Annons

Sydafrika 3 veckor i januari

Produkter
(logga in för att koppla)

lggo

Medlem
Hej i höstmörkret!

I januari sticker vi till Sydafrika för en 3 veckors rundresa. Det blir lite av allt möjligt och en hel del att fotografera kan jag tänka mig.
Safari med djur, fåglar och natur givetvis men säkert också en hel del rent allmänt turistfoto.
Jag skulle behöva lite inputs, gärna från någon som gjort samma resa, på vad jag ska/bör ta med i fotoväskan. Vilka brännvidder? Mer än ett hus?
Jag använder Nikon D700/D800/D810 och har ett bra gäng objektiv som täcker det mesta. Dock har jag inget riktigt tele, bara ett 70-200 2,8.
Ska jag förlänga med en konverter eller investera i ett t.ex. 200-500 5,6?

Jag tar tacksamt emot alla tips och ideér!


Hälsningar

Lasse
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det viktigaste är förstås en kamera med bra normalzoom.

Komplettera på safari med (minst) ett hus till. Jag använder 100-400 på crophus och tycker att det är perfekt, även om jag ibland skulle vilja ha längre brännvidd.

PS Glöm inte att ta med en riktigt bra kikare. Viktigare än kamera på safarin.
 

Kiboko

Aktiv medlem
Mina tankar.
Ett 70-200 2,8 med konverter kan vara helt OK, men är inte helt optimalt. x1,4 ger bäst resultat ... men jag har använt 70-200 2,8 VRII med x2 III konverter (Nikon) och tycker att det blir OK.
Jag tror däremot att ett nytt 200-500 5,6 skulle ge bättre bilder.

Jag har också använt 300 mm f4 (nya korta) med både x2 och x1,4 konverter och är nöjd med det. Fördelen med detta 300 är att det inte tar större plats i väskan än mitt 24-70.

Som sagt. Jag har inga direkta tipps. Men min nästa resa gör jag själv med detta urval till min packning:
70-200 f2,8 VRIII + 300 f4 + x1,4 + x2 samt kamerorna D500 och D750 (förutom något fast och en vidvinkelzoom)
Under dammig safari sätter jag 70-200 på D750 och 1,4+300 på D500 ... Vidvinkel under safari löser jag med en kompakt. När dammet lagt sig och jag är vid lägerplatser kan jag konfigurera om för landskapsbilder och annat.

Jag vet inte om jag skulle orka bära med tre hus. Särskilt som dina inte använder samma batterier. Men orkar man så skulle (med din utrustning) D700 utan grepp bära ett normalzoom eller vidvinkelzoom. D800 får bära 70-200 och D810 det nya (?) 200-500. Och när jag vill ta landskap i lugn och ro så byter jag på D810. Man vill inte byta när allt händer eller när det dammar runt bilen ... Även om dammet lagt sig så kan det vara tillräckligt mycket damm i bilen eller på grejerna för att det ska bli tråkigt med objektivbyte.
 

lggo

Medlem
Tack för era tankar!

Kikare är givetvis ett måste, helt rätt.

Det nya 300 mm f/4 med konverter har jag inte funderat på......det får jag nog kika på!
Hur är den kombon bildmässigt jämfört med ett 200-500 f/5,6?


/ Lasse
 

Kiboko

Aktiv medlem
Tack för era tankar!

Kikare är givetvis ett måste, helt rätt.

Det nya 300 mm f/4 med konverter har jag inte funderat på......det får jag nog kika på!
Hur är den kombon bildmässigt jämfört med ett 200-500 f/5,6?


/ Lasse
Har själv aldrig prövat 200-500.
Men är helnöjd med 300 + x2 konverter. AF blir dock lite svårare med F8, så jag har nu skaffat x1,4 konverter (nyaste). Den ska jag testa skarpt nästa sommar i Tanzania ;)
Nackdelen med med fast optik på safari är att det inte alltid går att zooma med benen ... (hjulen).

