Annons

Ljussättning för dessa foton?

Produkter
(logga in för att koppla)

holycrap

Aktiv medlem
Hej hej hallå!
Jag undrar hur ni tycker dessa ljussättningar skapas bäst?

1. Caceres

2. Hetland

tack :)
Jag är inte studiofotograf, så detta är en gissning. Vill mest se om jag kan lista ut svaret innan någon expert avslöjar sanningen.

Ser ut att var ungefär samma uppsättning i båda bilderna. En blixt lyser upp bakgrunden, sedan två blixtar met softbox eller paraply snett framifrån från vardera sida. På bilden av Hetland så verkar det vara större skillnad i styrka. Den från höger i bild är märkbart svagare för att ge starkare kontraster i ansiktet.

Även i bilden på Caceres så är den högra svagare, men skillnaden är mer subtil. Tycker skillnaden syns bäst på hans armar och hals.

Vet inte exakt hur Hetlands hår ser ut, men hjässan ser lite mörk ut. Kan blixtarna möjligtvis vara lågt placerade?

/P
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Ser ut att var ungefär samma uppsättning i båda bilderna. En blixt lyser upp bakgrunden, sedan två blixtar met softbox eller paraply snett framifrån från vardera sida.
Jag är definitivt nybörjare. Borde det inte vara två blänk per öga om det var två ljuskällor framifrån?
Jag tror på stort paraply eller octabox snett uppifrån vänster (ur fotografens synvinkel).
 

mombasa

Aktiv medlem
Rätt svar. I pupillen finns facit. Om skillnaden mellan ljus och mörker i motivet är liten är ljuskällan stor, typ paraply, stor skärm. Segeholm beskriver det här bra i sin bok Flygande start.
Sen finn sen del andra parametrar, en reflekterande yta någonstans. Att bakgrunden sannolikt är belyst bakom modellen ( därför ser man inget blänk från den i facitpupillen).
 

bentelkalb

Aktiv medlem
En ganska platt ljussättning.

Juventus bilden har 2 ljuskällor. Huvudljus från snett framifrån vänstersidan och samma sak, fast upplättningsblixt alternativt reflektor på högersidan, men förmodligen blixt med tanke på ljusstyrkan, om inte reflektorn står väldigt nära.

Bakgrunden är belyst, men det lär ju vara efterdraget i photoshop för att få en jämt helt utbränd vit bakgrund. Det går ju bränna ut den ändå med blixt, men då lär det behövas iallfall två blixtar, annars får man dra på som tusan för att det ska bli jämt över en stor yta, och jag ser ingen backlight vilket du skulle få om du drar på. Sedan är färgerna behandlade i photoshop med.

På den andra skitförbundet är det större skillnad i ljus, men förmodligen typ samma uppsättning.
Huvudljus snett uppifrån vänster, upplättning eller reflektor från höger. Men jag tycker det ser lite konstigt ut, man har ljus in under höger öga, samma sak där med bakgrunden, blixt + photoshop.

Håret ser hackigt ut, ser snarare urklippt ut. Håret är för mörkt upptill.

Svårt att säga närmare än så med så små bilder.
 

Maxe

Aktiv medlem
Skulle säga att Juventusbilden är en diagonal ljussättning.

I blixt framifrån till vänster och en blixt diagonalt bakifrån. Att den är diagonalt bakom ser du på örat som har skugga i öret och således inte belyst framifrån.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Skulle säga att Juventusbilden är en diagonal ljussättning.

I blixt framifrån till vänster och en blixt diagonalt bakifrån. Att den är diagonalt bakom ser du på örat som har skugga i öret och således inte belyst framifrån.
Verkar rimligt. Kan denna bakre blixt alternativt vara en reflexskärm?
 

holycrap

Aktiv medlem
Jag är definitivt nybörjare. Borde det inte vara två blänk per öga om det var två ljuskällor framifrån?
Jag tror på stort paraply eller octabox snett uppifrån vänster (ur fotografens synvinkel).
Nu har det kommit många bättre svar än min gissning, men glömde nämna i att man gissningsvis photoshoppat bort extra ljuskällor i ögonen.

