Annons

Polfilter + UV samtidigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacobssons

Aktiv medlem
Hej!

Har köpt ett nytt, finare objektiv från Olympus i PRO-serien, och undrar om det funkar att köra både ett UV-filter för generellt skydd av glaset, samt att ibland köra ett polfilter på detta? Är det olämpligt att ha två filter på varandra?

Vidare undrar jag vad det är för skillnad på olika Polfilter, har kikat på ett B+W Digital Professional S03, men såg att de även har ett annat alternativ + att det också finns andra märken. Har läst att vissa polfilter är "för" mörka (måste ju bero på vad man söker iofs), samt att vissa ger en sämre färgåtergivning.

Kör ni alltid med något skydd (uv eller bara något ännu enklare) på era objektiv. Är det "alltid" ett bra val att ha detta på, eller räcker det oftast med att motljusskyddet sitter på och tar en smäll om gluggen skulle gå i marken?

Såg att ett cirkulärt polfilter hamnar runt 900 kronor för 62mm, och då vill man ju ha något bra. Läste vidare att vissa användare av min optik (12-40 PRO f2.8 från Olympus) har märkt att polfiltrets glas har gått emot (!) glaset på optiken. Detta skulle gälla just B+W men samtidigt verkar inte alla ha detta problemet. Låter inte så trevligt. Är detta vanligt?

Hur resonerar ni i frågan om UV och Cirkulärt polfilter? Har ni tips på märke och modell så skulle det underlätta för mig... =)

En av trådarna jag hittat i frågan: http://www.dpreview.com/forums/thread/3644367

Tack på förhand och ha en bra helg!
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Avseende frågan om skyddsfilter så är den diskuterad mååånga gånger i lååånga trådar här på FS. Enda slutsatsen du kommet att kunna dra av dessa är att du måste bestämma själv hur du vill göra. Fakta står mot fakta, känslor mot känslor, erfarenhet mot erfarenhet.

Petter...
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Hej!

Har köpt ett nytt, finare objektiv från Olympus i PRO-serien, och undrar om det funkar att köra både ett UV-filter för generellt skydd av glaset, samt att ibland köra ett polfilter på detta? Är det olämpligt att ha två filter på varandra?
Att sätta UV-filter framför linsen ger alltid sämre optiska egenskaper, med ett bra filter kanske det inte märks speciellt mycket men det ger alltid någon försämring, aldrig någon förbättring.
Att sätta flera filter framför ger mer optiskt försämring, jag använder iofs aldrig uv-filter men på den tiden jag använde sådana tog jag av detta när jag monterade pol-filtret. Pol-filter är i allmänhet lite tjockare, då de ska kunna roteras och med ett UV-filter närmast linsen och ett polfilter utanpå kan ge vinjettering i hörnena (blir mörkare där).
 

snap01

Aktiv medlem
aldrig ha två filter samtidigt blir aldrig bra enda gången är om man tex kör poltfilter o vill använda avtonade gråfilter. Uv filter försämrar bildkvaliten o är inget bra skydd objektiven tål en hel del.

Polfilter ger olika stark effekt eller ingen alls beroende på var solen står i vilken riktning mot kameran. I vissa fall ger den för stark effekt så du måste prova dig fram o se hur mycket det behövs. Jag tycker mest nytta av polfilter har man på fina stränder om du fotar uppifrån för då får du snyggare mer färger i vattnet också.

För att du ska lära dig när polfilter ger effekt eller ej så om du tex har en byggnad kyrka eller vad som helst gå ett varv runt ta bilder från baksidan,fram,vänster sida o höger sida så kommer du se när den ger effekt o i vilket läge självklart kräver det att solen skiner :)

dom enda filter jag tycker är bra nu på dslr kameror är
avtonade filter vid vissa bilder blir resultatet bättre än att försöka göra det efteråt i photoshop
polfilter går ej att ersätta alls på bra sätt i bildbehandling
gråfilter som gör att du får längre expo tid.

så spar du pengarna o skippa uv filter jag kör aldrig med det trots att jag har väldigt dyr optik.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Största skillnaden mellan ett billigt och ett dyrt polfilter känns som det är motljusegenskaperna och hur enkelt det är att rengöra samt risk för att fastna om man har på filtret för länge.

Ställ dig själv frågan hur ofta du kommer använda ett polfilter mot solen om du är rädd för att få flares. Tänk då att för att få en blåare himmel använder man polfilter 90 grader från solen, så har du ett motljusskydd på kommer du inte få flares direkt från solen utan från någonting annat som må reflektera solljuset in mot filtret.
 

iSolen.se

Guest
Hej!

Har köpt ett nytt, finare objektiv från Olympus i PRO-serien, och undrar om det funkar att köra både ett UV-filter för generellt skydd av glaset, samt att ibland köra ett polfilter på detta? Är det olämpligt att ha två filter på varandra?

Vidare undrar jag vad det är för skillnad på olika Polfilter, har kikat på ett B+W Digital Professional S03, men såg att de även har ett annat alternativ + att det också finns andra märken. Har läst att vissa polfilter är "för" mörka (måste ju bero på vad man söker iofs), samt att vissa ger en sämre färgåtergivning.

