Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

resolution 1d markIIN ???

Produkter
(logga in för att koppla)

rautio

Aktiv medlem
Jag undrar över följande. Då jag öppnar en bild i PS CS2 som jag tagit med Mark IIN, så öppnar den den i 72dpi? Varför? går det att ändra nånstans så att den skulle öppna i t.ex 180dpi eller 300dpi?

Bildstorleken är dock runt 25M. (L jpg)

Hur ändrar jag bäst storleken till 180 eller 300 för bästa kvaliten? Mest undrar jag över RESAMPLE IMAGE checkboxen i Image Size.


Tack på förhand om nån kan tydligt och grundligt klargöra detta för mej!
 

Pongu

Aktiv medlem
Dpi spelar ingen roll innan du trycker bilden. På datorn är det antalet pixlar tex 2000x3000 som anger bildens upplösning. När du skickar bilderna för tryck, fråga vilken upplösning som är bäst med just det labbets utrustning. Det beror också på vilken tryckkvalitet du vill ha. Att den väljer 72dpi har ingen praktisk betydelse innan printning/tryck. Sampla inte om bilden! Utan omsampling lämnas den helt oförändrad om du ändrar till 300dpi i "Image size", däremot krymper den faktiska utskiftstorleken eftersom du trycker in fler pixlar i samma tum. Bilden på datorn är dok fortfarande lika stor, t ex 2000x3000.

/Pontus
 

rautio

Aktiv medlem
med andra ord är denna 72dpi en preset på kameran som inte går att ändra på därsom en anna modell har 180dpi?
 

Pongu

Aktiv medlem
rautio skrev:
med andra ord är denna 72dpi en preset på kameran som inte går att ändra på därsom en anna modell har 180dpi?
Jag har inte din kameramodell, så jag vågar inte svara på det, men sannolikt preset. Kanske kan man ändra någonstans i Photoshop så att den alltid ger bilderna 300dpi? Låter andra svara på detta! Personligen struntar jag i dpi och ställer manuellt in det när jag skickar bilden för printning.

/Pontus
 

Zoso

Aktiv medlem
Fotar du Rawformat (vilket man får förmoda du gör med din utrustning) så kan du välja vilken dpi bilden skall ha efter konverteringen i ACR, det du väljer kommer programmet välja varje gång sedan, eller tills du ändrar värdet.

Annars skall du bocka utav Resample Image innan du ändrar dpi värdet och sedan sätta tillbaka bocken i igen för att inte pixelantalet skall ändras.

kent.
 
Senast ändrad:

rautio

Aktiv medlem
Joo, det blir nog både raw och jpg, men mest jpg eftersom jag jobbar åt pressen. Det jag mest egentligen undrade över var, varför vissa kameror ger sitt ut i 72 och andra i 180dp. Har tidigare inte behövt ägna tid till att ändra storlekar när allt kommer ut i 180 vilket sparar tid när deadlinen är extremt kort. Men allt under kontroll.

Tack!
 

lazze_gurra

Aktiv medlem
Zoso skrev:
Fotar du Rawformat (vilket man får förmoda du gör med din utrustning) så kan du välja vilken dpi bilden skall ha efter konverteringen i ACR, det du väljer kommer programmet välja varje gång sedan, eller tills du ändrar värdet.

kent.
Hoppar in med en fråga här.
Jag tog min första raw-bild för ett par dar sen och upptäckte just att man kunde välja ppi.
Min fråga är:
Innebär detta en kvalitetsförlust, eftersom pixelantalet fyr-dubblas ?
Eller innehåller raw-filen så mycket information att det finns utrymme för denna bildförstoring ?

*/Lasse
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
ändras inte

Bildstorleken ändras inte oavsett vilken ppi du väljer, precis som föregående talare menade. Det som ändras är hur tätt pixlarna sitter om du skriver ut bilden utan att ändra den. Den har fortfarande exakt samma storlek på din datorskärm.
 
ANNONS