Annons

Sony a6000 eller någon annan som andrakamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim88

Aktiv medlem
Spara ihop lite till och skaffa en a6300 istället. Tror det blir "roligare" men snabbare autofokus och uppdaterad sensor/bättre iso ;)
Hade jag gjort om jag ville ha någon kamera ur den serien
 

andreassofus

Aktiv medlem
A6000 börjar ju bli en gammal kamera och jag tror A6300 är bättre men kanske fel pengar.

MEN jag har haft två A6000 med Zeiss 16-70 och Sony G 70-200
Mycket lätt och liten kamera med ganska fin kvalité på bilderna.
Går ej att jämför med mobiler tycker jag...
jo men så är det alltid.
Lägg till mer pengar och få en bättre kamera.
gör jag det så jag kan köpa en 6300 så finns det ytterligare en bättre kamera att köpa om jag lägger till ännu mer penga och så kan man hålla på i all oändlighet.
Någonstans måste man dock dra gränsen.

Jag kunde ha satt min gräns på 2500kr istället då hade ni sagt att jag skulle lägga till lite mer pengar och köpt en a6000 istället ;)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Spara ihop lite till och skaffa en a6300 istället. Tror det blir "roligare" men snabbare autofokus och uppdaterad sensor/bättre iso ;)
Hade jag gjort om jag ville ha någon kamera ur den serien
som sagt så måste man dra sin gräns någonstans. Det kommer ALLTID finnas bättre kameror att köpa,

Jag tänker inte lägga 8000-9000kr på en andrakamera som jag kanske inte kommer använda så ofta.
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
jo men så är det alltid.
Lägg till mer pengar och få en bättre kamera.
gör jag det så jag kan köpa en 6300 så finns det ytterligare en bättre kamera att köpa om jag lägger till ännu mer penga och så kan man hålla på i all oändlighet.
Någonstans måste man dock dra gränsen.

Jag kunde ha satt min gräns på 2500kr istället då hade ni sagt att jag skulle lägga till lite mer pengar och köpt en a6000 istället ;)
Jag är med här på fotosidan för att bli en bättre fotograf och hoppas ju också bli bättre på att hjälpa andra. Jag har ingen koll på vad en 6300 kostar men Andreas hur tycker du att jag skulle ha skrivit istället?

Jag hade först en A6000 som jag var nöjd med och köpte ett hus till för att slippa byta objektiv. Har sålt dem nu men saknar dem lite, de var så små och lätta att bära. Mina två nya Sony är mycket tyngre.......
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skall de vara en backup kamera för de angivna syftena och man inte ämnar bygga ett system men ändå inte vill ha en kompaktkamera ser jag ingen anledning att köpa A6300/6500. Skall man verkligen lägga så mycket pengar på ett kamerahus för att montera den billiga 16-50/3,5-5,6? Jag anser att man bör ha bättre balans mellan kamerans pris och prestanda och objektivet. Skall det absolut vara en systemkamera med ett objektiv enbart anser jag A6000 vara ett bättre köp. Om man i framtiden vill bygga ett system kring en spegellös systemkamera anser jag att man då tittar med helt öppna ögon på alla system och kameror igen. Man kan sälja sin A6000 vidare med ganska liten förlust då.
 

RobinN

Aktiv medlem
Jag vill slå ett slag för Panasonic gx80. Väldigt smidigt kamera, fantastisk stabilisering. Dual IS med flertalet Panasonic objektiv, stort objektivutbud till väldigt bra pris. Det finns ju bättre videokameror, men då är det ju även dyrare. I mina ögon är den klart bättre än Sony A6000. Har själv haf flertal M43 och sambon bytte just från Sony A6000 till just Panasonic Gx80(iofs för mer foto än video men ändå).
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag är med här på fotosidan för att bli en bättre fotograf och hoppas ju också bli bättre på att hjälpa andra. Jag har ingen koll på vad en 6300 kostar men Andreas hur tycker du att jag skulle ha skrivit istället?

