Annons

Raghu Rai

Produkter
(logga in för att koppla)

ajoe

Aktiv medlem
Jag ligger lågt och försöker vänta ut flunsan. På SVT play kan man se K special om den indiske forografen Raghu Rai sista dagen i morgon söndag.

De eviga bataljerna här om APS-C vs FF och spegellöst vs DSLR känns så futtiga jämfört med vad man vill visa.

Sevärt!
 

afe

Aktiv medlem
Mycket bra dokumentär, och en intressant fotograf jag inte kände till sedan tidigare (även om jag sett några av bilderna). En del av hans bilder är helt fantastiska, och han har ett förhållningsätt till fotografi jag gillar.
 

CT-54

Aktiv medlem
Håller också med övriga här om att det var mycket sevärt och intressant; tittade igår kväll. Passa på medan den finns att se, ni som inte har gjort det!
 

forstheim

Aktiv medlem
Jag spelade in dokumentären igår och såg den tidigare idag. Alltid trevligt med den här typen av dokumentärer eftersom man får en inblick i hur väletablerade fotografer jobbar.

Raghu Rai kan jag inte minnas att jag hade hört talas om tidigare, men helt klart hade den mannen blick för fotograferandets ädla konst. Men jag reagerade lite på att han ibland regisserade det/de han fotograferade. Exempelvis bad han en pojke att dra in benen närmare kroppen för att han skulle kunna få en bättre komposition, och sedan tog han och skakade hand med en man för att få bilder på det ögonblicket (han fotograferade nämligen samtidigt som han skakade hand med mannen).
 

MisterMustard

Aktiv medlem
De eviga bataljerna här om APS-C vs FF och spegellöst vs DSLR känns så futtiga jämfört med vad man vill visa.

Sevärt!
Verkligen. Det är lite provocerande när en så uppenbart duktig fotograf plockar fram mobilkameran och använder som verktyg samtidigt som det råder verbalt krig om varför en några mm större sensor är totalt överlägsen en annan eller märke A utklassar märke B...
 

martinot

Aktiv medlem
Verkligen. Det är lite provocerande när en så uppenbart duktig fotograf plockar fram mobilkameran och använder som verktyg samtidigt som det råder verbalt krig om varför en några mm större sensor är totalt överlägsen en annan eller märke A utklassar märke B...
LOL! 😁

Var även lite komiskt när han svor över de dumma krångliga menyerna på en modernt designad spegellös kamera (han hade tydligen köpt den för att testa någon form av panoramafunktion han saknade på sin vanliga DSLR). 😃

Fast seriöst så var det en mycket bättre dokumentär än väntat, och inte heller så typiskt förutsägbar som vissa andra dokumentärer. Spänningen och kombinationen av avståndet/närheten mellan far och dotter skapade en extra dimension till det hela, och åt Rai som person/fotograf.

Riktigt bra dokumentär. Gillade skarpt! 🙂
 

Astroscapist

Aktiv medlem
LOL!

Var även lite komiskt när han svor över de dumma krångliga menyerna på en modernt designad spegellös kamera (han hade tydligen köpt den för att testa någon form av panoramafunktion han saknade på sin vanliga DSLR).

!
Seriöst... elda inte på saker och ting. Han var för exalterad säger han själv. Han nämnde vare sig menysystem eller krångel.


/Stefan
 

martinot

Aktiv medlem
Seriöst... elda inte på saker och ting. Han var för exalterad säger han själv. Han nämnde vare sig menysystem eller krångel.
Seriöst??? Tagga ner Stefan... :)

Inga varumärken som nämns i filmen (och inte heller det viktiga). Bara för att du bytt kameramärke som måste man inte bli kultpolis eller extra tunnhudad. Ta inte så¨seriöst på varumärken (och som inte ens var min poäng här, även om du snabbt personligen tog åt dig).

Det var en kommentar om modern konsumentteknik (inte om varumärken från min sida).

