Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Förstår inte heller de som vill söka, eller tror sig kunna finna, den "heliga graalen".

Kommer aldrig, någonsin, att finns någon produkt, i någon produktkategori, som alltid är bäst för alla, i samtliga situationer.

Själv har jag bara några grundkrav.
1/ Kameran ska passa min dominerande typ av fotografering
2/ Ha tillgång till riktigt bra native objektiv.
3/ Relativt hög upplösning och bra DR
4/ Inte kännas obekväm att hantera (efter inlärningstiden ett nytt kamerahus alltid kräver).
Stämmer skrämmande väl med mina egna prioriteringar/krav.
 

martinot

Aktiv medlem
Ända från början har NEX / E-mount attraherat massor av utvecklare som skapat en stor flora av adapters som gör att man snart kan koppla på snart sagt vad om helst i objektivväg på exv. en Sony APS-C. Finns det ingen som fått för sig att göra en intelligent adapter som stöder alla nya schyssta funktioner i A6300 på liknande sätt som Sigma gjort med MC-11 -adaptern. Vad hindrar dem? Fujis skyddade verkstad?
Det finns nog inget större juridiskt eller tekniskt hinder emot det.

Både Sony och Fuji är öppna emot de tredjepartsleverantörer som vill samarbeta och släppa objektiv för deras system. Detta är en av orsakerna att Zeiss endast har objektiv med AF för Fuji X-mount och Sony E-mount.

Varför detta inte har gjorts kan jag bara spekulera i. Min gissning är att det främst kan bero på tre orsaker:

1. Adaptrar, speciellt tredjeparts som innehåller elektronik och programvara, och som överbrygger flera protokoll, tenderar att till och från (varierar oftast ifrån objektiv till objektiv) att potentiellt vara problematiska, och/eller inte ha fullt stöd för samtliga AF-funktioner som hos "native"-objektiv.

2. Fuji är ett mycket mer nischat "boutique"-märke som inte har i närheten av de marknadsandelar som Sony har. Fuji säljer nästan enbart till några få av oss fotoentusiaster, medans Sony även säljer till den breda massan (som idrottsmammor och modebloggare, för att ta ett par konkreta exempel jag ofta sett själv). Sony är nästan lika stora som de två jättarna Canon och Nikon gällande kameraförsäljning (dock inte gällande optikutbud eller optikförsäljning). Fuji är extremt små och nischade i jämförelse.

3. Fuji har inte heller riktigt samma problem som Sony gällande brister i utbudet och objektivprogrammet, och därför är nog inte heller behovet/nödvändigheten av adapters fullt lika stort. Det är visserligen inte i närheten lika stort som hos Canon och Nikon (inga andra är), och klart mindre i antal än M4/3 (som är det klart största spegellösa systemet), men har ändå en hyfsad räcka med kvalitetsglas som räcker iaf för det mesta jag behöver (jag har inget behov för stora tunga telezoomar på mina små spegellösa hus).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är klart att man hoppas StenÅke just med objektiven, men varför är det så segt, om det reageras så starkt här på fotosidorna som trots allt är en relativt liten fotodel, vad säger övriga länder. Hur får man i hop ljusstarka objektiv så dom blir både små, vädertätade och väger lite, samtidigt som dom skall hålla livet ut. Ena dagen pratas det ekvivalens och närmast katastrof om inte objektivet stannar vid f/1,4, sedan kör många alla dagar i veckan med 24-120f/4 på sina FF-kameror, för det blir lättare och mera praktiskt, och ett nytt sådant skall släppas till nya 5D4 som kommit.

Vi får hoppas det kommer objektiv, Tokina och Tamron har dom inget på gång till E- fattning och APS-C. Klart att A6300 var helt nödvändig och att man inte stannade med A6000, och jag hoppas verkligen att A7-serien släpper nya modeller, A7RII har mängder av tillkorta kommande och som inte går att fixa med FW, och så är det så att i Sverige så köper man helst en Sonykamera om den bara är riktigt billig, C/N får gärna kosta mera för dom har en mycket starkare ställning och status, Fuji ser ut att gå samma väg, XT2 kostar mer än A6300 men inget käbbel om för högt pris där inte.
Jag tror Lennart träffar rätt i sin fundering kring drömmen om en kamera som är allt trots att de flesta nog fattar att det är ett reptrick som inte låter sig göras så enkelt.

