Annons

Nikonos råd

Produkter
(logga in för att koppla)

Urr

Aktiv medlem
Kom över en Nikonos 5 till ett bra pris. En analog UV-kamera. Tänker inte ge mig ut på djupt vatten, jag är inte dykare. Ser den mer som en allväderkamera för stranden, skidbacken och dammiga miljöer. Några goda råd från er som har erfarenhet av denna typ av kamera? Var får man tag på silikon att smörja o-ringarna med? Går det få tag på nya packningar eller kan man klara sig med de befintliga så länge man inte ger sig ut på djupt vatten?
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Fett hittar du hos dina skånska grannar på exposureunderwater.com

Tips? Tja, om du ska stanna på land ska o-ringarna vara väldigt kassa för att behöva bytas. Ta lite (jag menar verkligen lite) fett på spetsen av tumme och pekfinger och känns på o-ringarna genom att dra dem mellan fingrarna. Känner du inga skador finns det inga skador. Du känner bättre än du ser.

Vissa Nikonosobjektiv funkar bara under vattnet. Ska du använda kameran på land måste objektiven vara av typen W eller LW. Inte UW.

Avståndsskalan på objektiven är rätt på land. Kan vara en självklarhet för många, men de som dykt eller kan optik tycker att det är lite märkligt. Värt att nämna även om det som sagt är ett obegripligt råd för torra människor.
 

Urr

Aktiv medlem
Tack för tipsen. Objektivet är ett 35mm 2,5 för användning även ovanför det våta. Så mycket vet jag. Antar att jag får testa mig fram.
 
ANNONS