Annons

Bärbar dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas1960

Aktiv medlem
Har behov av en dator då man är ute och åker, har fast arbetsstation hemma. Jag har gluttat igenom de flesta trådarna som finns och det verkar som gillar man inte apple så är det Dell XPS som är det bästa. När jag kollat runt på Prisjakt en stund så hittade jag en Asus med bra komponenter
https://www.webhallen.com/se/product/308213-Asus-ZenBook-14-UX434FLC-PURE2X-14-FHD-i7-10510U-16GB-1TB-SSD-GF-MX250-Win-10

Vad är fördelar/ nackdelar med en sådan jämfört med en Dellmaskin för runt 8 tusen till?
Eller någon som har något annat tips på vettig bärbar fotodator för resor mm.?
 

Falumas

Aktiv medlem
Dell brukar ha väldigt bra support, så det är väl när det börjar strula som dom har största fördelen. Dells byggkvalitet är nog strået vassare än Asus också.
Jag har fortfarande inte tagit död på min 10 år gamla Asus. Den används fortfarande även om än sällan.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Du har förmodligen googlat loss rejält men nämner för säkerhets skull Hp:s vinterrea som pågår till fredag lunch. Har varit nära beställningsknappen men lyckats hålla emot. Det finns några Spectre 360 alternativ som verkar bra.
 

lassetjus

Medlem
Har behov av en dator då man är ute och åker, har fast arbetsstation hemma. Jag har gluttat igenom de flesta trådarna som finns och det verkar som gillar man inte apple så är det Dell XPS som är det bästa. När jag kollat runt på Prisjakt en stund så hittade jag en Asus med bra komponenter
https://www.webhallen.com/se/product/308213-Asus-ZenBook-14-UX434FLC-PURE2X-14-FHD-i7-10510U-16GB-1TB-SSD-GF-MX250-Win-10

Vad är fördelar/ nackdelar med en sådan jämfört med en Dellmaskin för runt 8 tusen till?
Eller någon som har något annat tips på vettig bärbar fotodator för resor mm.?
Har själv kollat runt lite och är väldigt nära ett köp av denna Huawei Matebook 13. https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/51204/huawei-matebook-13-core-i7-ssd-512-gb-nvidia-mx250-barbar-dator-gra?scid=5_EXT_PRICECOMP_PRISJAKT_EGAB

ASUS:en har en verkligt bra spec till det priset. Så nu vet jag inte riktigt hur jag skall kunna fatta ett beslut. Vill ha en resedator som inte tar stor plats och med bra prestanda.

Vänliga Hälsningar Lars
 

AWid

Aktiv medlem
Har behov av en dator då man är ute och åker, har fast arbetsstation hemma. Jag har gluttat igenom de flesta trådarna som finns och det verkar som gillar man inte apple så är det Dell XPS som är det bästa...................
Om du skulle fastna för en Dell XPS kan jag tipsa om att de då och då har kampanjer med rätt bra rabatter (flera tusenlappar:). Brukar alltid vara en sån kampanj inför "alla hjärtans dag". Så om du inte har allt för bråttom så kolla deras hemsida dell.se veckan före 14 februari.
 

Tomas1960

Aktiv medlem
Om du skulle fastna för en Dell XPS kan jag tipsa om att de då och då har kampanjer med rätt bra rabatter (flera tusenlappar:). Brukar alltid vara en sån kampanj inför "alla hjärtans dag". Så om du inte har allt för bråttom så kolla deras hemsida dell.se veckan före 14 februari.
Tack för infon.
 

mickecrown

Aktiv medlem
Asus

Hej,
Jag har just en sådan ASUS som länkades till ovan.
Inköpt på Webhallen. Även om jag fick betala fullt pris, ingen 2.000 rabatt i höstas,
så är jag helnöjd.
16 GB ram och 1 TB SSD är prisvärt och gör den nog framtidssäker
åtminstone 3-5 år.
Snabb dator, helt ok skärm. (För att vara bärbar dator). Lätt och behändig i format att ta med. Driver utan problem en extern skärm. Kör den med en 27" skärm med 2560x1440 hemma och 24" 1920x1080 i fritidshuset. Men även den inbyggda skärmen duger bra. Kanske inte för professionell bildbehandling men väl för hobbybruk. Skönt tangentbord med bra bakgrundsbelysning.
Har även Lenovo bärbar med liknande spec men med I7 gen 8 processor.
Den här är trevligare att jobba med.
Faktiskt inte mycket långsammare än min stationära hemmadator med I7 gen8,
1 TB SSD, 32 GB ram och nVidia GTX 1050 TI grafikkort.
Mvh
Mikael
 