Denna bild är med 300 + x2 : https://www.flickr.com/photos/kiboko_gallery/23156527826/in/album-72157661479615235/

Denna är med 70-200 + x2 : https://www.flickr.com/photos/kiboko_gallery/5415649475/in/album-72157625849907821/
 

trax

Aktiv medlem
Vete f n om jag skulle ta med ett fast objektiv på safari om man inte har 2 kameror. Jag tog min 5d mkii med 70-300 när jag var där och det räckte i alla lägen förutom fåglar då som jag ändå inte är intresserad av. Absolut hade ett crop-hus varit bra men funkade som sagt för man kommer djuren sjukt, sjukt nära.
https://www.flickr.com/photos/100279351@N04/30584375735/in/dateposted-public/

nattfoto:
https://www.flickr.com/photos/100279351@N04/25239123710/in/dateposted-public/

En gopro kan vara bra för sånt här. :)
https://www.instagram.com/p/BCTFeoCOAtt/?taken-by=4trax

Res lätt!
 

gorred

Aktiv medlem
Min erfarenhet, efter två resor, dels i Sydafrika och sen också i Namibia och Okavangadeltat i Botswana är att man behöver/klarar sig med ett normalzoomobjektiv, ett vidvinkel och ett längre tele (zoom), uppemot 500-600 mm. Om det sedan kan fördelas på minst två kamerahus är det bra. (Orkar man bära flera hus? Skulle personligen tycka att det skulle bli stökigt, tungt och skrymmande). Och det är inte alltid så dammigt, faktiskt.

Djuren är ofta väldigt långt borta, eller väldigt nära. Men det finns ju som du säger annat att fotografera också än de vilda djuren. Jag har ibland kunnat använda en monopod vid gamedrives som fungerat bra, det beror lite på hur bilen/jeepen ser ut. Jag har också sett många som tagit med sig bönpåse. Kikare, förstås.

Jag använder m43 systemet (Olympus), så även mina långa objektiv, exempelvis 70-300 (motsvarar 140-600 på FF) är ju hanterliga. Men brännvidderna enligt ovan gäller.

Låter härligt. Ha det bra!
 

PMD

Aktiv medlem
Instämmer! Om man flyger reguljärt eller charter så har man viktbegränsningar på handbagaget, och det är i det bagaget man vill ha alla sina kameraprylar.

Att släpa på en alltför stor och tung kamerautrustning förtar också en del av nöjet på en semesterresa. Åtminstone för mig.
 

PMD

Aktiv medlem
Så kanske det är, men det är ju tråkigt om man råkar ut för det. Att behöva flytta över kamerautrustning till den incheckade väskan skulle jag ogilla.

Jag flög med ett charterbolag för rätt många år sen och nog sjutton blev vi tvungna att väga handbagaget. Mitt vägde lite för mycket, men trots att det tillsammans med min frus handbagage inte vägde mer än 2x max handbagagevikt (som var 6kg har jag för mig) var jag tvungen att flytta över grejer till hennes väska för att incheckningspersonen skulle bli nöjd.
(Det kanske inte går så många charterresor till Sydafrika från Sverige, men även reguljära flygbolag har ju viktbegränsningar på handbagage).

Snart ska jag flyga charter igen (för andra gången totalt) så jag kan återkomma med en rapport om hur det är i modern tid. :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har råkat ut för det en gång på något drygt hundratal flygningar, på Ryanair.

De flesta bolag har dessutom gräns på 12 kg eller mer.
 

sears

Aktiv medlem
Väga handbagage.
Det är bara att hänga kameran runt nacken med tyngsta objektivet och fylla
fickorna med saker. Förutom kabinväskan så kan man också ha en laptopväska.
 

PMD

Aktiv medlem
Visst finns det sätt att trixa så att man inte behöver ha för tungt handbagage, men man kanske bör fundera lite på hur mycket grejer man vill släpa runt på under en semesterresa?

Ett genomtänkt val är alltid bättre än ett ogenomtänkt.
 

lenelg

Aktiv medlem
Skulle definitivt satsa på två hus för safarin, eller ett hus med telezoom och en bra kompakt. En diskret kompakt är också bra att ha i stadsmiljö..

Jag missade många motiv som dök upp intill jeepen där jag satt med mitt 150-500 objektiv. Och motiven dyker upp snabbt, du hinner inte alltid byta även om du inte skulle vara rädd för damm..

