Annons

Hur mycket datorkraft kräver Lightroom och photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

EJM68

Aktiv medlem
Det är mycket som inte fungerar bra. Malien är mycket dålig. Kan inte bygga ut minnet
Om mailen inte fungerar bra KAN det vara pga att datorn har problem cachfilerna på datorn. Om du har många mail i brevlådan blir det segare speciellt med en gammal snurrdisk. Långsam mailsökning/bläddring var huvudorsak till att snurrdisken åkte ur min MBP.

Din iMac skall klara 32 GB RAM.
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Om mailen inte fungerar bra KAN det vara pga att datorn har problem cachfilerna på datorn. Om du har många mail i brevlådan blir det segare speciellt med en gammal snurrdisk. Långsam mailsökning/bläddring var huvudorsak till att snurrdisken åkte ur min MBP.

Din iMac skall klara 32 GB RAM.
Den byter portar, placerar skickade mail i utkast, markeringar så som "besvarade", "vidarebefodrade" fungerar bara ibland. Är alltså inte pålitlig
 

almeich

Ny medlem
stäng av alla andra program

jag hade ett liknande problems som du. mitt problem var med capture one och det blev mycket mindre när jag stänger av _alla_ andra program när jag jobbar med C1. mest hjälpte det att stänga av ragtime programmet.
 

fafner

Aktiv medlem
Extern disk

Köp en SSD, (som även har en USB anslutnings dongle) så kan du lätt installera ett nytt OS på den, kopiera över filer och sedan testköra ett tag, funkar allt bra så öppnar du den och montera in SSD internt så blir prestandan ännu bättre!

Körde så på en iMac 2007 och det mesta rullade på okej även Aperture och Photoshop. Då hade den 4 GB internminne;-)
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Köp en SSD, (som även har en USB anslutnings dongle) så kan du lätt installera ett nytt OS på den, kopiera över filer och sedan testköra ett tag, funkar allt bra så öppnar du den och montera in SSD internt så blir prestandan ännu bättre!

Körde så på en iMac 2007 och det mesta rullade på okej även Aperture och Photoshop. Då hade den 4 GB internminne;-)

Tack för tipset, men låter som överkurs för mig - skall höra med min datatekniker
 

torbeno

Aktiv medlem
Prova att stänga av spotlight. Det hjälpte mycket på min MBA från 2011. Att i inställningen där lägga till din användares hela mapp
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Jag. Alla dagar i veckan. Har aldrig gillat äppelskrutten, och kommer inte och göra det heller.
Fick en i-pad mini med när jag köpte min Canon 6D. Gillar den inte.


För mig räcker det med att ha haft en Mac i två år. Låååångt ifrån den fantastiska dator som entusiasterna ständigt predikar. En ny PC så fort jag får råd
 

andreassofus

Aktiv medlem
Köp en SSD, (som även har en USB anslutnings dongle) så kan du lätt installera ett nytt OS på den, kopiera över filer och sedan testköra ett tag, funkar allt bra så öppnar du den och montera in SSD internt så blir prestandan ännu bättre!

Körde så på en iMac 2007 och det mesta rullade på okej även Aperture och Photoshop. Då hade den 4 GB internminne;-)

kan man alltså göra om en extern ssd till en intern? har du tips på en sådan disk då?

hur gör jag för att datorn ska fatta att os ligger där då? ska jag avinstallera os på den interna disken då?

eller hur gör jag helt enkelt? :)
 

PMD

Aktiv medlem
Som sagt, börja med att köra Apple Hardware Test (länk finns i tidigare inlägg i tråden). Innan du har gjort det kan du inte vara säker på att din dator är hel.
 

joyn

Aktiv medlem
Ot:)

Min fyra år gamla hembyggda dator med Windows 10 har inga som helst problem med senaste versionerna av LR och PS, men den har 32 GB RAM och snabb SSD.
Med det minnet är du nog med lätthet "framtidssäkrad" till någonstans bortom 2020. (jag som trodde jag hade mycket med mina 24 GB RAM i min Laptop:)
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Jag kör PC och Mac. Är mer produktiv i PC. Mac känns skönare och är snyggare men jag får inte till samma flöde.