Jag tillhör dock de som inte tycker att A7rII har så särskilt många tillkortakommanden om man ser vad den faktiskt är. Den är en liten kompromiss där man av utrymmesskäl in kan tillgodose alla de krav folk som kommer från tjockkamerahållet må ha. Den formfaktorn kommer inte ha plats för flera minneskort och större batterier och om man skulle drista sig till att göra minneskorten mindre så skulle folk gnälla över att de var för små för att vara praktiska. Jag har själv haft dessa mini-minnen i mitt ekolod/GPS och de kräver ju att man monterar dem i en hållare i SDHC-format som gör dem hanterbara i läsare e.t.c.

När det gäller ljusstyrka och sensorstorlek så är väl en FF bra mycket mer förlåtande än en kamera med mindre sensor vare sig det är en MFT eller APS-C. Dessutom så krävs det ju mer extrema brännvidder i den korta änden för samma bildvinkel. Man kan inte få allt för 50 spänn i en kameravärld som blivit väldigt mycket bra mycket mer komplex än den var på den analoga tiden.

Många känner sig kallade att hjälpa oss att välja och det är ju bra men det är verkligen inte lätt att göra bra jämförelser mellan exv. tjockkameror och spegellösa. Men du och andra kanske skulle vilja kolla på denna video jag såg idag. Trots att man inte heller här alla gånger ges en bakgrund kring hur kamerorna konfigurerats så är den ändå ett hyfsat bra försök på en knapp halvtimme att ställa de "selling points" som respektive kamera och systemrepresentant har här mot varann på ett hyfsat opartiskt sätt. Som vanligt tycker jag att man i sammanhang som dessa kan avstå att kora vinnare. En vinnare för mig är ju säkert inte vinnaren för andra då ju alla har sina preferenser och bakgrunder som fotografer.

Kameror som jämförs är Canon 70D och 80D mot Sony A6300.

https://www.youtube.com/watch?v=VoNRXWFTFa4
 

LGNLGN

Aktiv medlem
känner igen behovet av 2....

Det kan mycket väl bli samma sak som förr. Behovet av att ha två kamerahus. Idag är jag dock inte säker på att det ens blir samma märke och fattning på dem. Om inte Nikon kommer med ett FF spegellöst hus snart så kommer jag troligen att komplettera med en ev kommande efterföljare till Sony A7R II och byta ut / köpa ett eller max 2 objektiv till den.

Min Nikon D500 är dock helt suverän till det jag använder den till. Tele och makro.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det finns nog inget större juridiskt eller tekniskt hinder emot det.

Både Sony och Fuji är öppna emot de tredjepartsleverantörer som vill samarbeta och släppa objektiv för deras system. Detta är en av orsakerna att Zeiss endast har objektiv med AF för Fuji X-mount och Sony E-mount.

Varför detta inte har gjorts kan jag bara spekulera i. Min gissning är att det främst kan bero på tre orsaker:

1. Adaptrar, speciellt tredjeparts som innehåller elektronik och programvara, och som överbrygger flera protokoll, tenderar att till och från (varierar oftast ifrån objektiv till objektiv) att potentiellt vara problematiska, och/eller inte ha fullt stöd för samtliga AF-funktioner som hos "native"-objektiv.

2. Fuji är ett mycket mer nischat "boutique"-märke som inte har i närheten av de marknadsandelar som Sony har. Fuji säljer nästan enbart till några få av oss fotoentusiaster, medans Sony även säljer till den breda massan (som idrottsmammor och modebloggare, för att ta ett par konkreta exempel jag ofta sett själv). Sony är nästan lika stora som de två jättarna Canon och Nikon gällande kameraförsäljning (dock inte gällande optikutbud eller optikförsäljning). Fuji är extremt små och nischade i jämförelse.

