Annons

Köpråd, low light fotografering!

Produkter
(logga in för att koppla)

Antonkpp

Medlem
Tjenare!

Jag skulle behöva lite hjälp att välja rätt kamerahus / objektiv!
Har ganska dålig koll på vad som är bra för vad så vänder mig till er istället!

Jag studerar ljusdesgin och kommer använda kameran väldigt mycket inom min utbildning så känner att de kan va värt att satsa lite!

Kommer fota mycket under kvällar / nätter där ljusförhållanden är dåliga
Men har också en liten sidehobby o filmar lite amatörklipp för skolan.

Kan tänka mig att lägga runt 30.000 +- (helst NIKON)

Så hade varit oerhört tacksam över lite förlag!

Tack på förhand // Anton
 

lonian

Aktiv medlem
Beror ju naturligtvis på vad du skall fota, men är det mycket random saker i dunkelbelysning så hade jag tagit ett 24-70 f2.8 + antingen Nikon D750 eller D850 till att börja med. Sen kan ju fasta ljusstarka objektiv vara bra av valfri brännvidd.
En D750 kamera köpte jag i somras från E-infinity för 12000:-, borde finnas för liknande pris begagnat i Sverige.
 

SSD

Aktiv medlem
Köp en begagnad Nikon D4 och tillika en begagnad 24-70/2,8 alternativt en begagnad 14-24/2,8 beroende på vad du tänker du ska fota mest. Torde du få för 25,000:- och har då 5000:- över, varför inte ett 50/1,8 beggad för 1000:-. Sedan finns ju blixt ;-)
 

cardazio

Aktiv medlem
Bländare 2.8 som störst hade jag inte rekommenderat, men kanske bra komplement till något ljusstarkare om du köper ett hus som är bra nog på höga iso. Lite kortare brännvidd för att undvika skakoskärpa och få större skärpedjup samt ljusstarkt och med bra autofokus och skärpa på stora bländare. Kamerahus med bra isoprestanda och fullformat som du kan filma med. Själv förknippar jag inte Nikon med filmning (snarare canon), men D4 låter som ett rimligt tips där.

+ Bildstabilisering eller stativ om möjligt (beroende på vilken slutartid du vill hålla dig på)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Sticker ut

Tänker sticka ut lite med ett råd som går tvärtom vad andra föreslagit. Läs vidare om du gillar frihandsfotografering utan tunga prylar (utan stativ och blixt).

Köp en olympus (E-M1 mark II eller budgetalternativet E-M5 mark II) och till det köper du en Panasonic 25/1,7/Olympus 17/1,8 (ljusstark skarp normal/ lätt vidvinkel till lågt pris) och superzoomen 12-100/4. Superzoomen är ett fantastisk objektiv med stort omfång. Den måttliga ljusstyrkan kompenseras med en bildstabilisering som tillsammans med husets stabilisering är marknadsledande. Jag har inga problem att ta nattbilder i en by/stad med gatubelysning eller upplysta hus nattetid på måttliga 400-800 iso (eller inomhusbilder med glödlampsbelysning) och få bilderna väldigt skarpa. Sök gärna på youtube på objektivet så hittar du nog lite videos med bl.a. nattbilder i skumt upplysta miljöer. Ska man se rent tekniskt på kombon som ger 6-6,5 stegs bildstabiliseríng så kan du få samma bildkvalitet med en fullformatskamera eller lite bättre om du köper en modern sådan med 24-70/2,8 och 4 stegs bildstab. som en del av de objektiven har. Fördelen med olympusalternativet är då vikten, möjligen priset, och fördelen med bättre zoomomfång på optiken.

Tänker du använda stativ och/eller blixt ibland faller lättviktsalternativet och du kan lika gärna gå på en fullformatare. Vill bara tillägga att bildstabben på nämnda kombo är helt sjukt bra och även kamerans interna sensorstabilisering som man får förlita sig till på med Panasonic 25/1,7 eller olympus 17/1,7 är ca 1 steg bättre (du kan ha dubbelt så lång slutartid utan att få skakoskärpa) än vad de stora drakarna kan erbjuda de flesta av sina objektiv.

