Annons

kamera kopplad till fpv goggles?

Produkter
(logga in för att koppla)

jag&bilden

Aktiv medlem
Svårt att se någon större vinst med det då upplösningen inte är speciellt vass i glösögonen.
Sedan uppstår frågor kring övervakningslagstiftningen kan jag tänka mig för att sitta intill den med glasögon via radio ger ju inget.

Om jag hade velat nyttja den som kikare hade det känts smartare att köpa en liten nätt HDMI-monitor i 7-10" storlek och köra kabel direkt mellan kamera och skärm.
 

PMD

Aktiv medlem
Med en HDMI-kabel kanske man kan få 1920x1080, vilket är bättre än skärmens upplösning, men med WiFi tvivlar jag på att man kan få bättre upplösning än skärmen och då kan man ju lika gärna använda skärmen, som ju går att vinkla så att man kan titta på den bekvämt.

I vilket fall som helst så måste man ha en P900 monterad på ett stadigt stativ för att få en stadig sökarbild när man zoomar till längsta brännvidden. Man kan också stabilisera kameran handhållet genom att vila armbågarna på något stadigt, men det är svårare att få en stadig sökarbild på det sättet. För användning tillsammans med en extern display av något slag så tror jag inte att man klarar sig utan stativ.
 

Joksin90

Medlem
Svårt att se någon större vinst med det då upplösningen inte är speciellt vass i glösögonen.
Sedan uppstår frågor kring övervakningslagstiftningen kan jag tänka mig för att sitta intill den med glasögon via radio ger ju inget.

Om jag hade velat nyttja den som kikare hade det känts smartare att köpa en liten nätt HDMI-monitor i 7-10" storlek och köra kabel direkt mellan kamera och skärm.
Haha övervakningslagen. Spela roll om man håller kameran i handen eller ser allt via några goggles. Bryr mig inte iaf.

Ja det spelar egentligen inte så stor roll om jag inte kan använda goggles om det funkar med en liten monitor istället. Sen om skakningar på kraftiga zommar, har själv kört med oliga handhållna gimbals vilket funkat riktigt bra. Men det förståss det är ju skillnad på 30 x zoom och 83 som nikon har
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, det är svårt att få till en stadig sökarbild med P900 om man håller kameran i handen och kameran har ändå bildstabilisering. Det går trots skakig sökarbild att få till rätt skarpa bilder om man har tillräckligt kort slutartid, men det kräver bra ljusförhållanden. Men du vill använda en P900 som en slags kikare och då räcker det knappast med kamerans inbyggda bildstabilisering. Någon slags stabiliserande montering behövs. En steadycam-liknande rigg kanske går bra, men det bästa är ett stadigt stativ.

Tornfalk med längsta brännvidden, handhållen kamera med armbågarna vilande på en kyrkogårdsmur. 1/500 sekund, f/6.5. Bilden är något beskuren:
 

Bilagor

Joksin90

Medlem
testade koppla min pentax-k5 till datorn med hdmi kabel men det funkade inte. Ska man göra några inställningar på kameran eller borde den ansluta automatiskt?

Tänkte bara testa om jag kan se live på datorn
 

Joksin90

Medlem
Ja, det är svårt att få till en stadig sökarbild med P900 om man håller kameran i handen och kameran har ändå bildstabilisering. Det går trots skakig sökarbild att få till rätt skarpa bilder om man har tillräckligt kort slutartid, men det kräver bra ljusförhållanden. Men du vill använda en P900 som en slags kikare och då räcker det knappast med kamerans inbyggda bildstabilisering. Någon slags stabiliserande montering behövs. En steadycam-liknande rigg kanske går bra, men det bästa är ett stadigt stativ.

Tornfalk med längsta brännvidden, handhållen kamera med armbågarna vilande på en kyrkogårdsmur. 1/500 sekund, f/6.5. Bilden är något beskuren:
hur långt avstånd är den bilden tagen på?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tvivlar på att upplösningen räcker till. Dessutom behöver man veta hur högt kyrktornet är.

Tillägg:
Jag gjorde en snabbkoll med Google Earth. Tyvärr finns det lite för mycket vegetation för att det ska gå att fastställa platsen jag stod på. Man måste också förstora så mycket att det blir svårt att hitta den exakta platsen.

En gissning är att avståndet mellan kameran och fågeln var nånstans mellan 30 och 100 meter. Observera att jag har beskurit bilden lite också.
 

Agonotheta

Aktiv medlem
testade koppla min pentax-k5 till datorn med hdmi kabel men det funkade inte. Ska man göra några inställningar på kameran eller borde den ansluta automatiskt?

Tänkte bara testa om jag kan se live på datorn
Kopplade du den till datorn?
Alltså inte skärmen utan datorn?

Generellt så har datorer bara HDMI ut, inte in.
Du får i så fall koppla den till skärm/tv för att få en bild skulle jag gissa.
 
ANNONS