Han nämner det inte specifik, men däremot så kan man se hur han krånglar och sliter med menyerna och inställningarna i kameran... man tolka det som man vill och bilda sin egna uppfattning (bara att titta ifrån 7:40 och framåt i filmen).

Ibland är det det gamla hederliga kameror med rejäla tydliga reglage och mekaniskt gränssnitt som fungerar snabbast och enklast. Bra med nya funktioner och finesser i moderna kameror, men visar tydligt hur även erfarna fotografer sliter med att förstå och använda nya funktioner. Speciellt i konsumentelektronik som denna produkt.

Men detta var bara en bisak. En spontan replik och sidokommentar till "Mister Mustard" och hans kommentar om modernt foto med mobilen. Själv huvudspåret och kommentaren är att dottern till Raghu Rai gjort en riktigt intressant och personlig betraktelse om en person som både är sin pappa, och en samtidigt fantastiskt talangfull fotograf.

För alla som inte redan sett dokumentären så gör det nu. Tycker den var klart bättre än den om Magnumfotograferna (som var en mer personlös dokumentär, och ganska blandad).
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Seriöst??? Tagga ner Stefan... :)

Inga varumärken som nämns i filmen (och inte heller det viktiga). Bara för att du bytt kameramärke som måste man inte bli kultpolis eller extra tunnhudad. Ta inte så¨seriöst på varumärken (och som inte ens var min poäng här, även om du snabbt personligen tog åt dig
Ingen aning vilka kameror han hade faktiskt. Jag var mest intresserad av honom som fotograf. Såg han körde med en telefon med, men inte ens där undrade jag vilket märke. Alla specialfunktioner är på vartenda kamera behövs lite tid att sätta sig in i. Särskilt om man inte är van användare, han har aldrig haft kameran.
Jag rengjorde sensorer åt en hel fotoklubb förra veckan. Det var inte det lättaste att fälla upp spegeln på ett av märkena. Alla deras kameror av det märket utom en gjorde motstånd. Ett annat märke hade inga problem med det oavsett modell. Sen kom jag på att man behöver VÄLDIGT mkt batteri kvar för just detta märke för att göra detta.
Så där stod jag o gnällde om kameran, men det handlade såklart mestadels om kunskap jag saknade (och ägarna) om just den lilla biten.
Men jag klagade inte över nåt "meny"system även om jag fick gå igenom varenda flik i systemet för att hitta detta/felsöka, Gäller bara att kunna sina saker,
När det gällde ditt inlägg så påstod du nåt som inte framgick i filmen.

/Stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Så kallt som det är nu så är det väl bra att elda på? :)

Jag har inte sett filmen än, men när jag ser den så jag ska håla utkik efter den där scenen. Jag tror att jag kanske kommer att känna igen mig. :)
Glöm inte se den bara. Den var verkligen sevärd. Över min förväntan.

/Stefan
 

martinot

Aktiv medlem
När det gällde ditt inlägg så påstod du nåt som inte framgick i filmen.
Stämmer att jag gjorde min egna tolkning av situationen (vilket alla kan göra som ser den själva, och har inget problem med om du eller andra gör en annan tolkning). Men det var som sagt endast en högst spontan bisats (med referens till tidigare inlägg om moderna mobiler som kamera).

Glöm inte se den bara. Den var verkligen sevärd. Över min förväntan.
Kan bara instämma helt med dig här.

Riktigt bra och personligt gjord av dottern, och kring en stor personlighet och stor fotograf som pappa (förutom de estetiska och historiska kvaliteterna, så tycker jag bredden i hans fotande vad grym). Tycker den sticker ut ibland mängden av andra fotodokumentärer som SVT kört. Bäst på länge.
 

Terje H

Aktiv medlem
Riktigt bra dokumentär på en fotograf med Magnum-blicken. Han citerade även Henri Cartier-Bresson vid två tillfällen, och man kan se hans inspiration. Kloka tankar från en klok och mycket duktig fotograf!

Härligt med alla fotografdokumentärer som numera dyker upp på teve!
 
ANNONS