/P
 

joyn

Aktiv medlem
Genombelyst bakgrund är svaret

Kan vare en Lastolite Hi-Lite som bakgrund (eller annan diffusor med blixt bakom)
Mina argument för detta är följande:
Om man ser på Caceres vänstra armveck så ser man att bilen är bakbelyst (det skulle inte se ut så om ljuset kom från hans vänstra sida.
Även blänket på vänstra ansiktshalvan tyder på det.
Även skuggan på hans vänstra sida om adamsäpplet tyder på det.

Hetlands ser utklippt ut men det kan också tyda på bakbelysning och lite galen balans i exponeringen, händer ganska lätt med genomlyst bakgrund om man har lite för bråttom och lite fel balans på blixtarnas relativa styrka .
Nu är jag total fotbollsnovis så jag vet inte om bilderna är tagna vid samma tillfälle men min gissning är att det inte är så.
 

joyn

Aktiv medlem
Anders, Ni borde komplettera den där utmärkta samlingen med bakbelysta bilder, det finns bara en modernt s.k. High Key där och den har ljuset framifrån mot bakgrunden. Ni är ju generalagenten för Lastolite så nog borde ni kunna komplettera guiden med genombelysta bakgrunder och de effekter som kan uppstå,
Genombelysta bakgrunder t.ex. Lastolites Hi-Lite borde vara med tycker jag. Mark Cleghorn brukar ju uppträda relativt regelbundet på Fotomässan, ni borde kunna nyttja honom eller någon annan av era duktiga fotografer för att demo av den här effekten (och andra effekter).

Guidens problem är ju att den bara redovisar Elinchroms blixtuppsättningar (Elinchromprylar), inte vad olika modifierare som Lastolites Hi-Lite och tri-flector etc gör för resultatet av ljuset på modellen. Även om det ni säljer är prylar så är ju det kunden köper en bildeffekt. Blixtfoto är ju en ren materialsport, vissa effekter är ju brutalt svåra att uppnå utan rätt prylar. (Jo det mesta går med tid, tålamod och efterarbete)

Jan Malmströms bild på Eric Bibb som han visade på kvällen hos er för några månader sedan är ett mycket bra exempel på den bakbelysta-effekten som finns i bilden på Caceres. Nu hittar jag inte just den bilden som Jan visade den kvällen men här är en annan som jag antar är från samma fototillfälle med Eric Bibb, som mycket väl visar effekten på vänstra sidan av ansiktet som på bilden av Caceres http://www.janmalmstrom.com/portfolio/eric-bibb-musician-4/ om jag minns rätt var bakgrunden vid fotot en Lastolite Skylite med duffusionsduk (bakbelyst) och ett Key-light från Erics högra sida.

Aifo har en utbidningskväll med Jan Malmström den 26 Maj http://aifo.se/inspiration/event/

Och nej, jag är inte affilierad med Aifo annat än som kund (och endast några få gånger) och jag kommer att delta den 26 Maj. Jag vill tillägga att jag tycker att det är mycket kul att se Aifo i forumet, det utvecklar forumet att vi har återförsäljare här som kan ge tips och råd på både prylar och utbildningar.
 

snap01

Aktiv medlem
tycker du att ljussättningen är bra i dessa fall? vad har du för tillgång till blixtar o tillbehör? vilken kunskap erfarenhet har du av ljussättning ?

om man tar det basic så tycker jag att man oftast klarar sig rätt bra med tex två diagonala blixtar en till för ljusättning på håret en snett framifrån med en reflektor skär på motsatt sida för att jämna ut skuggorna annars två blixtar snett framifrån o då sätter jag ena svagare för att få fram en naturlig skugga på ena sidan.

Sedan till bakgrunden där är frågan (enkel) vill du ha den ljusare eller mörkare? det styr om du vill ha blixt eller ej där.

Finns mängder med (blixtsidor) en som heter strobist någon där du kan få exakta uppsättningar o hur bilden är tagen fördelen där är att dom anger vilka blixtar,hur många o motiv etc riktigt bra.
 

Mats G

Aktiv medlem
Frilagda!

Är det bara jag som tycker att bilderna ser frilagda ut?
Kolla in det taggiga håret, antingen för mycket klet i det eller som jag tror, slarvig friläggning :)
 
ANNONS