Annons

Canon 5D3 autofokus ser i syne

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik X

Aktiv medlem
Är det någon fler som har råkat ut för detta märkliga fenomen?
Jag upptäckte att kameran inte längre vill fokusera på en liten fågel mot blå himmel när jag använder 'servo' och 5-punkts fokuszon på 100-400L II med Teleconverter 1.4x. I stället vandrar fokus till kortaste avståndet och den stackars fågeln (som befinner sig betydligt närmare oändligheten är närgränsen) försvinner i en dimmig fläck. Det här fungerade ju alldeles utmärkt fram till i höstas.
Efter lite labbande har jag kommit fram till att fokuspunkten till vänster om mittpunkten samt en del andra punkter på vänstra sidan får AF att gå till min-avståndet om det inte finns något vettigt att fokusera på, t.ex. en blå himmel. Däremot fokuserar de alldeles utmärkt om de får se en trädgren eller något annat konkret motiv. Mittpunkten och punkterna till höger gör precis som förut dvs om de inte ser något vettigt att fokusera på så står AF kvar där den råkar stå. Det är alltså bara vissa fokuspunkter som ser spöken i närområdet :p
Trodde ett tag att det var damm på spegeln eller fokusskivan men rengöring hjälper inte.
Trasig AF-detektor hmm kanske men varför fungerar de perfekt så fort de ser något konkret? Och varför gör flera punkter likadant, flera borde väl inte gå sönder samtidigt?
Finns det kanske någon känslighetströskel i kamerans fabrikskalibrering som är för tight satt?
Samma tendens finns även utan TC samt med EF70-300 så det bevisligen nåt i kameran. Firmware 1.3.3
Alla förslag uppskattas :)
Mvh Erik
 

Erik X

Aktiv medlem
Den synliga sidan (ovanför spegeln) har jag torkat av... ingen skillnad.
Det blir nog till att kontakta Canon service
/erik
 

Erik X

Aktiv medlem
Hurra, det verkar fungera :)
Måste skaffa en liten tandläkarspegel, det är i princip omöjligt att se vad som gömmer sig i 'brunnen' under sensorn.
/erik
 
ANNONS