Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning för porträtt! Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotosForever

Aktiv medlem
Tjena alla glada fotografer!

Jag är en gammal hobbyfotograf som har fotograferat några bröllop, lite stilleben och sålt lite bilder till tv. I somras fick jag ett ryck och sålde av ALL min utrustning, då jag knappt använde den. Efteråt har jag funderat på varför jag sålde allting, och kom då fram till att det var pga utrustningen. Jag var helt enkelt inte nöjd och jag kände nog att jag inte kunde uppnå målet med bilderna med det jag hade. Nu är jag dock ordentligt sugen på att starta om och köpa något ordentligt från början.

Jag har alltid varit en Nikon-ägare, men det är knappast skrivet i sten. Sånt är inget för mig. Jag är väldigt flexibel.

Vad ska jag fotografera?
Jag vill främst inrikta mig på porträtt. Både inomhus och utomhus på ansikte och helkropp. Behöver därför exempelvis blixtar m.m. för utomhusbruk. Mobila prylar att ta med då jag inte har någon studio.

Jag älskar skärpa och ljus och vill uppnå riktigt vackra bilder. Jag vill gärna hantera 2-3 blixtar samtidigt i samma session för att uppnå perfekt ljus.

Vilken utrustning behöver jag hjälp med?
- Kamerahus! OBS! Vad gäller? Spegel eller spegellöst!??
- Objektiv.
- Blixtar inkl ev batteri för utomhusbruk.
- Softboxar, skärmar, beautydish?
- Stativ (om jag nu behöver det).
- Övriga tips?


Det må vara en noob-fråga, men jag har sedan ett par år tillbaka kommit bort från tekniken. En ny fråga som uppkommit är om det kanske är dags att gå över till spegellöst? Jag lämnar frågan öppen! Men snälla, om du väljer att tipsa om just det, så vill jag även höra varför på ett konkret sätt!

Jag lovar att bjuda på fika om någon lyckas hjälpa mig med detta!

Med vänlig hälsning/ Robban
 

Abrus

Aktiv medlem
Först ska du bygga en studio hemma. Det är essentiellt för ett mer seriöst arbete. Du behöver en pappersbakgrund med en bakgrundshållare, 2-3 studioblixtar och en kamera med kort teleobjektiv och du är i business.
 

joyn

Aktiv medlem
Aggregat är hyfsat dyra

Ditt krav på utomhusbruk fördyrar det hela.
I klassen två blixtar har du exempelvis Elinchrom ELB400 eller Profoto B2 TTL, 20 rep 25 tusen cirkus. Alternativt Profoto B1or men då blir det ju ca 20 tusen styck men helt utan sladdar och med mer effekt.

Det finns då och då beggade grejor på Blocket (och här på Fotosidan) med fler huvuden men det blir troligtvis inte billigt det heller.

Jag har Profoto B2 TTL och den lirar bra med mina Nikon SB900 i SU 4 läget. Till hårljus och effektljus behövs ju sannolikt inte de mest superdyra grejorna.

Vill du köpa nya grejor så har SB5000 radiostyrning vilka funkar i hop med Profoto (Profoto tar då Grupp A-C och SB500 E,F,G i kameran om jag minns det hela rätt, Joe McNally visade detta på GPP POPUP i Berlin förra helgen).
Joachim
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tjena alla glada fotografer!

Jag är en gammal hobbyfotograf som har fotograferat några bröllop, lite stilleben och sålt lite bilder till tv. I somras fick jag ett ryck och sålde av ALL min utrustning, då jag knappt använde den. Efteråt har jag funderat på varför jag sålde allting, och kom då fram till att det var pga utrustningen. Jag var helt enkelt inte nöjd och jag kände nog att jag inte kunde uppnå målet med bilderna med det jag hade. Nu är jag dock ordentligt sugen på att starta om och köpa något ordentligt från början.

Jag har alltid varit en Nikon-ägare, men det är knappast skrivet i sten. Sånt är inget för mig. Jag är väldigt flexibel.

Vad ska jag fotografera?
Jag vill främst inrikta mig på porträtt. Både inomhus och utomhus på ansikte och helkropp. Behöver därför exempelvis blixtar m.m. för utomhusbruk. Mobila prylar att ta med då jag inte har någon studio.

Jag älskar skärpa och ljus och vill uppnå riktigt vackra bilder. Jag vill gärna hantera 2-3 blixtar samtidigt i samma session för att uppnå perfekt ljus.

Vilken utrustning behöver jag hjälp med?
- Kamerahus! OBS! Vad gäller? Spegel eller spegellöst!??
- Objektiv.
- Blixtar inkl ev batteri för utomhusbruk.
- Softboxar, skärmar, beautydish?
- Stativ (om jag nu behöver det).
- Övriga tips?


