Annons

Dashcam lagligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

iba

Medlem
Ja, lagen är ändrad

Så här skriver Datainspektionen:
"Enligt en dom i Högsta förvaltningsdomstolen 2016 gäller inte kameraövervakningslagen för en kamera som tillfälligt placeras i vindrutan på en bil eller på styret på en cykel och som fortlöpande styrs av föraren genom att kameran sätts på, stängs av och däremellan kontinuerligt styrs av föraren till fordonet. Det innebär att tillstånd till kameraövervakning inte krävs för sådan kameraanvändning.

Högsta förvaltningsdomstolen har i sin bedömning särskilt tagit hänsyn till att kameran sätts på och stängs av manuellt av föraren och att föraren under hela filmandet har kameran i sin närhet och därigenom fortlöpande styr vad som ska filmas. Kameran är därför manövrerad på platsen och uppfyller därmed inte kraven på vad som är en övervakningskamera i lagens mening.

Domen innebär enligt Datainspektionen att en kamera som används på det sätt som beskrivits ovan, inte omfattas av kameraövervakningslagen. Tillstånd behövs därför inte för en sådan kamera. Istället kan personuppgiftslagen bli tillämplig, beroende på vad man gör med det inspelade materialet i efterhand. Det kan bli aktuellt om materialet exempelvis läggs ut öppet på internet.

Det är viktigt att komma ihåg att domen från Högsta förvaltningsdomstolen endast gäller kameror som hanteras på det sätt som beskrivits ovan. Fast uppsatta kameror i eller på fordon som inte kontinuerligt styrs av föraren, till exempel inbyggda kameror i fordon, påverkas inte av domen från Högsta förvaltningsdomstolen och kräver fortfarande tillstånd enligt Datainspektionens bedömning."
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Aha, tack!

Men Kjells kamera ”har även ett inbyggt batteri och startar av sig själv via inbyggd G-kraft-sensor (känner av rörelse) för att börja spela in vid t.ex. parkeringsskador”.

Den funktionen måste man alltså fortfarande ha tillstånd för. Eller hur?
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Aha, tack!

Men Kjells kamera ”har även ett inbyggt batteri och startar av sig själv via inbyggd G-kraft-sensor (känner av rörelse) för att börja spela in vid t.ex. parkeringsskador”.

Den funktionen måste man alltså fortfarande ha tillstånd för. Eller hur?
Nej, hur man använder verktyget avgör om det är lagligt.
Du kan använda en yxa till att forma trä, men hugger du ihjäl människor med yxan är det olagligt. En yxa är inte olaglig, inte heller en sten. Men det finns speciella regler för tex hembränningsapparater och vapen.
Jag tar alltid med mig kameran när jag parkerar.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nej, hur man använder verktyget avgör om det är lagligt.
Du kan använda en yxa till att forma trä, men hugger du ihjäl människor med yxan är det olagligt. En yxa är inte olaglig, inte heller en sten. Men det finns speciella regler för tex hembränningsapparater och vapen.
Jag tar alltid med mig kameran när jag parkerar.
Ok, jag preciserar min fråga.
Att använda den funktionen kräver fortfarande tillstånd. Eller hur?
 

kiwi

Aktiv medlem
Ok, jag preciserar min fråga.
Att använda den funktionen kräver fortfarande tillstånd. Eller hur?
Det är lite klurigt... Hade kameran filmat hela tiden när du inte var i närheten, så hade ett tillstånd behövts. Men nu spelar den ju bara in om någon exempelvis backar in i bilen.

Man skulle kunna jämföra med en kamera med rörelsesensor som bara spelar in när någon/något rör sig i bild, men det handlar ju i så fall om en kamera som de facto filmar även om inte materialet sparas hela tiden.

Man kan också jämföra med en åtelkamera, som kan ha externa sensorer som reagerar på rörelse och först då låter kameran spela in. Dessa krävde tidigare tillstånd (oavsett upplägg), men ska nu (om jag minns rätt) inte behöva det längre.

Med tanke på att Datainspektionen brukar läsa lagen på sitt eget vis, så gissar jag att funktionen kräver tillstånd.


/ Kiwi
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ja, lagen är ändrad
Nej, lagen är inte ändrad men däremot tolkningen av den.

Att använda den funktionen kräver fortfarande tillstånd. Eller hur?
Ja, om jag fattat rätt så är det så. I alla fall i teorin.

