Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Klippa ut" på MAC

Produkter
(logga in för att koppla)

lilakrakan

Avslutat medlemskap
Hej!
Har precis köpt mig en Mac dator. Jag är väldigt nöjd hittills men jag har några frågetecken jag skulle vilja reda ut...

I Finder har jag förstått att det inte går att klipp ut och klistra in filer. Jag har hört att man inte ska kopiera JPEG filer för att det förstör bilden/bilden förlorar kvalitét. Så hur ska jag lösa detta? Jag skulle vilja FLYTTA bilder från en mapp till en annan.

Har läst lite om "TotalFinder" och "Pathfinder" där man tydligen ska kunna klippa ut/klistra in. Är det någon som har någon erfarenhet av dessa? Finns det någon annan lösning, dessa kostar ju en liten slant.

Hoppas ni kan hjälpa mig!
 

alf109

Aktiv medlem
har du mapparna på samma hårddisk är det bara att dra bilderna från den ena mappen till den andra.

Och visst går det att kopiera och klistra cmd + c och cmd + v. Om du kopierar och klistrar in en jpg-fil kommer detta inte att förändra filen, du kopierar ju och klistrar in samma fil utan någon form av bearbetning.
 

ducedo

Aktiv medlem
Och visst går det att kopiera och klistra cmd + c och cmd + v. Om du kopierar och klistrar in en jpg-fil kommer detta inte att förändra filen, du kopierar ju och klistrar in samma fil utan någon form av bearbetning.
Det som efterfrågas är klipp ut och klistra in, inte kopiera. D.v.s. möjligheten att flytta en fil mellan mappar utan att behöva dra mellan olika fönster. På Windows är det ctrl + x och ctrl + v.

Du får dubbelkolla detta men jag tror att det är option + cmd + v på Mac när du ska klistra in. Det resulterar i att den kopierade filen klistras in och att den ursprungliga filen raderas.

Angående JPG så handlar det om att varje gång man öppnar upp filen och sparar så komprimeras den på nytt. Att kopiera en fil i t.ex. Finder handlar om en ren kopia och då komprimeras inte bilden på nytt så kvalitén påverkas inte.
 

bjorso

Aktiv medlem
Något som kan underlätta filhantering på en Mac med Finder, gäller f.ö. även Windows Utforskare är att öppna två versioner av programmet och lägga fönstren bredvid varandra. Då är det betydligt enklare att se vart kopieringen, flytten hamnade. Annars är det hur enkelt som helst att råka tappa filerna på "fel" ställe och skapa totalt onödiga problem.

Klassiska filhanterare med två fönster är helt överlägsna både Finder och Utforskaren, finns många att välja på som dessutom är gratis.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Något som kan underlätta filhantering på en Mac med Finder, gäller f.ö. även Windows Utforskare är att öppna två versioner av programmet och lägga fönstren bredvid varandra. Då är det betydligt enklare att se vart kopieringen, flytten hamnade. Annars är det hur enkelt som helst att råka tappa filerna på "fel" ställe och skapa totalt onödiga problem.

Klassiska filhanterare med två fönster är helt överlägsna både Finder och Utforskaren, finns många att välja på som dessutom är gratis.
Skulle man på macen råka tappa en fil eller liknande är det bara att ångra händelsen med cmd-z så återställs filen till den plats den nyss hade.
:)
 

sb12

Aktiv medlem
Något som kan underlätta filhantering på en Mac med Finder, gäller f.ö. även Windows Utforskare är att öppna två versioner av programmet och lägga fönstren bredvid varandra. Då är det betydligt enklare att se vart kopieringen, flytten hamnade. Annars är det hur enkelt som helst att råka tappa filerna på "fel" ställe och skapa totalt onödiga problem.

Klassiska filhanterare med två fönster är helt överlägsna både Finder och Utforskaren, finns många att välja på som dessutom är gratis.
Det är väl ändå ingen nyhet att du kan ha flera fönster öppna samtidigt, varför skulle man behöva en ”klassisk filhanterare” för det?
 

bjorso

Aktiv medlem
Det är väl ändå ingen nyhet att du kan ha flera fönster öppna samtidigt, varför skulle man behöva en ”klassisk filhanterare” för det?
Jag tror inte alla känner till det?

