Annons

Vilken kamera ska jag satsa på?

Produkter
(logga in för att koppla)

MiriamH

Medlem
Jag har haft ett antal canon dslr genom åren. Nu har jag sedan ganska länge hållt fast vid min canon 5D mark II. Jag har haft en paus i mitt fotande på några år och har kommit bort lite från prylinformationen. Skulle vilja byta kamera till något snabbare. Helst skulle jag vilja ha en fullformats kamera men är öppen för förslag.

Tack för er kunskap
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Efter 5D II ändrade Canon riktning på 5D serien till en kamera som egentligen skulle fungerat som en konkurtent till en efterföljare till Nikons D700 och detta blev 5D III..Den har avsevärt vassare AF (i grunden tagen från 1DX), högre antal bps, bättre byggkvalitet och bättre vädertätning. Nu kan de köpas beg för 10-14000. Hittar du någon ny ligger dessa på lite över 20000kr. Jag skulle dock inte köpa den ny för de pengarna dock utan istället skaffa en 5D IV för mellan 30-34000kr ny. Mark IV har en bättre sensor med betydligt bättre dynamiskt omfång. Är du istället efter hög upplösning finns 5Ds (med lågpassfilter) eller 5DsR (utan lågpassfiltereffekt). Just nu kan 5Ds köpas ny för 29000kr. Dessa har huset från 5D III men annan sensor (50mpx), mjukare spegelrörelse, bättre dämpad slutare och förstärkt stativgänga. P g a högre upplösning faller antalet b p s.

6D är i mångt och mycket en 5D II med plast toppkåpa för wifi. 6D II är väldigt lik 6D men har AF från 80D och har alltså bättre AF - den största svagheten hos tidigare 5D, 5D II samt 6D.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har haft ett antal canon dslr genom åren. Nu har jag sedan ganska länge hållt fast vid min canon 5D mark II. Jag har haft en paus i mitt fotande på några år och har kommit bort lite från prylinformationen. Skulle vilja byta kamera till något snabbare. Helst skulle jag vilja ha en fullformats kamera men är öppen för förslag.
Vad har du för objektiv? Dessa påverkar snabbheten också (om det är snabb autofokus du är ute efter).
 
ANNONS