Man kan också jämföra med en åtelkamera, som kan ha externa sensorer som reagerar på rörelse och först då låter kameran spela in. Dessa krävde tidigare tillstånd (oavsett upplägg), men ska nu (om jag minns rätt) inte behöva det längre.
Nej, det där tror jag du har missuppfattat. En åtelkamera eller liknande är nog fortfarande tillståndspliktig (och tillstånd får man i praktiken inte) om den är riktad mot ett område dit allmänheten har tillträde. Dvs den skulle kunna vara laglig om den står i din trädgård, riktad mot ditt hus. Men inte riktad åt andra hållet, eller uppsatt ute i skogen.
 

kiwi

Aktiv medlem
Nej, lagen är inte ändrad men däremot tolkningen av den.
Jo, lagen är ändrad. De har ändrat den så att den specifikt undantar »obemannade luftfartyg«, vilket innefattar drönare.


Nej, det där tror jag du har missuppfattat. En åtelkamera eller liknande är nog fortfarande tillståndspliktig (och tillstånd får man i praktiken inte) om den är riktad mot ett område dit allmänheten har tillträde. Dvs den skulle kunna vara laglig om den står i din trädgård, riktad mot ditt hus. Men inte riktad åt andra hållet, eller uppsatt ute i skogen.
Jag menade åtelkameror ute i skogen. De går att använda på andra sätt också, men de heter åtelkameror av en anledning.


/ Kiwi
 

dejantep

Medlem
Är det inte så att dessa kameror filmar hela tiden i en slinga som du sen kan, med en knapptryckning, spara ifall något har inträffat?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Är det inte så att dessa kameror filmar hela tiden i en slinga som du sen kan, med en knapptryckning, spara ifall något har inträffat?
Den specifika kameran har rörelsedeckare och börjar filma om den blir utsatt för en stöt (ex parkeringskrock).

För att vara meningsfullt så handlar det såklar om allmänt område - parkering. Inte egen tomt.

Vem dom helst på den platsen kan fångas på den filmen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Aha!

Även om många slipper ansöka om tillstånd för att kameraövervaka så måste de uppfylla kraven i dataskyddsförordningen. Det innebär bland annat att man måste kunna ange vilket rättsligt stöd man har för att övervaka, till exempel att man har gjort en intresseavvägning som visar att behovet av övervakningen väger tyngre än rätten till integritet hos de som kan komma att övervakas.” (från länken i föregående inlägg)

Då blir det en bedömning då ifall det är viktigare att dokumentera vem som kör på en parkerad bil än att låta bli att dokumentera de som bara går förbi precis när det händer.
 

Danne B

Aktiv medlem
Är det inte så att dessa kameror filmar hela tiden i en slinga som du sen kan, med en knapptryckning, spara ifall något har inträffat?
Kan vara lite olika upplägg på funktionen, men om jag har parkeringsfunktionen igång på min, så är den igång hela tiden och sparar automatiskt 5-10 sekunder innan smällen och ett antal sekunder efter.
Den reagerar alltså på G-kraften vid en smäll och sparar bara tiden runt händelsen.

Tror dock inte det är lagligt i Sverige och har därför inte igång den funktionen. Men det vore ju rätt bra att ha i vissa områden.
 

PMD

Aktiv medlem
Men Kjells kamera ”har även ett inbyggt batteri och startar av sig själv via inbyggd G-kraft-sensor (känner av rörelse) för att börja spela in vid t.ex. parkeringsskador”.

Den funktionen måste man alltså fortfarande ha tillstånd för. Eller hur?
Ja, enligt inlägg #2 så får inte kameran gå igång automatiskt för att den ska vara undantagen från kameraövervakningslagen.

Jag skulle tro att det går bra att dra ur strömsladden när man lämnar bilen för att uppfylla lagens krav.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jo, lagen är ändrad. De har ändrat den så att den specifikt undantar »obemannade luftfartyg«, vilket innefattar drönare.
Javisst, den del av lagen som berör drönare är ändrad, men det har ju inget med den här tråden att göra.

Jag menade åtelkameror ute i skogen. De går att använda på andra sätt också, men de heter åtelkameror av en anledning.
Jag förstår det. Och det är som sagt olagligt att använda "åtelkameror" (utan ett tillstånd som man ganska säkert inte kan få) om de är riktade mot ett område dit allmänheten har tillträde. I fjol kom ett betänkande från en utredning som skulle innebära att åtelkameror i princip blev tillåtna, men detta har såvitt jag vet ännu inte genomförts.

Edit: Utredningens förslag ingår i den nya lagstiftning som införs den 1 augusti. Då blir det tillåtet med åtelkameror. Och dashcam, även om den spelar in automatiskt. Om jag tolkar propositionen rätt.
 

Danne B

Aktiv medlem
Ja, enligt inlägg #2 så får inte kameran gå igång automatiskt för att den ska vara undantagen från kameraövervakningslagen.

Jag skulle tro att det går bra att dra ur strömsladden när man lämnar bilen för att uppfylla lagens krav.
De flesta nya bilar idag stänger av 12v-uttaget, när du stänger av tändningen.
 
ANNONS