Jag föredrar ändå en klassisk filhanterare men det kanske är en yrkesskada från alla år i branschen?
 

PMD

Aktiv medlem
Det går att ha en sorts "split window" i OS X med ett Finderfönster i respektive del av det delade fönstret.

1. Välj Finder och skapa två fönster: File -> New Finder Window, eller Kringla-N (två gånger förstås).

2. Klicka-och-håll-nere på gröna knappen på det ena Finderfönstret tills halva skärmen tonas i blått.

3. Släpp musknappen.

4. I den halva av skärmen som nu inte upptas av ett Finderfönster, klicka på det andra Finderfönstret.

5. Nu har man två Finderfönster i en slags split-window-version av Finder.
 

alf109

Aktiv medlem
har du mapparna på samma hårddisk är det bara att dra bilderna från den ena mappen till den andra.

Och visst går det att kopiera och klistra cmd + c och cmd + v. Om du kopierar och klistrar in en jpg-fil kommer detta inte att förändra filen, du kopierar ju och klistrar in samma fil utan någon form av bearbetning.
Om man vill klippa och klistra in blir det cmd + x och cmd + v istället. Världens enklaste sak oavsett om man markerar filerna och drar dem till den nya mappen eller om klipper ut och klistrar in i den nya mappen. Har aldrig ställt till några problem för mig och jag har kört mac ganska länge.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tycker att dra-och-släpp kan vara lite nervöst oavsett vilket operativsystem jag använder. Det är lätt hänt att tappa filerna nånstans där det är svårt att hitta dem igen.

Klippa och klistra känns robustare.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag tycker att dra-och-släpp kan vara lite nervöst oavsett vilket operativsystem jag använder. Det är lätt hänt att tappa filerna nånstans där det är svårt att hitta dem igen.

Klippa och klistra känns robustare.
På Windows kan man iofs använda högerknappen så att menyn dyker upp när man släpper. Då ser man var det hamnar och väljer vad man vill göra (kopiera/flytta/skapa genväg). Är fel ställe markerat så är det bara att klicka bort menyn istället.
 

PMD

Aktiv medlem
Måste man inte hålla en musknapp intryckt medan man drar? Det är risken att jag släpper upp den av misstag (t.ex. om jag behöver flytta musen så långt att mitt grepp på den försämras) som gör mig nervös.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Måste man inte hålla en musknapp intryckt medan man drar? Det är risken att jag släpper upp den av misstag (t.ex. om jag behöver flytta musen så långt att mitt grepp på den försämras) som gör mig nervös.
Ja, men ingenting händer ju förrän du väljer ett alternativ i menyn som dyker upp när du släpper knappen. Om du däremot använder vänsterknappen så händer det saker direkt när du släpper.
 

Fredsson

Aktiv medlem
Om man vill klippa och klistra in blir det cmd + x och cmd + v istället. Världens enklaste sak oavsett om man markerar filerna och drar dem till den nya mappen eller om klipper ut och klistrar in i den nya mappen. Har aldrig ställt till några problem för mig och jag har kört mac ganska länge.
Jag tror inte det fungerar. I all fall inte på senaste OS versionen. Sättet att göra på mac är att först välja filen man vill flytta på samma sätt som när man kopierar, alltså cmd+c. Sedan väljer man vad man vill göra på den nya platsen. cmd+v klistrar in en kopia. alt+cmd+v flyttar filen till nya platsen. Båda alternativen går att ångra i Finder under Redigera - Ångra eller genom cmd+z.
 
Senast ändrad:

alf109

Aktiv medlem
Jag tror inte det fungerar. I all fall inte på senaste OS versionen. Sättet att göra på mac är att först välja filen man vill flytta på samma sätt som när man kopierar, alltså cmd+c. Sedan väljer man vad man vill göra på den nya platsen. cmd+v klistrar in en kopia. alt+cmd+v flyttar filen till nya platsen. Båda alternativen går att ångra i Finder under Redigera - Ångra eller genom cmd+z.
Helt rätt av dig, fel av mig. Jag brukar bara markera och dra filerna dit jag vill ha dem och så testade jag bara med text i ett dokument vilket inte var samma sak. :)
 
ANNONS