Jag hade först en A6000 som jag var nöjd med och köpte ett hus till för att slippa byta objektiv. Har sålt dem nu men saknar dem lite, de var så små och lätta att bära. Mina två nya Sony är mycket tyngre.......
jag är ändå tacksam för att ni skriver och kommer med idéer. Det gör ju att jag tänker både en två gånger till innan jag bestämmer mig för vilken kamera jag köper.
:)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Skall de vara en backup kamera för de angivna syftena och man inte ämnar bygga ett system men ändå inte vill ha en kompaktkamera ser jag ingen anledning att köpa A6300/6500. Skall man verkligen lägga så mycket pengar på ett kamerahus för att montera den billiga 16-50/3,5-5,6? Jag anser att man bör ha bättre balans mellan kamerans pris och prestanda och objektivet. Skall det absolut vara en systemkamera med ett objektiv enbart anser jag A6000 vara ett bättre köp. Om man i framtiden vill bygga ett system kring en spegellös systemkamera anser jag att man då tittar med helt öppna ögon på alla system och kameror igen. Man kan sälja sin A6000 vidare med ganska liten förlust då.
jaj jag känner också att det blir lite overkill med en såpass dyr kamera som andrakamera.

Nästan lika dyr som min 6D som jag har som förstakamera.
Känns onödigt
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag vill slå ett slag för Panasonic gx80. Väldigt smidigt kamera, fantastisk stabilisering. Dual IS med flertalet Panasonic objektiv, stort objektivutbud till väldigt bra pris. Det finns ju bättre videokameror, men då är det ju även dyrare. I mina ögon är den klart bättre än Sony A6000. Har själv haf flertal M43 och sambon bytte just från Sony A6000 till just Panasonic Gx80(iofs för mer foto än video men ändå).
exakt vad är det som gör gx80 bättre tycker du?
den är väl både äldre och har sämre sensor vad jag förstått det som.
verkar också vara bättre vid svagt ljus.

Har sett en del jämförelsetest mellan dessa två på youtube och sonyn verkar vinna hela tiden.

Nu kan jag absolut ingenting om hårdvaran på kameror och det har aldrig intresserat mig faktiskt så jag vet ju inte.
 

RobinN

Aktiv medlem
exakt vad är det som gör gx80 bättre tycker du?
den är väl både äldre och har sämre sensor vad jag förstått det som.
verkar också vara bättre vid svagt ljus.

Har sett en del jämförelsetest mellan dessa två på youtube och sonyn verkar vinna hela tiden.

Nu kan jag absolut ingenting om hårdvaran på kameror och det har aldrig intresserat mig faktiskt så jag vet ju inte.
GX80 är ju faktiskt från 2016 medan Sonyn är från 2014 vad jag kan se. För mig är det just det stora antal väldigt bra objektiven och stabiliseringen som gör Panasonic bättre. Även mer användarvänlig. Bättre menyer. Jag har inte tittat så mycket över det tekniska, jag vet att sensorn i GX80 är samma som i G80.

Kan tänka mig att stabiliseringen skulle hjälpa dig mycket i vloggandet, dual is där både stabilisering i kroppen och i objektivet. IBIS gör ju även att du har stabilisering även med objektiv utan stabilisering.

En nackdel är väl foto inomhus där du inte kan kontrollera ljuset, dock hjälper ju stabiliseringen där om saker inte rör sig för fort (eller blixt). Dock märkte jag att A6000 inte är någon större stjärna där heller.

Jag vet att continous focus är en nackdel för Panasonic i och med kontrast detektion.

Allt detta är min åsikt, jag har använt GX80 mer än A6000. Jag har dock upplevt mer frustration av min sambo när hon hade A6000 än efter jag gett henne det som var min GX80 innan jag gick och skaffa Olympus.
 

andreassofus

Aktiv medlem
GX80 är ju faktiskt från 2016 medan Sonyn är från 2014 vad jag kan se. För mig är det just det stora antal väldigt bra objektiven och stabiliseringen som gör Panasonic bättre. Även mer användarvänlig. Bättre menyer. Jag har inte tittat så mycket över det tekniska, jag vet att sensorn i GX80 är samma som i G80.

Kan tänka mig att stabiliseringen skulle hjälpa dig mycket i vloggandet, dual is där både stabilisering i kroppen och i objektivet. IBIS gör ju även att du har stabilisering även med objektiv utan stabilisering.

En nackdel är väl foto inomhus där du inte kan kontrollera ljuset, dock hjälper ju stabiliseringen där om saker inte rör sig för fort (eller blixt). Dock märkte jag att A6000 inte är någon större stjärna där heller.

Jag vet att continous focus är en nackdel för Panasonic i och med kontrast detektion.

Allt detta är min åsikt, jag har använt GX80 mer än A6000. Jag har dock upplevt mer frustration av min sambo när hon hade A6000 än efter jag gett henne det som var min GX80 innan jag gick och skaffa Olympus.

ja du har rätt i det att gx80 är ett par år nyare faktiskt. vet inte vad jag fått det ifrån att den skulle va äldre :)

Hur mycket behöver man bry sig om att den bara är blå 16 megapixel jämfört med sonys 24 megapixel?