PS. Vet inte vad du ska fota men betänk att bildstabben inte hjälper ett skit om du har saker som rör sig bilden. Alltså inget för partyfoto/bilar om du fotar utan blixt.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Med tanke på att du studerar ljusdesign antar jag att färger och dynamiskt omfång är viktigt för dig. Det innebär att du vill hålla så lågt iso som möjligt. Föreslår därför begagnad Nikon D810 eller D850 som båda går ända ned till iso 64.
Ska du ha så lågt iso i svagt ljus kommer du att få långa slutartider vilket i sin tur innebär att du lär behöva ett stativ och fjärrutlösare. Så sätt av kring 3-4 tusen från din budget för detta.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Här kommer några praktiska bildexempel tagna på frihand med en Olympus EM1 mkII. Som Tony skrev ger ju rörliga motiv helt andra förutsättningar. 12-100 objektivet ger otroligt bra resultat med sin fina stabilisering. Filmar du har du en "Steadycam" i din ägo.

Det går att ta acceptabla bilder på frihand med långa slutartider; om du är stadig på hand blir det riktigt bra.

Första bilden: Iso 200 2,3s f 2,8 , 130mm (40-150 2,8).

Andra bilden Iso 200, 4,0s f 4,0 100mm (12-100 4,0)
 

Bilagor

unoengborg

Aktiv medlem
Vet du var man köper en D850 med 24-70/2,8 för 30 000 kr är nog många intresserade.

Anton, du nämner Nikon, svagt ljus och film. Då kan du ta en titt på nya Nikon Z6, som är en kamera som svarar upp på dina önskemål.

D4 är tung, klumpig och fokuserar på hög hastighet framför upplösning för press-/djur-/sportfotografen som behöver ett tåligt hus som kan ta många bilder i snabb följd. En bra kamera men tveksam för dina behov. Autofokus för film är ett skämt.

Det är sant att D810 och D850 har ett extremt högt dynamiskt omfång, men skillnaderna mellan dem och resten av Nikons fullformatare är mindre än mellan Nikon och merparten än Canons eller Sonys hus. Desutom är skillnaden mot övriga Nikon mindre än många vill göra gällande. Jämför det dynamiska omfånget på olika ISO-tal (se Photonstophotos) och de förlorar snabbt fördelen när man lämnar ISO 64 (och inte ens där var det så mycket större än hos D800E eller för den delen D610, däremot är det lägre på en större del av ISO-skalan). D810 ger mer påtagligt mer brus på samma ISO än D800E när man vrider upp ISO, så för hög-ISO är den inte det bästa valet. Samplar jag ned bilderna från D850 till 24Mpix (eller fotar Medium RAW) är bilderna bara marginellt brusigare än D800E och D610 rakt ur kameran. Förstå mig rätt, D810 och D850 är fantastiska kameror, men för hög-ISO och autofokus vid filminspelning finns bättre alternativ i Nikonfamiljen. Autofokus för film är ett skämt för D6X0, D750, D8X(E).

Nikon Z6 har ungefär samma upplösning som D610 och D750 men är nyare vilket bör ge bättre dynamiskt omfång och mindre brus. Autofokus för film fungerar och är rent av användbar. Därför skulle jag ta en titt på den, om jag hade Antons tänkta användningsområden.
Det är ju inget som säger att man måste använda höga iso bara för att det är mörkt. Är det stillastående motiv kan man ju sätta kameran på stativ och använda långa tider och t.ex iso 64. Då är fortfarande D810 och D850 fortfarande bra val.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Uno, du kan ha rätt i att Anton inte behöver använda högre ISO-tal än 80. Anton, vad menar du med svagt ljus?

Det kan också vara så att Anton inte heller behöver autofokus när han filmar. I så fall är en beggad D800E eller D810 två väldigt prisvärda kameror (D800E hanterar ISO 64 bra med - inte fullt så bra som D850, men bättre än många av konkurrenternas nyare alternativ). D850 är bra på allt utom autofokus för video och de högre ISO-talen. Med tanke på trådskaparens budget lämnar en D850 inte mycket över till optik, stativ och annat bra att ha.