3. Fuji har inte heller riktigt samma problem som Sony gällande brister i utbudet och objektivprogrammet, och därför är nog inte heller behovet/nödvändigheten av adapters fullt lika stort. Det är visserligen inte i närheten lika stort som hos Canon och Nikon (inga andra är), och klart mindre i antal än M4/3 (som är det klart största spegellösa systemet), men har ändå en hyfsad räcka med kvalitetsglas som räcker iaf för det mesta jag behöver (jag har inget behov för stora tunga telezoomar på mina små spegellösa hus).
Men Martin, marknadsekonomin funkar ju ofta just så att den riktar resurser just mot områden där det går att tjäna pengar om man är snabb. Att göra Fujis fina objektivutbud tillgängligt även för Sony-hus skulle ju även kunna vara en Win-situation för Fuji. Eftersom det säljs fler Sony-hus än Fuji-hus och det finns luckor i Sonys eget utbud och andras för främst APS-C, så vore väl det en möjlig synergi. Det är väl bara att kolla åt Canon-hållet. Det borde väl vara bättre även för Canon att folk avstår från att lämna Canon helt (ja såna finns!) och istället möjligen komplettera med en spegellöst Sony-hus. Kanske man t.o.m. kan sälja Canon-objektiv till Sony-folk rent av. Även Fuji skulle kanske få sålt en del objektiv till Sony-folk om man kunde göra något liknande som Sigma gjort med MC-11, för ett krav är nog trots allt att man täcker in fler av de nya AF-funktionerna än Metabones gör med Canons objektiv. Sigmas MC-11 är långtifrån perfekt ännu, vilket inte minst jag avhandlat i en särskild tråd om detta, men det är trots allt den enda adapter idag till Sony som gör det med Sigmas nya objektivutbud. Det verkar ju trots allt som att Sonys E-plattform idag som gör cross-over hyfsat enkel även om vissa problem faktiskt finns. Skillnaden mot gamla A-mount är väldigt påtaglig.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är nog väldigt svårt att bedöma hur stor marknaden är för en sådan adapter, och osäkerhet är inte något som ekonomer är så förtjusta i.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är nog väldigt svårt att bedöma hur stor marknaden är för en sådan adapter, och osäkerhet är inte något som ekonomer är så förtjusta i.
Helt sant, men jag menade nog inte adapter bara utan att Fuji då kan få sälja betydligt fler av sina objektiv. Om de är ett litet (fritt efter Martin) "boutique-företag" för entusiaster och har korta serier av ganska dyr utveckling (av optiken) så kan ju det vara bra att få en större marknad för glaset åtminstone.

Även jag känner några riktiga entusiaster som är helt Fuji-frälsta och det är ju nästan Apple-klass på den subkulturen, bara att den är så mycket mindre och exklusivare.

Fina kamerahus gör de också med fin mekanik och jag förstår att de tilltalar många retroanstrukna fotografer. De jag känner är definitivt av den typen.
 

PMD

Aktiv medlem
Sigma 30mm f/2.8 ART

Har faktskt ett av objektiven ovan, 30mm:aren (fast med fattning för M43 istället för E-mount). Eller rättare sagt föregångaren (Sigma EX 30/2,8 DN) som är exakt samma som den nya (Sigma 30/2,8 DN Art).

Enda skillnaden är att de försämrat den genom att göra greppet hopplöst halt och totalt oanvändbart. Hade tur att köpa föregångaren (med vettigt användbart grepp för manuell fokus) på kampanj för nästan halva priset innan den såldes slut.