Du bör också ha ett tele som du är bekväm med att handhålla - om du inte hyr privat guide. Finns ingen plats att ställa upp stativ i en fullsatt jeep.

Och glöm inte vattenflaskan - jag hamnade på sjukhus med överhettning/uttorkning.

Lennart Elg - https://www.flickr.com/photos/len_elg/collections/72157626038832125/ Sydafrika 2011
 

joyn

Aktiv medlem
Några tips på vägen

Jag har varit i Sydafrika ett antal gånger med jobbet. Som många säger är djuren ofta väldigt nära på Gamedrives. Inför min resa i våras köpte jag Nikon 200-500. Jag tog många bra bilder men missade många då jag tyvärr avstod att ta med mitt 70-200 p.g.a. vikten inte flyget men man ska ju släpa på grejorna också. En fullspäckad kamerarygga väger bly.

Några tips:
Cape Town:
Det finns en strand som heter noordhoek beach vid Atlantkusten där man kan rida. Googla på "horseback riding noordhoek beach"
Jag red där 2006 och hade en Fisheagle som cirklade ca 20m över oss i ca 30 minuter. Att rida på Noordhoek kan bara beakrivas som Priceless.

Gauteng som Johannesburgområdet heter i Sydafrika:
Det finns en väldigt liten Gamefarm som heter Lionpark http://www.lionandsafaripark.com/ Där man får en otrolig närhet med lejon, du har möjliget att klappa lion cubs (ganska stora och leker du för mycket får du garanterat sönderrivna kläder, blåmärken och bitmärken, ja ungarna bara leker).
Det finns också möjlighet att åka "golfbil med stålbur" bland vuxna lejon något vi gjorde i våras, min kollega satt nere fram med ett 14-24 där frontlinsen blev helt nedkladdad av lejonfradga, lejonhonan var bara ca tio cm bort endast stålgallret ivägen. Sånt ger ett pespektiv. Vi var bara en köttbit de inte riktigt kunde få tag på. Både jag och min kollega uppskattade turen som kostade 600 rand ca 300 kr per st. Och bilden på gapet är en sån med lite extra krisp i.
De hade en dödsolycka för något år sedan när en "Game of Troones skådespeleska blev biten till döds. https://www.enca.com/south-africa/woman-killed-lion-park-attack
Vilda djur är alltid vilda, det är nog så viktigt att komma ihåg. Lyssna på vad guiden säger.


Lite norrut finns en större park som heter Lion and Rino http://rhinolion.co.za/ är som väl värd ett besök.

Väster om Joburg ligger Cradle of humankind https://en.wikipedia.org/wiki/Cradle_of_Humankind som kan vara intressant att se, om man gillar att kila i grottor men det är väldigt många trappsteg upp till ytan så skippa tunga kameraprylar.

Inne i Joburg ligger Apartheidmuseet som är något extra. http://www.apartheidmuseum.org/

Uppe i Nordväst ligger Pilanesbergen (Sun City, kul grej att ha sett) här finns mång riktigt bra GameLodges dock dyra, men det är i princip alla Game Lodges i hela Sydafrika. Men parken är öppen för allmänheten både med egen bil och Game Drives med Guide från de allmänna ingångarna, det kostar bara ett par hundra rand för en tour. En kul sak jag missade är att det går att flyga varmluftsbalong över parken men rätt dyrt ett par tusen kr vill jag minnas men jag ångrar att det inte blev av, där hade det kunnat bli fett bra bilder!

Sen finns ju alltid mer seriösa allternativ som Botswana, Zambia och Namibia som de riktigt inbitna Sydafrikanerna åker till, men för sånt krävs planering och stort kunnande, eller en riktigt fet påse pengar:).

Åker du upp i Limpopo och Kügerparken, tänk på malariarisken.

Och till sist var rädd om dig, Sydafrika har mycket stora problem med brottslighet, polisen är korrupt och tvekar inte en sekund att påstå att du har begått något mindre trafikbrott för att sedan kräva ett gäng hundra rand för att glömma det hela. Lita inte heller på bilnavigatorn till 100%, läs skyltarna och häll dig till större vägar, det finns områden där det är direkt livsfarligt att befinna sig vid fel tidpunkt på dygnet.

