Annons

Hur fungerar variabelt ND filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik X

Aktiv medlem
Jag fick precis mitt nyinköpta Fotga Fader ND filter. Jo det verkar göra precis vad som utlovats, vrider man på ytterringen så går man från ca 50% ljus till närapå kolsvart utan någon synlig "X"-effekt som tydligen konkurrenterna har problem med..
https://www.amazon.de/ND-Objektiv-Filter-Einstellbare-Neutraldichtefilter-Variable-Graufilter/dp/B01K1PWL7I/ref=sr_1_6?keywords=fotga+nd&qid=1557336580&s=gateway&sr=8-6

Men hur fungerar ett sådant variabelt gråfilter egentligen? Jag var helt övertygad om att det bestod av två vanliga pol-filter som man vrider relativt varandra; när deras polarisationsriktning står i rät vinkel mot varandra så blir det kolsvart.. Men om jag ställer ND-filtret i ljust läge och håller ett vanligt pol-filter framför så ändras inte ljusstyrkan när jag vrider på pol-filtret relativt ND-filtret som det rimligtvis borde ha gjort.. Färgtemperaturen skiftar däremot en liten aning. Någon som kan förklara?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag fick precis mitt nyinköpta Fotga Fader ND filter. Jo det verkar göra precis vad som utlovats, vrider man på ytterringen så går man från ca 50% ljus till närapå kolsvart utan någon synlig "X"-effekt som tydligen konkurrenterna har problem med..
https://www.amazon.de/ND-Objektiv-Filter-Einstellbare-Neutraldichtefilter-Variable-Graufilter/dp/B01K1PWL7I/ref=sr_1_6?keywords=fotga+nd&qid=1557336580&s=gateway&sr=8-6

Men hur fungerar ett sådant variabelt gråfilter egentligen? Jag var helt övertygad om att det bestod av två vanliga pol-filter som man vrider relativt varandra; när deras polarisationsriktning står i rät vinkel mot varandra så blir det kolsvart.. Men om jag ställer ND-filtret i ljust läge och håller ett vanligt pol-filter framför så ändras inte ljusstyrkan när jag vrider på pol-filtret relativt ND-filtret som det rimligtvis borde ha gjort.. Färgtemperaturen skiftar däremot en liten aning. Någon som kan förklara?
Det är väl så att du måste vrida två polfilter mot varandra för att få effekt.
Det ljuset som kommer ut från ditt variabla ND-filter är väl inte polariserat, endast svagare.

Har du kollat att filtret verkligen levererar ND 400 dvs. 8-9 steg?
X-effekt borde synas i en klarblå himmel en solig dag i vidvinkelläge på kameran.
 

Erik X

Aktiv medlem
Det ljuset som kommer ut från ditt variabla ND-filter är väl inte polariserat, endast svagare.
Jag förväntade mig nog att om man har stackar två st t.ex. horisontella polfilter så kommer det ut horisontellt polariserat ljus efter dem... Men jag kan ha fel :)
Kan ND-filtrets sista yta vara så beskaffad att den "mixar" polarisationen? Skulle det kunna vara en fix för att i någon mån lindra X-problematiken?

Nej jag har inte kollat om filtret ger ND 400.. återstår att se. Misstänker att så här billiga filter ger rätt soft upplösning, ville mest bara ha det att leka med
 

Måns H

Aktiv medlem
"Cirkulärt" polfilter

Nyare polfilter för kamerabruk är "cirkulära". Här en förklaring från engelska wikipedia. Det finns säkert nån på svenska nånstans på nätet.

Funktionen är att ljuset som når in i kameran inte är linjärt polariserat, då skulle autofokus inte fungera, utan återkonverterat.

CITAT

"Circular" polarizing photographic filters consist of a linear polarizer on the front, with a quarter-wave plate on the back. The quarter-wave plate converts the selected polarization to circularly polarized light inside the camera. This works with all types of cameras, because mirrors and beam-splitters split circularly polarized light the same way they split unpolarized light.[7]

Linear polarizing filters can be easily distinguished from circular polarizers. In linear polarizing filters, the polarizing effect works (rotate to see differences) regardless of which side of the filter the scene is viewed from. In "circular" polarizing filters, the polarizing effect works when the scene is viewed from the male threaded (back) side of the filter, but does not work when looking through it backwards.
 

Erik X

Aktiv medlem
Nyare polfilter för kamerabruk är "cirkulära"...
Aha, tack! Det spelar faktiskt roll vilken väg jag vänder det "vanliga" pol-filtret så uppenbarligen är det linjärt mot framsidan och något annat mot baksidan!
Däremot kan jag flippa riktning på Fotga-filtret utan att jag ser någon skillnad.
Det här tål att funderas på :-D
Hmm kan det vara så att Var ND går från cirkulärt - linjärt - (vridbart) - linjärt - cirkulärt?
Ser inget enkelt sätt att pilla isär filterhalvorna, annars skulle jag ha provat :)
 

Erik X

Aktiv medlem
Antagligen är det så att billiga polfilter och variabel ND (t.ex. Fotga) saknar "quarter wave plate" på baksidan. Om det inte uttryckligen står CIR-PL på filtret så är det linjärt rakt igenom! Jag kan alltså inte testa mot mitt Hoya HD CIR-PL utan måste leta fram ett linjärt filter och då kommer jag antagligen att få de resultat jag förväntade mig..
Problemet löst :)
 
ANNONS