Objektivet är kanske OK för priset (800 pix), men samtidigt bra mycket sämre än de vanliga (fast iofs mycket dyrare) fasta objektiven ifrån Panasonic och Olympus. Upplever det som optiskt det klart sämsta objektivet som jag äger (alla system inräknande). Dessutom med en klart mycket sämre ljusstyrka. Normalt brukar jag aldrig köpa fast optik till M43 eller APS-C som är ljussvagare än 1,7-2,0 såvida det inte är rena pannkakor eller liknande specialvarianter (till Fuji så använder jag helst mina 1,2-1,4-glas om jag inte behöver vädertätning).

Sedan så skall jag väl inte kommentera kvaliteten eftersom jag bara ägt och använt Sigmat i några få månader, men rent spontant så känns inte byggkvaliteten så övertygande. Rasslar också lite om objektivet när jag skakar lätt på det. Inte alls samma känsla som mina andra M43-objektiv inger (men är medveten om att detta bara är en subjektiv känsla jag har, och ingen som helst fakta).

Skulle jag köpa fler Sigma-objektiv (i denna serien)?

Nej, jag tror faktiskt inte det (trots att jag fick de för halva priset som detta).
Nu har jag köpt 60mm-objektivet i den serien (också till m4/3). Det kostade 590 kr när Scandinavian Photo hade rea för några veckor sen (men inget objektiv i lager så det levererades först nu).

Jättestor fokuseringsring är förstås bra, men den är spegelblank och lite hal, men inte hopplös att använda för manuellt fokusering (vilket jag i och för sig sällan gör med AF-objektiv). Jag undrar hur snabbt den blir ful av fingeravtryck. Martin, är ditt objektiv "krom" eller svart? Om svart: är det blanksvart?

Eftersom min Olympus E-M5 är "krom" (eller "silver") så beställde jag ett objektiv med samma färg. Det var nog ett litet misstag med tanke på hur extremt blankt det är. Nåja, det är lite udda vilket kanske inte alltid är helt fel. :)

Prisvärt är det nog. Jag tycker inte att byggkvaliteten skäms för sig jämfört med de m4/3-objektiv jag har från Olympus och Panasonic. Kan det vara skillnad i byggkvalitet mellan den gamla serien och ART-serien?
 

afe

Aktiv medlem
En del tycker jag är väl kritisk mot Sony, och det kanske jag är (men det är nog mest att jag inte förstår hur de tänker vad gäller objektivutbudet). Jag har lagt ut min kamera på annons och funderade på att byta till något annat, men intresset har visat sig vara minst sagt lågt.

Jag gjorde i stället så att jag köpte ett nytt objektiv, Sony 20mm f/2,8. Det är inte så himla bra optiskt sett, men det känns välbyggt och ger tillräckligt bra skärpa för mina behov. Största fördelen är att det är litet, så jag får lätt med mig kameran när jag är ute och flänger med motorcykeln.

Det skulle vara kul med något vidvinkligare, men 16/2,8 gillar jag inte (och Samyang 16/2 är stor och saknar AF). Nåja - jag överlever nog ändå :)

Bildexempel från A6000 och 20/2,8 (finns i stort format på flickr):
.
 

Bilagor

herodes

Aktiv medlem
Sonys appar till A7RII m fl

Jag har i en veckas tid förtvivlat försökt köpa appen för TimeLapse hos Sony https://www.playmemoriescameraapps.com

Det appar som är gratis funkar bra att ladda till kameran.
När man så ska köpa och betala blir det alltid "okänt fel" !!!!

Att få någon support någonstans hos Sony är hopplöst!

Har någon lyckats med ett köp??
 

Bengf

Aktiv medlem
En del tycker jag är väl kritisk mot Sony, och det kanske jag är (men det är nog mest att jag inte förstår hur de tänker vad gäller objektivutbudet). Jag har lagt ut min kamera på annons och funderade på att byta till något annat, men intresset har visat sig vara minst sagt lågt.

Jag gjorde i stället så att jag köpte ett nytt objektiv, Sony 20mm f/2,8. Det är inte så himla bra optiskt sett, men det känns välbyggt och ger tillräckligt bra skärpa för mina behov. Största fördelen är att det är litet, så jag får lätt med mig kameran när jag är ute och flänger med motorcykeln.

