombolagen insett att det är svårt att vara bra på allt.

Så att Verizon inte vill behålla Flickr beror säkert på att de inte lyckats göra det lönsamt.

SmugMug har under många år tjänat pengar på vad de gör. Nu köper de kundbasen av Flickr och erbjuder dem att bli kunder hos SmugMug. De som är beredda att betala för sig är välkomna och de som inte är det får söka sig någon annan lösning.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det fanns en tid då alla telekombolag talade om att de skulle bli content providers. De skulle erbjuda film, video, musik fotosharing om en massa andra saker. De köpte också på sig en massa olika tjänsteföretag.

Sedan har en tillnyktring skett och telokombolagen insett att det är svårt att vara bra på allt.

Så att Verizon inte vill behålla Flickr beror säkert på att de inte lyckats göra det lönsamt.

SmugMug har under många år tjänat pengar på vad de gör. Nu köper de kundbasen av Flickr och erbjuder dem att bli kunder hos SmugMug. De som är beredda att betala för sig är välkomna och de som inte är det får söka sig någon annan lösning.
Läste du inte vad jag skrev? De har ägt bolaget mindre än ett år. Att de på den tiden både skulle ha försökt öka lönsamheten på ett meningsfullt sätt och tillnyktrat har inte riktigt sannolikhetens prägel, oaktat hur lätt eller svårt det skulle vara. Mer troligt är att de antingen aldrig haft någon större ambition att behålla den delen av verksamheten eller att de helt enkelt fick ett erbjudande de tyckte var bra nog. Köper man något i paket så följer det ofta med både det man egentligen är ute efter och en del annat.

Att köpa en kundbas är dock ett föga nytt upplägg och en del betalar ju redan idag på Flickr även om det sannolikt är för få. Exakt vad de kommer att göra över tid återstår rimligen att se.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Läste du inte vad jag skrev? De har ägt bolaget mindre än ett år. Att de på den tiden både skulle ha försökt öka lönsamheten på ett meningsfullt sätt och tillnyktrat har inte riktigt sannolikhetens prägel, oaktat hur lätt eller svårt det skulle vara. Mer troligt är att de antingen aldrig haft någon större ambition att behålla den delen av verksamheten eller att de helt enkelt fick ett erbjudande de tyckte var bra nog. Köper man något i paket så följer det ofta med både det man egentligen är ute efter och en del annat.

Att köpa en kundbas är dock ett föga nytt upplägg och en del betalar ju redan idag på Flickr även om det sannolikt är för få. Exakt vad de kommer att göra över tid återstår rimligen att se.
Förstår inte varför du verkar använda en ovänlig ton. Vaknat på fel sida kanske?
Jag har på inget sätt kritiserat vad du skrev.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Förstår inte varför du verkar använda en ovänlig ton. Vaknat på fel sida kanske?
Jag har på inget sätt kritiserat vad du skrev.
Jag kan inte säga att jag har vaknat på någon särskild sida. Det var inte min avsikt att ha "en ovänlig ton". Jag ber om ursäkt om jag skrev för snabbt och yxigt och därigenom lät otrevlig. Poängen i sig kvarstår dock att det du skrev kring tillnyktring och försök till lönsamhet inte går ihop med att de, som jag skrev, bara har ägts en ganska kort tid av Verizon.
 

PMD

Aktiv medlem
SmugMug har under många år tjänat pengar på vad de gör. Nu köper de kundbasen av Flickr och erbjuder dem att bli kunder hos SmugMug. De som är beredda att betala för sig är välkomna och de som inte är det får söka sig någon annan lösning.
Det är inte vad Smugmug har sagt om framtiden (vilket väl iofs bör tolkas som den närmaste framtiden, dvs något år eller tre).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har också läst något senare från SmugMug som låter som man skall låta FLICKR leva vidare i som det var.
Nu har jag väldigt svårt att tro på det. Idag betalar jag närmare 1 000 kr för SmugMug/år. Kan jag få samma service gratis så lär jag givetvis byta.
Om det är för bra för att vara sant är det oftast en lögn eller ännu ej avslöjad sanning.
Varför skulle SmugMUg erbjuda en gratis tjänst när deras egna billigaste lösning kostar minst 6 USD per månad?
Villkoren för Flickr lär ändras inom kort.
 