Men Sydafrika är ett fantastikt land som du med all sannolikhet kommer att uppskatta.
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns också möjlighet att åka "golfbil med stålbur" bland vuxna lejon något vi gjorde i våras, min kollega satt nere fram med ett 14-24 där frontlinsen blev helt nedkladdad av lejonfradga, lejonhonan var bara ca tio cm bort endast stålgallret ivägen. Sånt ger ett pespektiv. Vi var bara en köttbit de inte riktigt kunde få tag på.
Det är riktigt, riktigt dumt att provocera vilda djur på det sättet. Anlita inte guider som sysslar med sådant. Håll lämpligt avstånd till de vilda djuren och låt dem vara ifred.
 

joyn

Aktiv medlem
Det är riktigt, riktigt dumt att provocera vilda djur på det sättet. Anlita inte guider som sysslar med sådant. Håll lämpligt avstånd till de vilda djuren och låt dem vara ifred.
Nu finns det väl ingen anledning att påstå att någon har provocerat något lejon. Parken har som sin grej att låta besökarna komma riktigt nära lejon. Det normala är att man åker med sin egen bil genom området, det var vid ett sådant tillfälle som tjejen blev dödad trots det uttryckliga förbudet att veva ner rutan gjordes det, med mycket tragisk resultat.

Golfbilen körs av en utbildad guide som har till uppgift att mata lejonen. Upplevelsen är alltså en del av den naturliga skötseln av parken. Det är höga utbildningskrav på guider i Sydafrika. Game är en mycket stor industri i landet och väldigt många sydafrikaner är mycket intresserade av djur och natur.

Vill men uppleva djuren i sitt naturliga habitat måste man åka till stora nationalparker eller som jag tidigare skrev till Namibia, Botswana eller Zambia där det finns långt mycket färre turister.

Jag själv har inte varit i Krügerparken eller något av de andra länderna men eftersom många av de sydafrikaner som jag jobbar med är mycket engagerade i viltvård har jag en relativt god uppfattning om det hela funkar.

De var sydafrikanerna som jag jobbar med som tog med oss till Lion Park, det hade inte skett om stället hade varit oseriöst.

Jag försökte bara ge TS lite alternativ att utvärdera på sin resa så lugna ner dig och ha en bra dag.
 

PMD

Aktiv medlem
Ett problem med den typen av parker där man utfodrar djuren är att de blir halvtama, eller kanske snarare halvvilda, och tappar en del respekt för människor. De associerar människor med mat och kommer gärna nära när människor dyker upp. Det är kanske ett bättre djurhållning än ett zoo, men jag tycker inte att det bör uppmuntras.

Jag tycker att det är mycket bättre och roligare att se och fotografera vilda djur i sina naturliga omgivningar.
 

Kiboko

Aktiv medlem
Ett problem med den typen av parker där man utfodrar djuren är att de blir halvtama, eller kanske snarare halvvilda, och tappar en del respekt för människor. De associerar människor med mat och kommer gärna nära när människor dyker upp. Det är kanske ett bättre djurhållning än ett zoo, men jag tycker inte att det bör uppmuntras.

Jag tycker att det är mycket bättre och roligare att se och fotografera vilda djur i sina naturliga omgivningar.
Jag tror som du. Det är ett onaturligt ställe för de vilda djuren. Så olyckan beror inte på att fönstret var nere. Utan just på att lejonen såg mat. I parker där lejonen går fritt över stora ytor kan man ju åka i en öppen Toyota ... Och lejonen går en halvmeter ifrån. Där ser de inte bil+människa som mat.

I Ngorognoro (Tanzania) spelade man för en hiskeligt många år sedan in en film där man ville ha farliga lejon. Man matade därför lejonen från bilarna och i filmen drog man kött bakom bilen dör att de skulle jaga bilen. Det gjorde ju att den generationen av lejon lärt sig att människa + bil = mat. Vilket gjorde det farligt för alla. (Tror detta var på 30-talet någon gång) ...
 
ANNONS