Det må vara en noob-fråga, men jag har sedan ett par år tillbaka kommit bort från tekniken. En ny fråga som uppkommit är om det kanske är dags att gå över till spegellöst? Jag lämnar frågan öppen! Men snälla, om du väljer att tipsa om just det, så vill jag även höra varför på ett konkret sätt!

Jag lovar att bjuda på fika om någon lyckas hjälpa mig med detta!

Med vänlig hälsning/ Robban
Du kanske skulle titta på nya "billiga" Hasselblad X1D med 90/3.2. Spegellöst eller inte tror jag inte spelar någon roll för dig. Fördelen med spegelöst är ju att det blir vibrationsfritt, nackdelen är att du ofta behöver byta batteri, men släpar du på studioblixtar och liknande lär inte ett par extra batteri i fickan vara något problem. Motiven du fotograferar lär heller inte behöva någonsupersnabb följande autofokus så inte heller där utgör speglöst något hinder.
Om du fortsätter fotografera bröllop eller annat där bilderna inte kan tas om välj en kamera med dubbla minneskortplatser (uppfyllt i t.ex. X1D).

Dessutom kompatibel med Nikons blixtsystem så du borde kunna använda t.ex. Profoto B2 som är batteridriven.

Förutom kamera se till att skaffa en snabb dator moderna högupplöst kameror ger stora bildfiler.
 

PhotosForever

Aktiv medlem
Först ska du bygga en studio hemma. Det är essentiellt för ett mer seriöst arbete. Du behöver en pappersbakgrund med en bakgrundshållare, 2-3 studioblixtar och en kamera med kort teleobjektiv och du är i business.
Jag har tyvärr för lite plats hemma. :) Sen gillar jag "on location" under broar, i tunnelbanan, i skogen m.m.

Mvh
 

PhotosForever

Aktiv medlem
Ditt krav på utomhusbruk fördyrar det hela.
I klassen två blixtar har du exempelvis Elinchrom ELB400 eller Profoto B2 TTL, 20 rep 25 tusen cirkus. Alternativt Profoto B1or men då blir det ju ca 20 tusen styck men helt utan sladdar och med mer effekt.

Det finns då och då beggade grejor på Blocket (och här på Fotosidan) med fler huvuden men det blir troligtvis inte billigt det heller.

Jag har Profoto B2 TTL och den lirar bra med mina Nikon SB900 i SU 4 läget. Till hårljus och effektljus behövs ju sannolikt inte de mest superdyra grejorna.

Vill du köpa nya grejor så har SB5000 radiostyrning vilka funkar i hop med Profoto (Profoto tar då Grupp A-C och SB500 E,F,G i kameran om jag minns det hela rätt, Joe McNally visade detta på GPP POPUP i Berlin förra helgen).
Joachim
Tack så mycket för din tid att skriva ett sånt långt svar! Jag ska titta på profotos prylar, så får vi se var det landar. :)

Hade du även tips på kamera/objektiv? :)

Mvh
 

gamleJ

Aktiv medlem
Hej Jonas

Ja du... det beror lite på. Men runt 40 000 SEK?
Som tidigare skrivits så är det Elinchrom eller profoto som gäller. Själv använder jag Elinchrom elb 400. Dels för att jag redan har studio med massa tillbehör för Elinchrom men också för att vikt, pris och antal blixtar på en laddning är bra. Anledning nr 1 är HS. Ligger ditt fotande flera år tillbaka i tiden så fanns pocketwizards som klarade detta. Dvs att fota med blixtar över kamerans blixtsynk. Elinchrom har nu speciella hs huvuden och en ny hs-sändare som tillsammans fungerar mycket bättre än gamla pw lösningen. Jag tycker det fungerar utmärkt men stjäler såklart en del ljus. Profoto har också en liknande lösning i sina B1:eek:r men deras lösning stjäler mer ljus och fungerar tydligen inte så bra i de lägen hs behövs som mest, tex i starkt motljus där du samtidigt önskar en stor bländaröppning. Är bara hs något du tycker verkar bra men inte nödvändigt talar mycket för Profoto. Dels får du ttl men viktigast är nog ändå att grejerna är byggda för att klara många fler upp och nedtagningar och hårdare tag vilket blir fallet om du bara kör location. Tänker du dig att mest använda beautydish, reflektorer och paraplyer spelar det nog inte så stor roll men softboxar tar mycket stryk.

När det gäller spegellöst vet jag inte om det tillför något speciellt så länge du använder blixtar. Blixtsyncen är inte snabbare och fotar du rörliga barn eller annan action får du till en lägre peng bra följande autofocus med en spegelreflex. De är också vädertätade har dubbla kortplatser och tål mycket stryk. (Jag förutsätter här att du vill ha en tålig systemkamera). Bara ett minneskort i kameran kan vara vanskligt när det du fotar sådant som inte kan tas om. Batteritiden i spegellösa är också riktigt dålig fortfarande. Det är skönt om batterierna räcker hela uppdraget utan att behöva byta batteri precis när det börjar bli flyt.