PMD

Aktiv medlem
Varför skulle SmugMUg erbjuda en gratis tjänst när deras egna billigaste lösning kostar minst 6 USD per månad?
För att inte göra en massa folk ledsna och arga och därmed skaffa sig dåligt rykte. Smugmug hoppas förstås kunna locka över en del Flickranvändare till sin betaltjänst, men det gör de inte genom att bums slänga ut alla som inte vill betala. Morötter är oftast bättre än piskor.

Villkoren för Flickr lär ändras inom kort.
Har du inside information eller gissar du?
 

Leaflet

Aktiv medlem
Hade SmugMug under några år och jag har bara goda erfarenheter av dom. Hoppade av när jag fick reda på att jag har en ” fotohemsida” som ingår i mitt Adobe-abonnemang. Det som heter ”Adobe Portfolio” och som också interagerar med Lightroom så det är busenkelt att lägga upp bilder. Men SmugMug verkar mycker seriösa.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
För att inte göra en massa folk ledsna och arga och därmed skaffa sig dåligt rykte. Smugmug hoppas förstås kunna locka över en del Flickranvändare till sin betaltjänst, men det gör de inte genom att bums slänga ut alla som inte vill betala. Morötter är oftast bättre än piskor.


Har du inside information eller gissar du?
Jag gissar. SmugMug är duktiga på att ta betalt och gå med vinst. Allt det som Flickr inte klarade av.
Så det skulle förvåna mig om de körde på enligt i gamla banor för Flickr.
De har säkert en affärsplan för hur de skall tjäna pengar på det här övertagandet.
Det kostar runt 1 000 kr att ha SmugMug per år. Har svårt att tro att de kommer erbjuda en tjänst med samma kvalité som är gratis.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag gissar. SmugMug är duktiga på att ta betalt och gå med vinst. Allt det som Flickr inte klarade av.
Så det skulle förvåna mig om de körde på enligt i gamla banor för Flickr.
De har säkert en affärsplan för hur de skall tjäna pengar på det här övertagandet.
Det kostar runt 1 000 kr att ha SmugMug per år. Har svårt att tro att de kommer erbjuda en tjänst med samma kvalité som är gratis.
SmugMug har ju flera olika erbjudanden med varierande pris, så det därmed 1000 kr är ingen sanning, utan möjligen vad du har valt. Flickr har faktiskt också en betaltjänst även om det är märkligt väl dolt på sidan; 50 USD per år har jag för mig.

Tillägg:
SmugMugs priser för den som är intresserad: https://www.smugmug.com/plans
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
SmugMug har ju flera olika erbjudanden med varierande pris, så det därmed 1000 kr är ingen sanning, utan möjligen vad du har valt. Flickr har faktiskt också en betaltjänst även om det är märkligt väl dolt på sidan; 50 USD per år har jag för mig.

Tillägg:
SmugMugs priser för den som är intresserad: https://www.smugmug.com/plans
Ja det är det pris jag har. Det billigaste alternativet var 5,99 USD när jag tittade sist.
Alternativet 3,99 fanns inte med då.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hej! Håller på att leta svar i annan tråd men det går dåligt. Nu hittade jag denna tråden med flera som använt ett alternativ som jag kollade. Vore jättetacksam om någon av er kan svara på dessa frågor:
1. Är smugmug helt webb-baserat eller behövs app/program för att sköta från dator?
2. Går det att nå kontot från vilken dator som helst bara man har inloggningsuppgifter?
3. Behövs något ytterligare som kostar (DNS-hantering, webhotell, extra domännamn), om man redan har hemsida, webhotell och domännamn och s.a.s. länkar till sin startsida på smugmug från existerande egen hemsida?
Så tacksam för svar.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Du behöver power plan om du vill ha egen domänadress.
Japp! Men tyvärr verkar det inte enligt deras villkor vara tillåtet att upplåta åt andra att använda deras tjänster (prenumerationen är personlig etc) för att ladda upp bilder på kontot?! Man kan undra vilka tjänster som fotoklubbar och föreningar använder? Det här verkar ytterst knepigt!

"Each Subscription is personal to the individual SmugMug user. You may not transfer or assign your Subscription to another individual, entity or SmugMug user unless such transfer or assignment is expressly permitted by the terms of your Subscription Plan. "

Frågan är hur man ska tolka det?
 
ANNONS