Annons

Ljus, skuggor , porträtt, hjälp :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Dempaa

Medlem
Hej och god fortsättning!

Det finns massor om själva ämnet på många ställen.

Men jag vill vara mer specifik om mitt fall:

Jag ska fota en personporträtt på ett företag, 18 pers. Skuggar är min fiende! Preciellt de vid öronen.

Jag har en tanke om hur jag ska lägga upp arbetet men behöver ert stöd!

Jag har långt ifrån mycket pengar. Att göra en ljussättning för att slippa skuggorna på väggen vad föreslår ni då?

Jag har en Olympus OMD-EM5.

Rummet jag ska fota i är inte så stort.. tack på förhand!

Dennis!
 

Dempaa

Medlem
Skum Svenska av mig... gör om gör rätt!

Tack :)

Men ändå inte svaret jag sökte. Finns det något billigt alternativ för att få bort just dessa skuggor runt huvudet?
I så fall placering av utrustningen.
Personfoto är inte min huvudgrej så att säga.[/QUOTE]

Hoppas detta låter bättre ;)
 

T.Westerberg

Aktiv medlem
Det står inte om du har någon blixt. Gå ut och fota då, eller fota i ett fönster med refläxskärm. Fota absolut inte inomhus med popupblixt i ett litet rum. Du ska helst fota porträtt över 70mm för att slippa förvrängda ansikten.

Om du bara har en blixt så kan du använda 2st refläxskärmar. Jag har inte provat det själv men det ska tydligen fungera. Refläxskärm kan du enkelt bygga själv billigt.

I annat fall så rekommenderar jag att ha så långt avstånd mellan modellen och bakgrunden så det inte kan bli några skuggor.
Har du en blixt bara så är det jävligt snyggt att fota ute istället. Bifogar en bild på två grabbar som är tagen utomhus med en blixt och ett paraply.


Lycka till!
 

Bilagor

hbengtsson

Aktiv medlem
Finns det något billigt alternativ för att få bort just dessa skuggor runt huvudet?
I så fall placering av utrustningen.
Personfoto är inte min huvudgrej så att säga.
Enklast och i särklass billigast är att använda en extern blixt och slå den i taket om det är generös takhöjd eller väggen bakom (förutsatt att det är hyffsat ljusa, färgneutrala väggar). Grundprincipen är att smeta ut ljuset så mycket det går.

Håll koll på exponeringen och ev. blixtkompensation då vissa kameror gärna underexponerar en skvätt när man vrider och vänder på blixthuvudet. Se också till att INTE placera modellen för nära väggen.

Annars är som redan påpekats fönsterljus din vän om du har turen att fota i ett rum med mycket sådant.
 

joyn

Aktiv medlem
Om du ska använda blixt kan använda ett transparent (billigt) paraply som modifierare som står på stativ vid sidan om dig. Det kommer att ge mjukare skuggor.

Annars finns den en relativt färsk tråd "Upplägg vid foto för stort företag?"där afe (forumvärden) la upp en flickr-länk med bilder där endast kontorets fönsterljus hade används. En riktigt bra ide.
här är hans inlägg med länken jag refererade till:

"Jag gillar att ta många porträtt av många människor snabbt, och gjorde det ibland på mitt förra jobb. För det mesta blev det rätt bra, och jag körde med befintligt ljus (från fönster och lampor) :) https://www.flickr.com/gp/aferiksson/AfQiVK

Man behöver inte alltid krångla till det så mycket, men ska man få ett konsekvent resultat är det studioblixtar i kontrollerad miljö som gäller. Annars blir det som i mitt fall rätt mycket efterbehandling, och det blir ändå aldrig helt bra."
 

Dempaa

Medlem
Tack för alla svar!

Efter att ha läst era givande svar så dyker givetvis några fler frågor och förtydliganden upp :)

Detta kommer göras en eftermiddag i mitten av januari, så fönsterljus är bara att glömma.
Jag har bara en så kallad "pop-up blixt". Så inga externa blixtar finns.

Tänk nu inte: "vilket dåre detta är..."

Visst låter det dåraktigt att tro att det kan bli bra utan solljus och utan reflexer, blixtar eller softboxar av något slag.
Det tror jag inte, utan jag skapade tråden för att se hur jag ska börja tänka. Och nu har jag fått ytterligare respons på befintliga tankar.

Saken är att jag är beredd att lägga en peng på det som behövs för detta. Men Jag vet inte vad jag ska köpa och hur detta ska placeras.

Svaren jag fått har gett mig en grund, men nu skulle jag vilja ha lite utfyllnad :)

Så berätta gärna vad jag ska köpa och hur detta ska placeras =)

Jag vet att detta är ett forum med hjälpsamma människor där jag hoppas kunna vara en hjälpande hand så småningom.

Mvh

Dennis
 

trumflis

Medlem
Jag föreslår du köper en LED belysning, inte särskilt dyr. Den håller du i ena handen o kameran i den andra. Då kan du rikta ljuset som du vill. Enkelt och funkar fint i många fall. Skippa fulblixten.
 

