Annons

Byta upp sig från Nikon d3000

Produkter
(logga in för att koppla)

Stina-bk

Medlem
Nu börjar min dotter visa intresse för foto och lånar gärna min Nikon D3000, och jag tänker att hon kan ju få den ... så kan jag uppdatera mig lite. MEN Det var några år sedan jag köpte objektiv eller annan kamerautrustning och jag vet inte riktigt vad jag ska söka efter.
Jag vill ha Nikon. Jag vill ha bildstabilisator / autofokus i kamerahuset. Skulle jag tro? Eller är inte mina objektiv med stabilisator i objektiven kompatibla med sådana kamerahus? Det är inte viktigt för mig att kunna filma med kameran. Jag föredrar att fota utan blixt... allt möjligt från porträtt, natur, sport. Men jag vill snäppa upp från min gamla d3000 till bra pris. Vad ska jag kolla på ?
 
Senast ändrad:

horvendile

Aktiv medlem
Inga Nikon-hus har stabilisering i huset.
Är det ok med begagnade hus?
Och vet du vad det är du vill förbättra med byte av hus?
 

horvendile

Aktiv medlem
Aha, nej det hade jag ju ingen aning om. Bättre ISO med mindre brus är väl det som jag skulle önska.
Är det bara ISO-egenskaper du vill förbättra räcker det fint med att byta upp dig till D3200 eller senare.
(Cyberphoto säljer tex just nu ett demoexemplar av D3300 + kitobjektiv för 2800 kr)

Du nämner dock också sport. Vill du ha dramatiskt bättre autofokus och användarergonomi är det rimliga steget snarare D7100, D7200 eller D7500.

Svårt att säga något bestämt dock utan att veta vad du har för budget.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det beror mycket hur långt upp du vill nå, hur mycket pengar du vill lägga.

Jag tycker att en D7200 ny eller begagnad är ett bra kliv upp om du vill vara kvar i APS-C DX sensorsstorlekar som D3000

Ännu bättre brusprestanda får du med fullformat där fins tex D750 som man kan få ny ibland för 15000:- och begagnad runt 10000:-. En begagnad D800 som säljs runt 7-8000:- är också ett hus där man får mycket för pengarna.

Beror på vilka objektiv etc du redan har, alla FF objektiv passar till DX men inte tvärs om, så har du flera DX objektiv idag så kanske du kan nöja dig med steget upp till D7200, som redan där är en riktigt bra kamera
 

horvendile

Aktiv medlem
Af-s Nikkor 85 mm 1.8g
Af-s Nikkor 35 mm 1.8g
Af-s Nikkor 18-105 5.6g
Jag vill helst kunna använda objektiven
Det är ändå en förhållandevis seriös basplatta med objektiv, som också kan indikera något om vilka pengar du är beredd att lägga.
Jag röstar för en D7200 eller D7500. Du får en utmärkt sensor, utmärkt autofokus, större sökare (mycket trevligt), avsevärt bättre ergonomi och lite annat. Och en större och tyngre kamera, kan vara både plus och minus.
 

Stina-bk

Medlem
Det beror mycket hur långt upp du vill nå, hur mycket pengar du vill lägga.

Jag tycker att en D7200 ny eller begagnad är ett bra kliv upp om du vill vara kvar i APS-C DX sensorsstorlekar som D3000

Ännu bättre brusprestanda får du med fullformat där fins tex D750 som man kan få ny ibland för 15000:- och begagnad runt 10000:-. En begagnad D800 som säljs runt 7-8000:- är också ett hus där man får mycket för pengarna.

Beror på vilka objektiv etc du redan har, alla FF objektiv passar till DX men inte tvärs om, så har du flera DX objektiv idag så kanske du kan nöja dig med steget upp till D7200, som redan där är en riktigt bra kamera
Ja, det var nytt för mig med Ff? Vad är skillnaden mot DX? Och vad kollar man efter om kameran funkar med DX? Jag får nog lov att läsa in mig lite. Och jag får nog ta ett litet steg upp så att jag lär kan lära mig kameran också..
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är ändå en förhållandevis seriös basplatta med objektiv, som också kan indikera något om vilka pengar du är beredd att lägga.
Jag röstar för en D7200 eller D7500. Du får en utmärkt sensor, utmärkt autofokus, större sökare (mycket trevligt), avsevärt bättre ergonomi och lite annat. Och en större och tyngre kamera, kan vara både plus och minus.
Håller med
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja, det var nytt för mig med Ff? Vad är skillnaden mot DX? Och vad kollar man efter om kameran funkar med DX? Jag får nog lov att läsa in mig lite. Och jag får nog ta ett litet steg upp så att jag lär kan lära mig kameran också..
DX är en familj med sensorer med en viss storlek.
FF är en familj med sensorer med en viss storlek. ca 1,6ggr större än DX.

