Annons

Städa ur damm ur Canon EF100-400 mk II

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
100-400 IS II zoomar och suger luft precis lika bra när bakre linslocket sitter på som när det sitter på kameran. Objektivet är definitivt inte tätt utan andas friskt av sig själv.
Ja, det verkar som att luften går in och ut mellan zoom-ringen och främre tuben. Jag tycker mig kunna känna ett visst drag på handen om jag håller den där och zoomar ut.

Försöker lista ut om det finns filter mellan dessa rör, men kan inte se något i bilder eller text här https://wordpress.lensrentals.com/blog/2015/02/canon-100-400-is-l-mk-ii-teardown-best-built-lens-ever/
 

Stene_68

Aktiv medlem
Det verkar finnas många varianter av försiktighet.

Så länge det inte regnar så är det ganska vanligt att jag skippar både främre och bakre objektivlock under fotografering för att spara tid vid byten.
Verkar ju funka bra det med.
Det tar ju tid att rengöra sensorn också men om man bara fotar med låga bländartal så är det väl inte så viktigt.
 

Erik X

Aktiv medlem
Ja, det verkar som att luften går in och ut mellan zoom-ringen och främre tuben. Jag tycker mig kunna känna ett visst drag på handen om jag håller den där och zoomar ut.

Försöker lista ut om det finns filter mellan dessa rör, men kan inte se något i bilder eller text här https://wordpress.lensrentals.com/blog/2015/02/canon-100-400-is-l-mk-ii-teardown-best-built-lens-ever/
Det sitter någon slags filtring under zoomringen som tätning mot tuben, och man ser ett gap (kanske bara ett grunt urtag) i den. Det ser ut som det är en kanal i gjutgodset precis ovanför öppningen i filtringen också. Kan det vara en ventilationskanal?

Sen kan det föralldel sitta fler tätningar innanför filtringen, det har jag ingen aning om. Tuben gick trögt mot filtringarna när objektivet var nytt men nu är de nednötta så det går lätt. Så de tätar nog inte alls som de kanske gjorde i början. Den skrovliga lacken på tuben gör väl sitt för att nöta på filtpackningarna, man kan undra varför den inte är slät. Utseende fick väl som vanligt gå före funktion?
 

Bilagor

Senast ändrad:

J O Härnström

Aktiv medlem
Det sitter någon slags filtring under zoomringen som tätning mot tuben, och man ser ett gap (kanske bara ett grunt urtag) i den. Det ser ut som det är en kanal i gjutgodset precis ovanför öppningen i filtringen också. Kan det vara en ventilationskanal?

Sen kan det föralldel sitta fler tätningar innanför filtringen, det har jag ingen aning om. Tuben gick trögt mot filtringarna när objektivet var nytt men nu är de nednötta så det går lätt. Så de tätar nog inte alls som de kanske gjorde i början. Den skrovliga lacken på tuben gör väl sitt för att nöta på filtpackningarna, man kan undra varför den inte är slät. Utseende fick väl som vanligt gå före funktion?
Kan du inte ställa friktionen med "smooth o tight" -ringen?
 

nivas

Aktiv medlem
Det tar ju tid att rengöra sensorn också men om man bara fotar med låga bländartal så är det väl inte så viktigt.
Sensorn gör man ju rent mellan fototillfällena, men i allmänhet så brukar det inte vara ett problem. Jag har ju svårt att tro att folk vill pausa t.ex. en teaterföreställning eller sportevenemang för att jag ska byta objektiv, så det gäller att göra det så snabbt som möjligt för att inte missa fototillfällen. Den som fotar studio eller landskap har ju oftast mer tid på sig.
Mitt budskap var att prylarna oftast är mer tåliga än vad folk tror.
 

Erik X

Aktiv medlem
Jag hittade bilder på zoom-ringen på ebay, filtringarna är inte särskilt breda.. Öppningen täcks av en bit överlappande filt innanför. Däremot går det inte att se vad kanalen i gjutgodset har för funktion..

https://www.ebay.com/itm/CANON-EF-100-400-mm-F-4-5-5-6-L-IS-II-USM-ZOOM-RING-ASSY-NEW-PARTS-YG2-3529-000/222667668225?hash=item33d806fb01:g:CvIAAOSwLUtZ1Zrr

Ett par av de andra filtringarna syns i bilderna från lensrentals. Se mina markeringar i blått. Särskilt lufttäta kan man inte förvänta sig att de är, tanken är nog bara att de ska fånga damm..
https://wordpress.lensrentals.com/blog/2015/02/canon-100-400-is-l-mk-ii-teardown-best-built-lens-ever/
 

Bilagor

Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]Särskilt lufttäta kan man inte förvänta sig att de är, tanken är nog bara att de ska fånga damm..
Det verkar vettigt. Om de varit lufttäta hade ju objektivet sugit in luft någon annan stans. Och fått med sig damm.

De se nu får in damm i sina objektiv. Undrar om de har trasig/utsliten filtring. Eller om de får in damm när de byter objektiv.
 

Erik X

Aktiv medlem
.. Undrar om de har trasig/utsliten filtring.--
Det hade inte varit dumt med nya filtringar, de är nog rätt så slitna efter mer än 100k exponeringar.. Trist bara att:
1. Ringarna lär kosta en slant beaktande att zoom-tätning till mk 1 kostar 50 USD på ebay.
2. Om jag förstått rätt så måste man riva ner hela objektivet för att kunna få isär zoom-ring och tub.
Undrar om man skulle kunna pilla in tejp under zoom-ringen i stället, med klisterytan utåt mot filtringen. Det borde väl kunna fylla ut gapet orsakat av slitage?
 
ANNONS