Dempaa

Medlem
Jag föreslår du köper en LED belysning, inte särskilt dyr. Den håller du i ena handen o kameran i den andra. Då kan du rikta ljuset som du vill. Enkelt och funkar fint i många fall. Skippa fulblixten.
Jag har varit inne på tanken och försökt med det. Men det känns som att det bara "förflyttar" skuggan. Jag har försökt med ljus från olika håll.

Har du tips på vad för typ av LED jag bör köpa i så fall? För jag har inte fått det att fungera.
Jag använder kamerastativ. Jag behvöer alltså inte försöka hålla två saker stabilt samtidigt i detta fall ;P
 

trumflis

Medlem
jag har en LED stor som en pocketbok, med reglerbar ljusstyrka. Till det en reflexskärm. Kolla tipset ovan med skiss på uppställning. Det är bara att prova dig fram. Du löser det här med lite tålamod.
 

Fstop

Aktiv medlem
"...Men det känns som att det bara "förflyttar" skuggan. Jag har försökt med ljus från olika håll.

;P
Ja men det är ju just det man vill åstadkomma vid porträttfotografering och ljussättning. Att få ljus och skuggor att falla där man vill. Tycker man att skuggorna är för hårda används någon form av diffusor.

Enklast och billigast är nog troligen någon form av "speedlight" som avfyras genom ett paraply. Placera paraplyet ca 45grader om och 45 gr upp från subjektet. Och justera därefter.
 

joyn

Aktiv medlem
Det finns många små användbara modifierare till speedlight några provas i den här filmen https://www.youtube.com/watch?v=3ZstWIk2cTU
Jag brukar använda softbox III och 90/10 från Lumiquest när jag använder speedlight.
Det finns även mycket enkla varianter till den inbyggda, vissa gillar dem andra inte.

Annars är det nog ett transparent paraply som ger dig mjukast skuggor, det är den rlativa storleken på ljuset som är viktigast.
 

hne

Aktiv medlem
Du klarar dig med: En ordentligt stark lampa med riktat ljus. Något som är stort och vitt. Något mindre som också är vitt.

Exempel: bygglampa, lakan på kvastskaft, en kvadratmeter frigolit.

Sen finns det såklart en massa finurliga saker specialbyggda för ändamålet men med ovanstående och lite finurlighet kan du bygga ett ljus Rembrandt hade varit nöjd med.

Det kan vara intressant att titta på den här porträttskolan:

http://www.cambridgeincolour.com/forums/thread6923.htm
 

joyn

Aktiv medlem
Vitbalanskort är en bra pryl att ha med sig oavsett vilket ljus du avser använda.

Vitbalansstabila ljus tendera att kosta mera, det är ganska stor skillnad på stabiliteten hos Profoto (och andra professionella blixtar) mot en vanlig Speedlight (mina Nikon SB-900 varierar nog typ 400K beroende på outputen och min Profoto B2 är i princip stabil över hela omfånget men båda har helt olika vitbalanstemperaturer)

Ta ett gäng bilder på alla och var noga med att alla är nöjda med sina bilder, en del kommer troligtvis inte gilla sina första bilder och en del skiter i hur det ser ut.
 

Dempaa

Medlem
Återigen så är jag oerhört tacksam över att ni vill hjälpa mig! :)

Jag tar till mig allt ni skriver. Jag testar, fixar och trixar.

Nu har jag förstått poängen med reflexskärmens funktion på motsatt sida från "ljusstrålningen" på den jag fotograferar! Det lät logiskt, men jag ville givetvis prova.

Jag är fortfarande inne på riktat LED, eller annat fungerande ljus. Någon som har tips på vad för ljus jag bör köpa?

Eller ett annat prisvärt alternativ på ljus/blixt.

Länka gärna!

Eftersom jag bara har en blixt som inte är "flyttbar", alltså en pop-up, så provade jag att hålla folie så blixten kom upp mot taket. det gav ett klarare och utspritt ljus.
Men är det en dum idé av någon anledning? Eller ett bra "komplement"?

Mer tips och trix är välkommet.

Återigen:
Tack för alla inlägg!
 

joyn

Aktiv medlem
Ditt experiment är ju ganska exakt en DIY av vad många modifierare gör, exempelvis denna (bortsett från att den också ger fill-flash) http://www.ebay.com/itm/LumiQuest-LQ-051D-Soft-Screen-LQ051D-Pop-Up-Flash-Diffuser-NEW-/252215983967?hash=item3ab93e7f5f:g:HikAAOSwrklVS0Y3 från LumiQuest som borde funka rätt bra, dock bara på relativt korta avstånd (max 5 meter skulle jag tro) då pop-up blixten ofta bara är lite mer av fill-flash karaktär och styrka. Om du sätter en bit vitt papper över pop-upp blixten blir det ungefär som länken.

Till din andra fråga som jag uppfattar den att blanda flera olika ljuskällor. Det leder till blandljus d.v.s. ljus av olika färgtemperatur, det kan leda till att bilden blir lite konstig.(med risk för att överförklara: Det är därför man vill använda gröna filter på blixten om man fotar i lysrörsbelysning och orange om man fotar solnedgång)
Ska du använda flera ljuskällor vill du att de ska vara lika i färgtemperaturen.