Kör ni alltid med något skydd (uv eller bara något ännu enklare) på era objektiv. Är det "alltid" ett bra val att ha detta på, eller räcker det oftast med att motljusskyddet sitter på och tar en smäll om gluggen skulle gå i marken?

Såg att ett cirkulärt polfilter hamnar runt 900 kronor för 62mm, och då vill man ju ha något bra. Läste vidare att vissa användare av min optik (12-40 PRO f2.8 från Olympus) har märkt att polfiltrets glas har gått emot (!) glaset på optiken. Detta skulle gälla just B+W men samtidigt verkar inte alla ha detta problemet. Låter inte så trevligt. Är detta vanligt?

Hur resonerar ni i frågan om UV och Cirkulärt polfilter? Har ni tips på märke och modell så skulle det underlätta för mig... =)

En av trådarna jag hittat i frågan: http://www.dpreview.com/forums/thread/3644367

Tack på förhand och ha en bra helg!
Förutom debatten om de onödiga uv-filtren, varje glasyta är en källa för reflexer. Så med två filter på får du fyra extra ytor. Dessutom ska de hållas rena.

På vidvinklar är detta ett större problem samt att ibland kan man se filterkanten, det blir lite vignettering.

Så om du orkar skruva på ett pol-filter så orkar du nog först skruva av uv-filtret. Du kan dessutom lämna det av ;-)
 

eskil23

Aktiv medlem
Har köpt ett nytt, finare objektiv från Olympus i PRO-serien, och undrar om det funkar att köra både ett UV-filter för generellt skydd av glaset, samt att ibland köra ett polfilter på detta? Är det olämpligt att ha två filter på varandra?
Ja, det är det. Dessutom har du ingen som helst nytta av UV-filtret om det dessutom sitter ett polfilter framför.

Kör ni alltid med något skydd (uv eller bara något ännu enklare) på era objektiv. Är det "alltid" ett bra val att ha detta på, eller räcker det oftast med att motljusskyddet sitter på och tar en smäll om gluggen skulle gå i marken?
Motljusskyddet är alltid bättre än UV-filter på skydda mot stötar. Det enda UV-filter skyddar mot är smuts, så om du här tänkt fota i miljöer där kameran utsätts för stänk så kan det vara bra.
 

Ventures

Aktiv medlem
Nej det är olämpligt att ha båda på samtidigt. Det går men ökar risken för vinjettering och risken för reflexer mellan de extra glasytorna. Frågan om UV-filtrets vara eller inte har redan avhandlats färdigt i andra trådar. Läs där och dra din egna slutsats
 

joyn

Aktiv medlem
Ew

Ditt objektiv 12-40 PRO f2.8 motsvarar väl ca 24-80 mm på småbildsformatet 24x36 även numera slarvigt kallat fullformat, FF. Det finns en risk för vinjettering skulle jag tro. Antagligen räcker det med att köpa ett s.k. slim filter d.v.s. utan gängor på utsidan filtret kan då göras tunnare. Alternativt köper du ett B+W EW där EW står för Extra Wide filtret har då större yttre diameter än objektivet. https://www.schneideroptics.com/ecommerce/CatalogSubCategoryDisplay.aspx?CID=254

Jag har ett B+W 67EW som du kan få köpa för 700kr om du är intresserad
då behöver du bara skaffa en millanring 62 till 67mm kostar inte mer än några tior.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Tack för alla svar. Har lärt mig en massa bara genom era tips och synpunkter. Gott att det finns kunnigt folk "runt hörnet", dvs här på fotosidan. För min del blir det nog att skippa UV (förmodar att regn inte är något problem att torka av försiktigt från glaset på objektivet?). Å andra sidan känns det som en billig (beroende på kvalitet) investering om man skulle stöta emot något. Får se lite hur jag gör... När det kommer till polfilter så drar jag nog till med något högkvalitativt då man verkar få vad man betalar för. Jag tackar för nu, och önskar er en fortsatt bra helg. =)
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Ditt objektiv 12-40 PRO f2.8 motsvarar väl ca 24-80 mm på småbildsformatet 24x36 även numera slarvigt kallat fullformat, FF. Det finns en risk för vinjettering skulle jag tro. Antagligen räcker det med att köpa ett s.k. slim filter d.v.s. utan gängor på utsidan filtret kan då göras tunnare. Alternativt köper du ett B+W EW där EW står för Extra Wide filtret har då större yttre diameter än objektivet. https://www.schneideroptics.com/ecommerce/CatalogSubCategoryDisplay.aspx?CID=254

Jag har ett B+W 67EW som du kan få köpa för 700kr om du är intresserad
då behöver du bara skaffa en millanring 62 till 67mm kostar inte mer än några tior.
Tack för ditt erbjudande. Som det är nu kommer jag kolla runt lite och testa om ett vanligt polfilter ger vinjettering. Läsa på lite mer... Hör av mig om jag skulle bli sugen på prylarna. Mvh / Fredrik
 
ANNONS