Ligger din budget på 40000kr tror jag du ska välja Elinchrom trots allt då det är ett lågprismärke i jämförelse med Profoto. Dina behov av ny kompletterande utrustning i framtiden kommer kosta mycket pengar oavsett märke men Elinchroms grejer är tillräckligt bra oftast och hyfsat prisvärda. Börjar du dra in stora pengar och gör många jobb som sliter hårt på utrustningen så sälj och växla över till exv Profoto i det läget.

Märker du att jag rekommenderar annorlunda nu än i början av mitt inlägg :). Det är precis så det är. Det finns massa för och emot och bara du kan göra valet vad som är viktigast för dig. Mitt val har blivit Elinchrom så även om jag ser fördelar inom vissa områden för andra märken så slutar det alltid i att Elinchrom är bäst för mig. Det färgar klart mina råd till dig utan att jag egentligen vill det. Hoppas du ändå finner någon nytta av mina tankar när du ska göra ditt val:). Lycka till.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
När du säger du har en budget på runt 40 000 kr är det då endast en blixtlösning eller räknar du också in kameran och objetktiv? JAg har antagit det senare efter läst ditt inlägg.

Personliggen föredrar jag att köra med speedlites. Mindre att släpa på och räcker långt.
I en kyrka om man kan använda blixtar sä kör åtminstone jag utan softboxar och slår blixtarna upp i taket i koret. Det finns inte plats för annat för det mesta.

Vad gäller kamera är det dåligt med blixtlösningar för spegellösa kameror. Det är på väg saker för Fuji och till Sony finns redan ett par.
Fast just nu är det Canon eller Nikon dSLR kameror som gäller om man vill ha ett bra utbud att välja bland.

Vad gäller triggers vill jag ha ett flexibelt system med TTL och HSS.
När man fotar en bröllopsfest eller annat event skall man ofta ta bilder på de som deltar i skiftande situationer. Då måste man konstant flytta på blixtarna och har inte tid att fippla med testbilder för att balanser ljuset. En blixt på kamerahuset som man hela tiden kan rikta om och en man ställer på ett lämpligt ställe brukar räcka fint.

Utomhus räcker ofta en softbox till för att lätta upp skuggor och ge det ljus man behöver för att balansera mot det naturliga ljuset. Man kan stoppa upp till 4 speedlites i hållaren för en softbox. Det ger ordentligt med ljus.

Så har man sin egen studio och tar mycket studioporträtt så är säkert en lösning som Elinchrome Profoto en god investering. Fast för jobb som bröllop och liknande är det mycket att släpa på och kommer kräva mycket i investering. Dessutom inte särskilt snabbjobbad och flexibel.

Om din totala budget är 40 000 kr får du nog börja tänka budget.
Du behöver först och främst 2 bra kameror samt nödvändiga objektiv.
Standard är 24-70/2,8 samt 70-200/2,8 för bröllop. Där rök i princip mer än din budget om du köper nytt.

Så säg du köper 2 st begagnade Canon 5d MKIII hus eller NIkon D810 hus så har du gjort av med cirka 30 000 kr. Då har du inte det senaste men ändå väldigt bra kameror. Nu behöver du ett 24-70/2,8 och ett 70-200/2,8. Här får du nog också välja den äldre modellen.
Sedan skall du ha blixtar, softboxar med mera.

Vi skulle nog alla tycka det var roligt att åka Ferrari. Fast få av oss väljer den lösningen.
Den är inte heller den bästa lösningen när vi skall frakta hem garderoberna från Ikea.

Så jag skulle inte gå på några lyxiga lösnigar vad gäller blixtar om jag var du. Tänk på att du behöver omsätta minst en miljon i ett bolag för att kunna ta ut en vettig lön. Detta utan att ha några större omkostnader.
Börjar du sedan ha dyr utrustning och och stora avskrivningar kan du snabbt behöva 2 miljoner i fakturering.
Det är kul att drömma fast oftast måste man vara realist om man skall gå plus på det man sysslar med.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Det som du vill fota låter lite som det jag gör nu. Jag har pendlat mellan att frilansa en del till att göra en hel del projekt själv och ta en del ströjobb när jag får tid och känner för det nu.

Allt jag har är mestadels portabelt faktiskt. Mitt system är uppbyggt runt Nikon och speedlights.
Har 4 olika speedlights SB 910, 900 etc, med lite olika softboxar ( Lastolight, westcott etc.) En del reflex skärmar och Difusors som jag alltid tar med mig för att lätta upp också.