Ni är flera som skriver att objektiven är bättre och fler valmöjligheter på panasonic och det kanske man ska väga in ganska tungt ändå när man väljer vilken kamera.

Även bildstabiliseringen så är ju det riktigt bra också.

men är som sagt lite fundersam på sensorn. Sony har en större sensor med högre upplösning. jag vet dock inte om det är märkbart eller inte.

Troligtvis kommer jag filma med den oftare än att fota med den. jag ska filma/vlogga när jag är ute med min "riktiga" kamera. men har svårt att förstå vilken som är bäst på det.


sen om man jämför på papper så tycker i alla fall jag att det ser ut som att sonen är bättre på det mesta.
 

Bilagor

andreassofus

Aktiv medlem
hmm, varför blir det så liten bild när man laddar upp?

Det var i alla fall en jämförelse mellan kamerorna. från scandinavianphoto
 

andreassofus

Aktiv medlem
efter ännu mer videos och reviews på youtube så lutar det väldigt mycket åt sony a6000 nu.

finns såklart för och nackdelar med båda.

Panasonic GX80

minus:

dåligt dynamiskt omfång
dålig autofocus vid filmning
liten sensor och få pixlar
jättedålig inbyggd mic
obekväm att hålla i

plus:
Bildstabilisator
Bättre utbud på objektiv


SONY A6000

MINUS:
ingen bildstabilisator i huset
sämre utbud på objektiv
batteriförbrukning

PLUS:
större sensor och mer pixlar
grym autofocus vid filmning
skön att hålla i
bra dynamiskt omfång
kitobjektivet går tillbaka till "pannkaksläge" automatiskt när man stänger av kameran
bättre kvalitet på film vid dåligt ljus (än gx80)


som sagt finns det för och nackdelar med båda men efter alla filmer på båda kameror så finns det fler små störande saker på GX80 som jag inte nämnt här som jag tror jag kan störa mig på.

Priset är samma på båda kameror. skiljer ett par hundralappar kanske.

Det känns som att jag kommer bli nöjd med sonyn. Blir jag inte det så går det ju alltid att sälja.

Jag ska fundera till i morgon, men som det känns nu så kommer jag lägga en beställning på sonyn någon gång i morgon :)


om någon är intresserad av vilka youtubeklipp jag har kollat på så får ni säga till så kan jag länka.
 

RobinN

Aktiv medlem
Pixelskillnaden är negligerbar, samma egentligen med sensorstorleken. Pixlar har ju ingen större betydelse för video vad jag förstår. Ingen av dem har ju särskilt bra inbyggd mikrofon, eller uttag för extern. Det jag mest skulle rekommendera är att åka och hålla i dem bägge två, testa igenom hur de är och känslan av dem. Gå inte enbart på youtube recensioner. Man vet först efter man testat dem lite.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Pixelskillnaden är negligerbar, samma egentligen med sensorstorleken. Pixlar har ju ingen större betydelse för video vad jag förstår. Ingen av dem har ju särskilt bra inbyggd mikrofon, eller uttag för extern. Det jag mest skulle rekommendera är att åka och hålla i dem bägge två, testa igenom hur de är och känslan av dem. Gå inte enbart på youtube recensioner. Man vet först efter man testat dem lite.
sony har dock en mic som man kopar in i något av dom andra uttagen.

nej för video har kanske inte pixlarna någon betydelse, men jag ska ju även ta bilder.

det är bra med många pixlar då så man beskära en del. med tanke på att jag inte har nån vidare zoomomfång på kitobjektivet.

Jg har känt på båda kameror. Det har jag skrivit flera gånger.
senast nu när jag skrev upp för och nackdelar. Då skrev jag att gx80 var obekväm och att sonyn var bekväm.

Sonyn låg mycket bättre i handen pga det större greppet.

Blir nog en beställning idag :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Det blev en sony a6000. fick hem den idag.
ska bara lära mig den nu. finns många menyer att gå igenom :D

har tex inte listat ut kvaliteten på video än. verkar bara finas två att välja på.
ser inget om 1080p till exempel.

testade också att stänga av displayen och endast använda sökaren. För att spara batteri. men då kan man inte ens se på bilderna på displayen sen. det var lite konstigt tycker jag.

men men. nu ska jag lära mig allt :)
återkommer säkert med frågor :)
 
ANNONS