Det skulle vara kul med något vidvinkligare, men 16/2,8 gillar jag inte (och Samyang 16/2 är stor och saknar AF). Nåja - jag överlever nog ändå :)

Bildexempel från A6000 och 20/2,8 (finns i stort format på flickr):
.

Inte är du ensam om synpunkter om Sonyobjektiv, Om det fortfarande fins någon supergalen totalt okritisk fanboy kvar där ute så tror jag att även den personen gärna hade sett ett nytt förbättrat Kit-objektiv, verkligen jättekonstigt att det inte kom till den nya A6300. det som är ofattbart är att Sony verkar att strunta i all den kritik som Kit-objektivet ständigt får, det relativt högre priset för A6300 hade känts mera acceptabelt om ett nytt förbättrat Kit-objektiv hade ingått som standard. Sony vill så klart tvinga kunder att direkt beställa en dyrare variant och tjäna mera pengar, men jag gillar inte det tankesättet i alla fall, man behöver bjuda på något som får lite dyrare köp att kännas trevligare.
 

Photocon

Aktiv medlem
Inte är du ensam om synpunkter om Sonyobjektiv, Om det fortfarande fins någon supergalen totalt okritisk fanboy kvar där ute så tror jag att även den personen gärna hade sett ett nytt förbättrat Kit-objektiv, verkligen jättekonstigt att det inte kom till den nya A6300. det som är ofattbart är att Sony verkar att strunta i all den kritik som Kit-objektivet ständigt får, det relativt högre priset för A6300 hade känts mera acceptabelt om ett nytt förbättrat Kit-objektiv hade ingått som standard. Sony vill så klart tvinga kunder att direkt beställa en dyrare variant och tjäna mera pengar, men jag gillar inte det tankesättet i alla fall, man behöver bjuda på något som får lite dyrare köp att kännas trevligare.
Jag är ju som bekant långt ifrån okritisk vad gäller Sonys APS-C utbud vad gäller objektiv. Men det måste finnas en orsak till "ohörsamheten" som du tar upp hos Sony.

Jag är emellertid inte direkt förvånad eftersom jag TROR att Sony anser sig sälja tillräckligt bra med nuvarande utbud samt att en bredare massa inte hittar några fel på utbudet.

Tror dock på en ändring framöver. Allt fler ger sig in i produktionen av spegellösa system.

//Lennart
 

afe

Aktiv medlem
Jag har kört med Sony i fyra år nu och tagit massor av bra bilder med NEX-7 och A6000- Efter att fått låna en Fuji X-Pro 2 har jag insett att det är en mycket bättre kamera för mig än alla kameror i Sonys sortiment. Det har helt och hållet med mitt sätt att fotografera att göra, och egentligen har jag inte råd att byta (men det finns ju sätt att lösa det) :)

Jag säger alltså tack och adjö till ett i mitt tycke mycket bra system som kunde blivit mycket bättre om Sony fokuserat på en sak i taget. Nu kommer ni förstås inte att slippa mig som moderator ändå (jag kan ju alltid byta tillbaks), så håll er i skinnet :p
 

martinot

Aktiv medlem
Ursäkta att jag svarar så sent på denna tråden. Har missat att läsa svar och följa upp den innan.

Att göra Fujis fina objektivutbud tillgängligt även för Sony-hus skulle ju även kunna vara en Win-situation för Fuji. Eftersom det säljs fler Sony-hus än Fuji-hus och det finns luckor i Sonys eget utbud och andras för främst APS-C, så vore väl det en möjlig synergi.

Även Fuji skulle kanske få sålt en del objektiv till Sony-folk om man kunde göra något liknande som Sigma gjort med MC-11, för ett krav är nog trots allt att man täcker in fler av de nya AF-funktionerna än Metabones gör med Canons objektiv.
Jag hade älskat den idén då jag gillar väldigt mycket med A6k-serien av Sony-hus (förutom kanske menyer och mjukvaru-UX), och Fujis objektiv. Är 100% för det.