Kör mestadels utan stativ men har ett bra kolfiber jag har med mig i bilen också om det behövs.
Mina triggers och Recievers är från Odin och min transmitter är deras senaste som är vältigt kompetent. Har 3 st receievers så kan köra 3 blixtar vid behov, dessa är radio triggade och funkar väldigt bra.

Har även ett Fuji system byggt kring X-t1, men pga av avsaknaden av en bra blixtlösning där går det bort tills detta blir mer komplett. Använder det systemet mer vid resor etc.

Mitt hvudhus är Nikon D4, har även en DF som backup. Mina mest mångsidiga objektiv jag använder på olika jobb är Nikon 70-200 vrii, och 24-70. Mina fasta favorit gluggar som jag ibland tar med är 58 1,4 g, eller det pålitliga 85 1,4 g. Sedan har jag en del andra väldigt bra objektiv men som jag oftast bara använder för egna projekt om de krävs för olika ändamål, 135 DC, Nikkor 180 2,8 D.

Om du endast fotar porträtt skulle jag lugnt kunna köra med tex en Nikon DF ( som man nu kan få lite billigare), ett 24-70 och kanske 58 1,4 g och ett 85 1,4 g. Då klarar man sig bra.
Kan verkligen rekommendera en softbox från Westcott som heter rapidbox octa, som är sjukt portabelt, och har en beautidish som funkar väldigt bra. Den och 2 paraplyer och en extra softbox från tex Lasolite så har du det mesta du behöver.
Lycka till!
/Martin.
 

joyn

Aktiv medlem
Tack så mycket för din tid att skriva ett sånt långt svar! Jag ska titta på profotos prylar, så får vi se var det landar. :)

Hade du även tips på kamera/objektiv? :)

Mvh
Hej,
Jag använder en Nikon D800, jag tycker den duger bra.
Mitt favoritobjektiv är Nikon 85 1.4G, fast en 85 1.8 hade funkat lika bra för mig men det är ju lite personligt hur kort skärpeplan man gillar, 85mm AF-S 1.8 är ett brutalt bra objektiv för lite pengar.

Jag har även 16 mm Fisheye 20 mm AF-D samt 17-35mm AF-S, 50mm 1.4, G 70-200 VRI, 105 Micro samt nya 200-500 5.6

Till redigeringen har jag en 27" Eizo CG

Du bör också kanske fundera över en brännvidd ca 24-35 då folk på senare tid i och med smartphonefoton har blivit vanare att se sig själva på bilder tagna med vidvinkel.

Blixtar: Jag har 1 Profoto B2 TTL med ett huvud, 3 SB900 samt en "Ray Gun" d.v.s 8 SB-R200 som ringblixt. Jag har även en en Nikon SC-29 blixtkabel som jag gillar och använder vid både festbilder med sync på andra ridån och när jag fotar med småboxar från lumiquest handhållet.

Om du ska köra som amatör tycker jag att du bör satsa som "rikitikitavi" skriver på några Nikon SB 900/910 de brukar ligga runt 2000 kr beggade samt lite lastolite modifierare (eller något annat märke) Jag har ett flertal Lastolite, Lumiquest och Profoto alltifrån paraplyer. umbrellaboxar till softboxar. Men köp inte alla på en gång, köp EN lär dig vad den gör innan du går vidare till nästa. Det finns dessutom ett ganska brett utbud av kurser med duktiga fotografer att köpa.

Några ljusstativ, jag själv har både stabilare och väldigt portabla varianter. Ska du fota mycket ute så är förmodligen de portabla att föredra kanske typ Manfrotto Belysningsstativ Nano https://www.cyberphoto.se/info.php?article=682605 men stativ hittar du alltid beggat billigt.

Jag är ganska säker på att du får både bra pryar och pengar över på så sätt i din budget på 40 000 kr

Om du gillar On location kanske det är läge att gå vidare efter ett tag med Profoto eller Elinchrom (det finns gott om andra alternativ kolla in http://www.lightingrumours.com/
Där finns nog alla märken testade:)
Att jag köpte Profoto berodde på TTL och HSS samt ett väldigt bra erbjudande på Demo efter Fotomässan, men det går lika bra med manuellt.
Joachim
 

Palletheking

Aktiv medlem
Två st speedlights och stativ kan du väl få loss för ca 7000-8000 kr. En Nikon D750 och Nikons 85 1,8 ca 22000 kr. Återstår ca 10000 kr. Köp Nikons 35 1,8 och en 50 1,4. Enda grejen är väl om du skulle vilja ha lite längre porträttbrännvidd än 85 mm. Själv gillar jag 135 mm men det är ju en smaksak. Angående spegellöst, varför inte men personligen gillar jag greppet i de något rejälare spegelreflexkamerorna. Funkar bättre för längre sessioner när man håller kameran i näven lite längre
 
ANNONS