Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Installation av Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej på er!

Skall skaffa mig en server med Win 10 server standard och börjar fundera lite på hur det är bäst att göra egentligen. Själva hårdvaran på servern är rätt högt specad så den borde klara många uppgifter galant. MEN, vad är egentligen bäst? Jag har en stationär som jag oftast brukar arbeta med och även en bärbar on-the-fly...

Några tips och råd i detta sammanhang? Egentligen skulle man vilja att alla bilder lagras på servern för att sen kanna bearbetas från vilken dator som helst, oavsett stationär eller bärbar utanför nätverket...

Tack på förhand!
 

AFJ

Aktiv medlem
Skaffar du servern för andra syften eller är Lightroom huvudskälet?

Att ha en kraftfull server för att hantera Lightroom är ingen större vits. Det du behöver är en kraftfull arbetsstation.

Lightroom är inte byggt för att fungera i nätverksmiljö men det går utmärkt att ha bilderna på en filserver eller NAS.

Det finns ganska mycket skivet i olika trådar här på fs om detta.
 
Skaffar du servern för andra syften eller är Lightroom huvudskälet?

Att ha en kraftfull server för att hantera Lightroom är ingen större vits. Det du behöver är en kraftfull arbetsstation.

Lightroom är inte byggt för att fungera i nätverksmiljö men det går utmärkt att ha bilderna på en filserver eller NAS.

Det finns ganska mycket skivet i olika trådar här på fs om detta.

Hej!
Tack för ditt svar!
Nej, servern skall användas till andra primära saker, bland annat rendreringar i 3dsmax.
Bilderna har jag redan på en slö NAS som senare kommer att fungera som backup.
 

AFJ

Aktiv medlem
OK, som sagt, att lägga dina bilder på servern är förstås inga problem. Den prestanda vinst du får att lägga dem på en snabb server jämfört med en långsam NAS är ytterst marginell gissar jag. Det kommer att vara nätverksöverföringen som är flaskhalsen. Så prestandamässigt är nog i de allra flesta fall det bästa att ha bilderna på samma dator där du kör Lightroom men många använder ju nätverkslagring utan problem.

Det som är lite knepigt är placeringen av databasen i Lightroom - den så kallade lrcat-filen. Den "måste" placeras på en lokal disk vilket gör att det inte är så lätt att åstadkomma det du vill - att kunna redigera samma databas från flera olika enheter. Det finns massor av olika varianter för att lösa detta - mer eller mindre bra och smidiga.

Själv testade jag ett tag att starta Lightroom med en simpel BAT-fil där steg 1 var att kopiera lrcat-filen från server till lokal dator. Steg 2 startade LR mot den nyss kopierade lrcat-filen, när LR avslutades skedde steg 3 där lrcat-filen kopierades upp till servern igen. Detta funkade men mitt behov att jobba på flera enheter är begränsat så jag använder det inte "skarpt".

När det gäller att kunna jobba mot samma databas och bilder även utanför nätverket så är det väl där som Lightroom mobile kan komma in i bilden. Men där har jag noll erfarenhet.
 

horvendile

Aktiv medlem
Själv testade jag ett tag att starta Lightroom med en simpel BAT-fil där steg 1 var att kopiera lrcat-filen från server till lokal dator. Steg 2 startade LR mot den nyss kopierade lrcat-filen, när LR avslutades skedde steg 3 där lrcat-filen kopierades upp till servern igen. Detta funkade men mitt behov att jobba på flera enheter är begränsat så jag använder det inte "skarpt".
Å, wow! Jag var inte ens säker på om man fortfarande kunde använda bat-filer, fast jag vet inte varför man inte skulle kunna egentligen. Jag har bara inte själv skrivit någon bat-fil på kanske 20 år.

Vill du dela med dig av hur din fil ser ut? Jag vet inte hur man hanterar att kopiering till servern ska ske efter avslut av LR.
 

AFJ

Aktiv medlem
ANNONS