Men handen på hjärtat, inte spelar det någon större roll. Mesta tiden läggar man ju i PS eller motsvarande :)


Jag har en kompis som har en PC och en Mac på skrivbordet (jobbar med bilder) han tycker att bägge fungerar lika bra (/dåligt)
 

Third eye

Aktiv medlem
Har också kört dubbelt i omgångar både lc och mac. Jag bygger ny pc i snitt vart 4-5 år. Kört ett tag med enbart laptop och extern skärm för mobilitetens skull.
Sedan får jag ibland havererade macar, pro och imac, som jag skrämmer liv i och kör parallelt, mest för att de är snyggare på skrivbordet.
Så när jag tröttnar på macens i mitt tycke interface byggt kring svagaste länken användare så säljer jag dem eller ger bort dem.
Spelar inte så stor roll egentligen vilken jag arbetar på men jag blir lite mer effektiv på pc och de är lite roligare, billigare och enklare att boosta.
Byggde ny pc till mig själv senast för en månad sedan, vilket sanmolikt blir mitt sista bygge. Nu är det inte så stor skillnad i pris på en kampanjbärbar kontra prestanda stationärt hemmabygge. Jag har olåst i7 och 64 gig högbandsram...vilket jag egengligen helt enkelt inte kan försvara:)
Hur som helst, mycket trams för ett kort svar till ts.
Om du har möjlighet, kolla i bekantskapskretsen om det finns någon som kan stoppa in en ssd.
Jag kan nästan lova att du upplever den som en helt ny dator, och prestandan räcker gott för dina behov.
Hoppas du får till en lösning:)
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Har också kört dubbelt i omgångar både lc och mac. Jag bygger ny pc i snitt vart 4-5 år. Kört ett tag med enbart laptop och extern skärm för mobilitetens skull.
Sedan får jag ibland havererade macar, pro och imac, som jag skrämmer liv i och kör parallelt, mest för att de är snyggare på skrivbordet.
Så när jag tröttnar på macens i mitt tycke interface byggt kring svagaste länken användare så säljer jag dem eller ger bort dem.
Spelar inte så stor roll egentligen vilken jag arbetar på men jag blir lite mer effektiv på pc och de är lite roligare, billigare och enklare att boosta.
Byggde ny pc till mig själv senast för en månad sedan, vilket sanmolikt blir mitt sista bygge. Nu är det inte så stor skillnad i pris på en kampanjbärbar kontra prestanda stationärt hemmabygge. Jag har olåst i7 och 64 gig högbandsram...vilket jag egengligen helt enkelt inte kan försvara:)
Hur som helst, mycket trams för ett kort svar till ts.
Om du har möjlighet, kolla i bekantskapskretsen om det finns någon som kan stoppa in en ssd.
Jag kan nästan lova att du upplever den som en helt ny dator, och prestandan räcker gott för dina behov.
Hoppas du får till en lösning:)

Tack för svar och tips. Vad stoppade du i för grafikkort?
 

Visom

Aktiv medlem
Tycker de festa tipsen har nämnt redan....

Kan man på ett tydligt sätt på en Mac se om CPUn går i viloläge? Om den inte rengjorts invändigt på 4 år så skulle damm och smuts kunna hindra luftflödet och därmed överhetta CPU med resultat att den går långsamt.

Noterade att operativet ominstallerats. Har hårddisken formatterats eller defragmenterats?

Hårdvarutesten låter som en bra idé, se till att den inkluderar ett test av RAMminnet (ingen aning om vad det är för test, RAMminnet antar jag testas av alla sådana verktyg).

Annars är det nog till att spendera X antal kronor på uppgraderingar. Spontant känns det som att en SSD och mer minne kommer att krävas för att få den att gå bra. LR/PS har inga större krav på grafikkortet så jag tror inte det blir mycket bättre av att uppgradera detta (även om det är lite underdimensionerat).

Att köra LR och PS samtidigt känns som att det skulle stressa en dator med de specar du nämner, så i vilket fall som helst så är en uppgradering nog inte långt borta.
 
ANNONS