PierreS

Aktiv medlem
Jag är också ute efter en laptop som det går att bildbehandla med. Jag såg att Lenovo hade flera 17-tums med IPS-skäm. Någon som vet något om dem?
 

Tomas1960

Aktiv medlem
Hej,
Jag har just en sådan ASUS som länkades till ovan.
Inköpt på Webhallen. Även om jag fick betala fullt pris, ingen 2.000 rabatt i höstas,
så är jag helnöjd.
16 GB ram och 1 TB SSD är prisvärt och gör den nog framtidssäker
åtminstone 3-5 år.
Snabb dator, helt ok skärm. (För att vara bärbar dator). Lätt och behändig i format att ta med. Driver utan problem en extern skärm. Kör den med en 27" skärm med 2560x1440 hemma och 24" 1920x1080 i fritidshuset. Men även den inbyggda skärmen duger bra. Kanske inte för professionell bildbehandling men väl för hobbybruk. Skönt tangentbord med bra bakgrundsbelysning.
Har även Lenovo bärbar med liknande spec men med I7 gen 8 processor.
Den här är trevligare att jobba med.
Faktiskt inte mycket långsammare än min stationära hemmadator med I7 gen8,
1 TB SSD, 32 GB ram och nVidia GTX 1050 TI grafikkort.
Mvh
Mikael
Ja det låter ju jättebra det! Tack.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Nackdelen med dom flesta bärbara datorer är att dom har 16x9 skärmar, Microsofts datorer har 4x3 och Mac 16x10 på sina skärmar, det är tycker jag är bättre vid bildredigering, även vid normalt surfande.
 

adl

Aktiv medlem
Nackdelen med dom flesta bärbara datorer är att dom har 16x9 skärmar, Microsofts datorer har 4x3 och Mac 16x10 på sina skärmar, det är tycker jag är bättre vid bildredigering, även vid normalt surfande.
Microsoft har 3x2 på sina (om jag inte minns fel), Huawei har också någon modell med 3x2.
Jag föredrar också "högre" skärm.
 

martinot

Aktiv medlem
HP brukar jag välja bort, dålig erfarenhet. Men visst finns en del alternativ där ser jag nu.
Gillar inte alla skärmar på bärbara HP (ofta dåliga betraktningsvinklar jämfört med mina MBP:ar och mina Surface-datorer), men annars så brukar deras Pro-maskiner hålla mycket hög kvalitet och vara mycket hållbara.

Man skall dock (om man är intresserad av kvalitet) undvika alla billiga konsumentdatorer - oavsett varumärke. De är sällan bra.

Satsa på Apple, eller Pro/företagsmaskiner från de andra tillverkarna (de håller helt annan kvalitet än billigt konsumentskräp).
 

martinot

Aktiv medlem
Nackdelen med dom flesta bärbara datorer är att dom har 16x9 skärmar, Microsofts datorer har 4x3 och Mac 16x10 på sina skärmar, det är tycker jag är bättre vid bildredigering, även vid normalt surfande.
Håller med helt.