Rent realistiskt så är jag dock väldigt tveksam till om Fuji och Sony skulle få till det. Sony säger själva i intervju att de allt mer vill själva sälja främst sina egna objektiv till E-mount. Det är inom optik som de större vinsterna och marginalerna finns (samt själva sensortillverkningen).

http://www.fotosidan.se/cldoc/photokina2016/sony-svarar-pa-fotosidans-fragor.htm

Men jag skulle som sagt vara den förste att applådera om det, mot all förmodan, skedde.
 

martinot

Aktiv medlem
Nu har jag köpt 60mm-objektivet i den serien (också till m4/3). Det kostade 590 kr när Scandinavian Photo hade rea för några veckor sen (men inget objektiv i lager så det levererades först nu).
Kanonpris. Förstår att du är nöjd med vad det presterar i förhållande till det priset.

Gav själv 842.- för min 30mm:are (vilket är även det relativt OK givet prestandan).

Jättestor fokuseringsring är förstås bra, men den är spegelblank och lite hal, men inte hopplös att använda för manuellt fokusering (vilket jag i och för sig sällan gör med AF-objektiv). Jag undrar hur snabbt den blir ful av fingeravtryck. Martin, är ditt objektiv "krom" eller svart? Om svart: är det blanksvart?

Eftersom min Olympus E-M5 är "krom" (eller "silver") så beställde jag ett objektiv med samma färg. Det var nog ett litet misstag med tanke på hur extremt blankt det är. Nåja, det är lite udda vilket kanske inte alltid är helt fel. :)
Sigma EX 30/2,8 DN som, förutom ytfinishen, är exakt samma objektiv som det nya Sigma 30/2,8 DN Art.

Varför jag passade på var dels att priset var bra (även om inte riktigt lika lågt som ditt 60mm), och att det just har ett mycket bättre grepp som inte är halt. Plasten är mattsvart och greppet även delvis räfflat. Klart mycket trevligare.

Gillar inte alls de blanka "Art"-varianterna. Det enda som de gjort är att försämra fokusgreppet gentemot EX-serien (i övrigt är det exakt samma optik).

Nu är det inte så ofta jag fokuserar manuellt, eller väljer att efterfokusera/justera AF:en, men när man väl gör det så vill man ju att det skall vara ett vettigt grepp på den funktionen.

Här är helt klart ett exempel på när glittrig design gått före praktisk funktion och ergonomi.

Prisvärt är det nog. Jag tycker inte att byggkvaliteten skäms för sig jämfört med de m4/3-objektiv jag har från Olympus och Panasonic. Kan det vara skillnad i byggkvalitet mellan den gamla serien och ART-serien?
Känslan (förutom ytfinishen) är exakt den samma när man jämför, men det var nog mest det att det "rasslar" när jag skakar på det som gav den upplevelsen (skall tydligen vara så i ART/EX-serien).

Har vant mig vid detta nu, så ser det inte längre som något större problem i sig.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har kört med Sony i fyra år nu och tagit massor av bra bilder med NEX-7 och A6000- Efter att fått låna en Fuji X-Pro 2 har jag insett att det är en mycket bättre kamera för mig än alla kameror i Sonys sortiment. Det har helt och hållet med mitt sätt att fotografera att göra, och egentligen har jag inte råd att byta (men det finns ju sätt att lösa det) :)

Jag säger alltså tack och adjö till ett i mitt tycke mycket bra system som kunde blivit mycket bättre om Sony fokuserat på en sak i taget. Nu kommer ni förstås inte att slippa mig som moderator ändå (jag kan ju alltid byta tillbaks), så håll er i skinnet :p
Kan absolut förstå att du haft mycket glädje av ditt Sony-system (har sett många lyckade bilder som du skapat med dem). För fyra år sedan så fanns ju knappt X-serien alls. Hade jag skaffat spegellöst vid den tidpunkten så hade det också blivit Sony.