Är autofokus vid filmning viktigt är det bara Z6 kvar som uppfyller trådskararens tre önskemål.
D800E/D800 har som lägst iso 100, men det funkar nog det med. D800 är mera prisvärd begagnad än D800E skillnaden är D800E saknar antialias filter, vilket gör vissa motiv lite krispigare men skillnaden är inte jättestor och man kan nog spara någon tusenlapp om man väljer en begagnad D800 istället
 

lonian

Aktiv medlem
Vet du var man köper en D850 med 24-70/2,8 för 30 000 kr är nog många intresserade..
https://www.e-infin.com/eu/item/3416/nikon_d850_digital_slr_camera_(body_only)

2445 Euro

Tamron 24-70 den äldre modellen går att få tag på begagnad för runt 4-5 tusen men man får hålla utkik.
Ingen glugg jag rekommenderar dock och därför jag föreslog D750.

Skall man dock köra med stativ och lång slutartid kan man blända ner något för mer skärpa och då måste man inte ha den mest ljusstarka optiken men en fördel att den är skarp. Varför jag inte nämnt Z7 eller Z6 mirrorless är just för att fokuseringen inte är lika bra helt enkelt för foto. Nu har jag dock inte testat den själv i mörka utrymmen.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Som någon påpekat är ju nyckelfrågan om det är rörliga motiv eller ej. Är det stilla motiv och man kan köra med stativ funkar nästan vilken utrustning som helst. Så - pratar vi stilla motiv eller rörliga?
 

lonian

Aktiv medlem
Ionian, jag vet att man kan beställa D850 från England till ett väldigt bra pris. Men varför komma med förslag på objektiv som man själv tycker inte håller måttet?
För att du frågade och jag gav ett bra svar.
Prismässigt hade jag ju hellre gått på D750, men det hade som sagt inte vart omöjligt att köpa D850 inom budget.
 

cardazio

Aktiv medlem
Jag har ägt både D800 och D800E och håller inte med om att skillnaden är försumbar. D800E är klart värd merkostnaden jämfört med D800. Jämför skärpepoängen på optik på DxOMark mellan de två husen (ex 22 för 70-200/2,8 VRII på D800 mot 27 på D800E). Optik som är så mycket vassare att den skulle ”väga upp” skillanden kostar betydligt mer än prisskillnanden mellan D800 och D800E.
D800E är klart mer prisvärd framförallt pga autofokus enligt vad jag upplevt. Har haft 2 st av varje modell och d800orna var inte tillförlitliga (ej kalibreringsproblem). D800E var konsekventa.

Skillnaden i pris är bara 1-2k.
 

unoengborg

Aktiv medlem
D800E är klart mer prisvärd framförallt pga autofokus enligt vad jag upplevt. Har haft 2 st av varje modell och d800orna var inte tillförlitliga (ej kalibreringsproblem). D800E var konsekventa.

Skillnaden i pris är bara 1-2k.
Antar att du råkat ut för defekt vänster autofocuspunkt problemet som drabbade en del tidiga D800/D800E exemplar. Så att att köpa D800E är ingen garanti. Går dock att få fixat hos Nikon.
 

cardazio

Aktiv medlem
Antar att du råkat ut för defekt vänster autofocuspunkt problemet som drabbade en del tidiga D800/D800E exemplar. Så att att köpa D800E är ingen garanti. Går dock att få fixat hos Nikon.
Tyvärr oberoende av fokuspunkt. Slutade med att jag körde mest med center, men vart fortfarande inte helt pålitligt. 2/2 D800, 0/2 D800E. Slump eller ej vet jag inte.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tyvärr oberoende av fokuspunkt. Slutade med att jag körde mest med center, men vart fortfarande inte helt pålitligt. 2/2 D800, 0/2 D800E. Slump eller ej vet jag inte.
Hade aldrig själv något problem med mina D800:ror båda relativt sena modeller, men D800 och D800E är ju i princip identiska så när som på anatialiasfiltret. Kanske i så fall bättre att satsa på D810 som ju klarar ännu lägre iso och dessutom även har grupp area autofocus. Blir förstås några tusenlappar till.
 

Antonkpp

Medlem
Uno, du kan ha rätt i att Anton inte behöver använda högre ISO-tal än 80. Anton, vad menar du med svagt ljus?

Det kan också vara så att Anton inte heller behöver autofokus när han filmar. I så fall är en beggad D800E eller D810 två väldigt prisvärda kameror (D800E hanterar ISO 64 bra med - inte fullt så bra som D850, men bättre än många av konkurrenternas nyare alternativ). D850 är bra på allt utom autofokus för video och de högre ISO-talen. Med tanke på trådskaparens budget lämnar en D850 inte mycket över till optik, stativ och annat bra att ha.