Dessutom oftast mycket bättre och trevligare skärmar än snittet hos andra tillverkare.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Ska denna räknas till konsumentdator? Jag gillar det faktum att skärmen är 4K och fixar s-rgb med råge samt att jag kan redigera med penna. Synd dock att det bara är 16gig minne men tror det räcker bra för mina ändamål och i övrigt är specarna bra. Sen är den riktigt snygg också som bonus. Blir lite tveksam av vissa kommentarer. Är hp dåliga på support?

https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=8BH20EA&opt=UUW&sel=NTB&p=c-vinterrea
 

AWid

Aktiv medlem
Microsoft har 3x2 på sina (om jag inte minns fel), Huawei har också någon modell med 3x2.
Jag föredrar också "högre" skärm.
Stämmer att Microsoft har sidförhållande 3:2 på sina maskiner. Fast jag tycker det är rätt kasst om jag får säga min mening:) Alla redigeringsprogram (gissar jag) använder sidopaneler (LR, PS, ON1, Gimp plus alla andra jag känner till). Med "nästan" kvadratisk skärm blir det i stort sett ingen plats över för själva bilden om man vill ha panelerna igång (och det vill man ju). (Har själv både en Surface pro och och en Dell XPS 13. För bild- och filmredigering föredrar jag den senare alla dar i veckan. Den andra är bra till mycket annat. Men det är jag det:)
 

Tomas1960

Aktiv medlem
Stämmer att Microsoft har sidförhållande 3:2 på sina maskiner. Fast jag tycker det är rätt kasst om jag får säga min mening:) Alla redigeringsprogram (gissar jag) använder sidopaneler (LR, PS, ON1, Gimp plus alla andra jag känner till). Med "nästan" kvadratisk skärm blir det i stort sett ingen plats över för själva bilden om man vill ha panelerna igång (och det vill man ju). (Har själv både en Surface pro och och en Dell XPS 13. För bild- och filmredigering föredrar jag den senare alla dar i veckan. Den andra är bra till mycket annat. Men det är jag det:)
Tack, tänkte precis samma sak. De flesta fasta skärmar idag är 16:9 och jag ser inget behov av något annat, möjligen som betraktningsskärm men det är väl inte det man är ute efter på en liten bärbar dator.
 

martinot

Aktiv medlem
Ska denna räknas till konsumentdator? Jag gillar det faktum att skärmen är 4K och fixar s-rgb med råge samt att jag kan redigera med penna. Synd dock att det bara är 16gig minne men tror det räcker bra för mina ändamål och i övrigt är specarna bra. Sen är den riktigt snygg också som bonus. Blir lite tveksam av vissa kommentarer. Är hp dåliga på support?

https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=8BH20EA&opt=UUW&sel=NTB&p=c-vinterrea
Har inte själv använt HP Spectre-serien, så osäker på dess status gällande pro/konsument (vet ej hur HP räknar den supportmässigt), eller byggkvalitet.

Det sagt så ser den ju annars enormt intressant ut och väldigt välspecifierad ut!

Är själv riktigt nyfiken på skärmen, då kombinationen av både OLED och 4K ser lockande ut (har dock inte tidigare varit så imponerad av just skärmarna hos HP gällande deras LCD-alternativ, på de datorer som jag använt).

Skall verkligen försöka att läsa på mer om den, och att testa den när jag får möjlighet (även om jag inte akut är ute efter någon ny bärbar så lockar verkligen OLED-skärmen).
 

martinot

Aktiv medlem
Stämmer att Microsoft har sidförhållande 3:2 på sina maskiner. Fast jag tycker det är rätt kasst om jag får säga min mening:) Alla redigeringsprogram (gissar jag) använder sidopaneler (LR, PS, ON1, Gimp plus alla andra jag känner till). Med "nästan" kvadratisk skärm blir det i stort sett ingen plats över för själva bilden om man vill ha panelerna igång (och det vill man ju). (Har själv både en Surface pro och och en Dell XPS 13. För bild- och filmredigering föredrar jag den senare alla dar i veckan. Den andra är bra till mycket annat. Men det är jag det:)
Jag tycker personligen tvärt om; att det är helt perfekt med 3:2 på en bärbar skärm! 😀

Mobilt på fältet och när jag reser så "previewar" jag främst bilder (antingen direkt efter tagning, om jag orkar ta med mig datorn, men oftast på kvällarna på hotellet). Då passar 3:2 grymt bra för det ändamålet.

När man är hemma, eller på jobbet, och sitter vid skrivbordet och redigerar bilderna så använder man ändå alltid 1-2 externa skärmar som man arbetar och redigerar på (varav minst en med riktig hårdvarukalibrering).
 
ANNONS