Desto större sensor, desto större ljusfångare, desto mindre brus, desto dyrare, desto tyngre.
En större sensor kräver större glas annars får man svarta hörn(glaset släpper inte igenom tillräckligt stor ljuscirkel).
Större glas = tyngre = dyrare

Går du in på Cyberphotos hemsida o klickar på:
Objektiv
Nikon
Sen finns en tickbox : Anpassad för fullformat.
Tickar du i o ur den så ser du vilka objektiv som passar FF eller inte. Rent fysiskt(för Nikon) så går DX-objektiv att montera på FF-kameran men du får svarta hörn i bilderna.
 

Polar300

Aktiv medlem
Hej Stina, du skrev:
Jag vill ha Nikon.
Det är inte viktigt för mig att kunna filma med kameran.
Jag föredrar att fota utan blixt ... allt möjligt från porträtt, natur, sport.
Men jag vill snäppa upp från min gamla d3000 till bra pris.
Af-s Nikkor 85 mm 1.8g = FX
Af-s Nikkor 35 mm 1.8g = FX
Af-s Nikkor 18-105 5.6g = DX
Jag vill helst kunna använda objektiven
Då slår jag än en gång ett slag för Nikon Df !
Den är Nikon - och den är ohjälpligt söt och retrolook!
Är FF - med plattan från proffskameran D4 och AF-systemet från D610...
Har ingen inbyggd (pytte-)blixt som tar plats och kan läcka in fukt...
Kan inte fåna sig med att filma, det fick ingenjörerna offra (antagligen
för att den skulle blivit en alltför bra internkonkurrent till D4 annars)...
Är mindre och lättare än t.ex. D8XX-husen m.fl. fullformatare
och många APS-C DX delformatare.
Ger FF-filer som är kompaktare än D8XX-husens bildfiler = lättare last på datorn...
Har ett helt outstanding ISO-omfång, upp till något hundratal tusen ISO...
Hanterar alla G-objektiv fullt ut (och alla andra F-bajonettobjektiv av typ
D, Ai, non Ai etc. - ända från 1959 och framåt). Med senaste firmware-
uppgraderingen går det bra med de nya elektromagnetiska E också...
Hittas ibland begagnad på Blocket/ Tradera/ Scandinavian Photo/ Cyberphoto etc.
Få vill sälja, många vill köpa...
/Odd
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Ja, det var nytt för mig med Ff? Vad är skillnaden mot DX? Och vad kollar man efter om kameran funkar med DX? Jag får nog lov att läsa in mig lite. Och jag får nog ta ett litet steg upp så att jag lär kan lära mig kameran också..
Håller med övriga, gå du på en D7200 eller D7500 såhar du möjlighet att använda de objektiv du har och kan enkelt byta med dottern. Du kan ju fundera på om du ska tex köpa ett Nikon 16-85 för DX till din nya kamera så att ni har var sitt allround?

FF fullformat kan du då vänta att lära dig :)
 

PMD

Aktiv medlem
DX är en familj med sensorer med en viss storlek.
FF är en familj med sensorer med en viss storlek. ca 1,6ggr större än DX.
Nikon kallar småbildssensorerna (de som du kallar "FF") för FX. FX-sensorer är cirka 2.3 gånger större än DX-sensorer och har 1.5 gånger mindre bildvinkel än DX-sensorer (med samma brännvidd på objektivet).
 

PMD

Aktiv medlem
Vilket blir en nödlösning?

Det framgår visserligen inte av Stinas objektivlista om 35mm-objektivet är ett FX- eller ett DX-objektiv, men 35mm f/1.8 DX fungerar faktiskt rätt bra på en FX-kamera.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nikon kallar småbildssensorerna (de som du kallar "FF") för FX. FX-sensorer är cirka 2.3 gånger större än DX-sensorer och har 1.5 gånger mindre bildvinkel än DX-sensorer (med samma brännvidd på objektivet).
Tur man kan bli rättad.
Givetvis är det bildvinkeln o inte ytan som är ca 1,5 ggr i skillnad.
 
ANNONS