Är autofokus vid filmning viktigt är det bara Z6 kvar som uppfyller trådskararens tre önskemål.
Oj hänger knappt med med alla svar! tack för visat intresse! :D

Just nu fotar jag på stativ med långa slutartiden, aldrig fått möjlighet att testa fota på frihand under dåligt ljus så vet inte om de passar bättre!

Men just med ljusdesign delen (den viktigaste av mina tre önskemål) så blir det ju mer att man vill fånga miljöer och iscensättningen man skapat med hjälp av belysningen!
 

Antonkpp

Medlem
Med tanke på att du studerar ljusdesign antar jag att färger och dynamiskt omfång är viktigt för dig. Det innebär att du vill hålla så lågt iso som möjligt. Föreslår därför begagnad Nikon D810 eller D850 som båda går ända ned till iso 64.
Ska du ha så lågt iso i svagt ljus kommer du att få långa slutartider vilket i sin tur innebär att du lär behöva ett stativ och fjärrutlösare. Så sätt av kring 3-4 tusen från din budget för detta.
Oj hänger knappt med med alla svar! tack för visat intresse! :D

Precis, mer att man vill fånga miljöer och iscensättningar man skapat med hjälp av belysningen så där kör jag just nu på stativ men har aldrig haft möjlighet att testa fota på frihand så gissar att jag kommer fortsätta med stativ!
 

Antonkpp

Medlem
Som någon påpekat är ju nyckelfrågan om det är rörliga motiv eller ej. Är det stilla motiv och man kan köra med stativ funkar nästan vilken utrustning som helst. Så - pratar vi stilla motiv eller rörliga?
Oj hänger knappt med med alla svar!

Till 90% blir de stilla motiv händer att de blir lite rörliga motiv men är inget som påverkar köpet! (Så de ska vara som bäst för stilla motiv!)
 

Antonkpp

Medlem
Tänker sticka ut lite med ett råd som går tvärtom vad andra föreslagit. Läs vidare om du gillar frihandsfotografering utan tunga prylar (utan stativ och blixt).

Köp en olympus (E-M1 mark II eller budgetalternativet E-M5 mark II) och till det köper du en Panasonic 25/1,7/Olympus 17/1,8 (ljusstark skarp normal/ lätt vidvinkel till lågt pris) och superzoomen 12-100/4. Superzoomen är ett fantastisk objektiv med stort omfång. Den måttliga ljusstyrkan kompenseras med en bildstabilisering som tillsammans med husets stabilisering är marknadsledande. Jag har inga problem att ta nattbilder i en by/stad med gatubelysning eller upplysta hus nattetid på måttliga 400-800 iso (eller inomhusbilder med glödlampsbelysning) och få bilderna väldigt skarpa. Sök gärna på youtube på objektivet så hittar du nog lite videos med bl.a. nattbilder i skumt upplysta miljöer. Ska man se rent tekniskt på kombon som ger 6-6,5 stegs bildstabiliseríng så kan du få samma bildkvalitet med en fullformatskamera eller lite bättre om du köper en modern sådan med 24-70/2,8 och 4 stegs bildstab. som en del av de objektiven har. Fördelen med olympusalternativet är då vikten, möjligen priset, och fördelen med bättre zoomomfång på optiken.

Tänker du använda stativ och/eller blixt ibland faller lättviktsalternativet och du kan lika gärna gå på en fullformatare. Vill bara tillägga att bildstabben på nämnda kombo är helt sjukt bra och även kamerans interna sensorstabilisering som man får förlita sig till på med Panasonic 25/1,7 eller olympus 17/1,7 är ca 1 steg bättre (du kan ha dubbelt så lång slutartid utan att få skakoskärpa) än vad de stora drakarna kan erbjuda de flesta av sina objektiv.

PS. Vet inte vad du ska fota men betänk att bildstabben inte hjälper ett skit om du har saker som rör sig bilden. Alltså inget för partyfoto/bilar om du fotar utan blixt.
Shit tack, måste kika runt lite till för att få en bättre uppfattning!
Kommer fota stilla motiv (mer miljöer) med ljuset i fokus!
 
ANNONS