Ska det kosta lite så köp ett fast ljus (så färgstabilt som möjligt), en reflektor och en hållare till reflektorn och ett vitbalanskort.

Till sist: Minskar du vinkeln mellan ljuset och dig får du mindre skuggor men ljuset blir plattare.
Och ett sista välmenande råd: Håll dig helst till bara ett ljus om det är första gången, fler ljus är betydligt svårare att få till rent tekniskt och kom i håg att du vill ha många bra bilder på många personer. I en studiomiljö handlar det ofta att få några få fantastiska bilder på EN modell. En set-up på en snabb fotografering av många går ut på att få så många bra bilder som möjligt.
Tänk skolfotografering!
 

Dempaa

Medlem
Tack

Tack så mycket för tipsen.
Gällande ett fast ljus. Har du tips på vad jag ska köpa?

Jag tar till mig allt jag läser.
Gällande just detta är detta vad jag är inne på. Just för att det är en "massproduktion" så vill jag inte krångla till det.

Jag vill få det bra så det passar alla former av hudfärg, ansiktsformer osv osv.

Jag är inne på ett riktat ljus med en eller ett par reflektorer. Men vad ska jag ha för ljus om det är fast.

Hoppas jag förstod dig rätt i detta.

Mvh
Dennis
 

unoengborg

Aktiv medlem
Du klarar dig med: En ordentligt stark lampa med riktat ljus. Något som är stort och vitt. Något mindre som också är vitt.

Exempel: bygglampa, lakan på kvastskaft, en kvadratmeter frigolit.

Sen finns det såklart en massa finurliga saker specialbyggda för ändamålet men med ovanstående och lite finurlighet kan du bygga ett ljus Rembrandt hade varit nöjd med.

Det kan vara intressant att titta på den här porträttskolan:

http://www.cambridgeincolour.com/forums/thread6923.htm

Problemet med bygglampa som fast ljus är att den kommer att bli varm när den står på en hel dag. Dessutom kan det starka ljuset irritera ögonen så att personerna börjar kisa. Bättre att använda blixt.
Skulle föreslå en ungefär meterstor noktobox som huvudljus. Den ger runda reflexer i ögonen som påminner om ljus från solen vilket brukar se bra ut. Är rummet litet kan det vara bra med ett raster så att reflekterat ljus från rummet inte spiller över och gör ljussättningen svårkontrollerbar. Belys snett uppifrån från sidan. Lätta upp med reflexskärm på andra sidan om det behövs. Belys bakgrunden med ytterligare en blixt, skärma av så att den bara lyser på bakgrunden. Prova att överexponera bakgrunden ungefär 1 steg jämfört med huvudljuset så borde den bl lagom vit.

Bra regler för ljus:
Infallsvinkel = reflektionsvinkel
Ljustyrkan avtar med kvadraten på avståndet. Dvs halverar du avståndet mellan blixt och motiv får motivet 4 ggr mer ljus (2 bländarsteg).

Fotografera direkt ned i datorn, och ha en anständigt stor skärm, säg 24" eller så där du och dina fotooffer kan se på och godkänna bilderna. Låt dem även själv skriva sina namn på bilderna så blir det rätt stavat.

Andra saker att tänka på:
Se till att de som ska fotograferas har fått instruktioner om lämpliga kläder. Be dem undvika kläder med tryck, eller andra påfallande mönster. Undvik kortärmat eftersom ljus på armar och händer kommer att dra blicken från ansiktet. Ta med lite kläder att låna ut ifall någon ser för gräslig ut. Är det tänkt att folk ska ha slips ha med ett par neutrala slipsar att låna ut. Se till att det finns en spegel i närheten så att folk kan fixa till hår och eventuell smink, men ha inte spegeln så att folk kan titta i den medan du fotograferar. Lätt att de blir distraherade då.
 

joyn

Aktiv medlem
Om fasta ljus kan jag ingenting då jag själv bara använder blixt, så där kan jag inte ge dig några råd. Råden från "unoengborg" är klockrena.
Även jag avråder från en bygglampa, det kommer nog inte att funka nåt vidare till den fotografering jag har förstått att du ska göra. Gamla hederliga bygglampor blir väldigt varma och kan nog sätta fyr på modifieraren om det ska användas under flera timmar.


Mitt råd avsåg betoning på billigt om du ska köpa grejor just för det här projektet och det finns billiga ledpaneler, jag vet dock ingenting om kvaliteten på ljuset men det borde väl finnas något Ra värde angivet?

Annars kan du hyra studioblixtar eller paneler på välsorterade fotoaffärer. Jag hyrde hos Scandinavianphoto innan jag köpte egna grejor. På så vis kommer du hyfsat billigt undan men nackdelen är ju att du inte har några grejor om du ska göra om det hela.

Exempelvis kan du hyra ett Profoto B2 kit med två blixtar hos Procenter http://www.procenter.se/hyrservice för 650:- för en dag om du är företagskund. Då har du superprylar med dig. (de går bara TTL till Canon och Nikon) men funkar ju alldeles utmärkt att köra i manuellt läge.
 
ANNONS