Gillar fortfarande mycket med kamerorna, och A6300 är ju ett grymt fint steg uppåt i både teknik och kvalitet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ursäkta att jag svarar så sent på denna tråden. Har missat att läsa svar och följa upp den innan.



Jag hade älskat den idén då jag gillar väldigt mycket med A6k-serien av Sony-hus (förutom kanske menyer och mjukvaru-UX), och Fujis objektiv. Är 100% för det.

Rent realistiskt så är jag dock väldigt tveksam till om Fuji och Sony skulle få till det. Sony säger själva i intervju att de allt mer vill själva sälja främst sina egna objektiv till E-mount. Det är inom optik som de större vinsterna och marginalerna finns (samt själva sensortillverkningen).

http://www.fotosidan.se/cldoc/photokina2016/sony-svarar-pa-fotosidans-fragor.htm

Men jag skulle som sagt vara den förste att applådera om det, mot all förmodan, skedde.
Det spelar nog faktiskt ingen större roll vad Sony tycker i detta. Det finns en E-fattning som nu utgör en ganska stor installerad bas och Sony äger fortfarande spegellöst. Allt fler ser det momentum som finns kring E-mount och det gäller alla tillverkare av tillbehör på eftermarknaden. Vi ser nu att allt fler tillverkare släpper både vanliga objektiv och objektiv optimerade för filmning. Även blixtsystemtillverkarna anpassar nu sina system så de funkar även med Sony-hus. Räknar man allt som kan skruvas på ett E-mounthus i objektivväg, så finns det nog snart inget annat system som man har ett sådant utbud att välja mellan. En del stirrar sig blinda på vad Sony har att erbjuda och det kan man ju fortsätta att göra men just nu är det en rätt ordentlig ström av nya objektivlanseringar till E-mount och många av dessa tillverkare har man ju knappt hört talas om en gång.

Till och med FS har nu en artikel av Fröderberg som skruvat på sina sina gamla Canon-objektiv på något Sony-hus och även han förvånas över hur bra det kan gå ibland.

http://www.fotosidan.se/blogs/froderberg/gamla-svinskarpa-gluggar.htm

Focus peaking tillsammans med gamla objektiv optimerade för manuell fokusering upplever många som en perfect match. Långt bättre ofta än att fokusera AF-objektiv manuellt.

Jag tycker ibland man läser mellan raderna att folk dissar mycket av allt gammalt glas rakt av och mycket är säkert relaterat till att man kanske aldrig testat dessa på en spegellös med EVF och focus peaking eller inte kan tänka sig fokusera manuellt då man kanske har dåliga erfarenheter från sina DSLR:er som ju är gjorda för AF och ofta saknar riktigt bra fokushjälpmedel för manuell fokusering. Jag tycker det är lite konstigt. Även Zeiss hyllade Otus:ar är ju manuella. En del DSLR:er klarar dessutom inte att hantera manuella objektiv som man bländar ner ordentligt på ett bra sätt, för då blir det mörkt på riktigt i sökaren och särskilt svårt att fokusera med bara en mattskiva som hjälp ofta och det är DSLR-folket inte riktigt vana vid. Finessen med EVF:er är att man kan välja om man ska se effekterna av sagda nedbländning eller inte. Det valet har man inte med DSLR.

Med detta sagt så tycker jag det skulle vara väldigt intressant om någon lyckades göra vad Sigma gjort med sin adapter (men dock inte lyckats fullt ut med än) även för Fujis APS-C -objektiv. De har ju som enda tillverkare lyckats göra en smart adapter som fullt ut även stöder följande Eye Focus och Lock on AF, vilket inga andra adaptrar gör inklusive Metabones. Tyvärr har ju Sony inte lagt in IBIS ens i A6300, så då vill man ju helst att själva objektiven skulle vara stabiliserade också. IBIS finns ju nu bara i FF-modellerna och det är ett visst aber. Jag gillar inte att tvingas skruva på något längre ostabiliserat objektiv på min A6300.
 
Senast ändrad:
ANNONS