Annons

Galleri online - hur visar du dina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hej,

Jag är otroligt nöjd med Squarespace. Färdiga layouter som kan anpassas passar mig perfekt.

www.tommyhansen.se

Mvh
Tommy
Jag frågade Jonas ovan vad han betalar för Squarespace med hostning och allt. Har du koll på det?

Ser ju ut också som att man där själv bättre kan styra bildkvaliteten än där jag har mina bilder. Bloggstöd finns det ju också såg jag.

Nu får du snart akta dig Tommy för annars kommer du att rullas i tjära och fjädrar här, precis som Tony Northrup, för att du talar väl om Squarespace :). Alla kommer misstänka dig för att åtminstone ha fått tjänsten till extrapris!
 

gunnargren

Aktiv medlem
Det ser jättefint ut och jag ser ju att du även tycker in bloggar med deras erbjudande.

Några frågor:

Vad betalar du då per månad?

Ger Squarespacenavet någon trafikfördel i sig? Fördelen med Flickr och Fotosidan mot att göra något eget är väl trots allt att de är välkända bildvisningsnav med en viss trafik i sig.
Lite svårt att säga om det ger några trafikfördelar, men jag har fått för mig det.

Det är inte billigt, men för mig är det värt varje krona.

Kostar 12$/mån om man betalar för 1 år på en gång, sen kan du få 10% på det om använder någon av alla youtybers som är sponsrade av dem. Betalar du månadsvis kostar det 16$ månaden.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Lite svårt att säga om det ger några trafikfördelar, men jag har fått för mig det.

Det är inte billigt, men för mig är det värt varje krona.

Kostar 12$/mån om man betalar för 1 år på en gång, sen kan du få 10% på det om använder någon av alla youtybers som är sponsrade av dem. Betalar du månadsvis kostar det 16$ månaden.
Vaddå inte billigt? Kostnader är väl bara relativa. Om man är yrkesfotograf så är väl det inte särskilt mycket heller på marginalen om det exv. ger bättre möjligheter att sälja in sina tjänster genom exv. bättre exponering av dina bilder (många andra alternativ kanske inte ger samma möjligheter att visa bilder med lite högre upplösning exv.) och möjligheter att skräddarsy din dialog med dina kunder än en del billigare alternativ. Du säger ju faktiskt själv att du tycker det är värt det.

Sedan är det väl också så att det ger en upplevd ökande nytta i förhållande till kostnaden när du investerat en del arbete i din site. De som är väl dumsnåla kanske åtminstone initialt mest ser den högre kostnaden utan att direkt se möjligheterna till en ökad potential.

För mig och många andra som är lite äldre och har varit med om mycket av den digitala resan från säg från när Internet började slå igenom på bred front, så har ju det mesta i detta sammanhang ändrats totalt. Förr krävdes att man själv byggde sina egna system, då det inte fanns några färdiga system att köpa, men numera finns ju nätapplikationer som är väldigt genomtänkta och anpassningsbara efter många olika typer av behov och med en massmarknad så har det blivit överkomligt i pris också. Det är ju rätt fantastiskt faktiskt vad man numera får för någon tusenlapp per år! De som tar detta till sig har en stor fördel framför de som inte gör det och du verkar ju vara en av de som gjort det :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har också fått mail från Flickr, men jag måste nog säga att jag nog undrar mer över varför det skulle vara så stört omöjligt att få folk att betala för en tjänst som de tycker är bra. Om Flickr har svårt att ta betalt så kan det ju faktiskt bero på att den produkt de vill ta betalt för helt enkelt inte upplevs som särskilt prisvärd.
[...]
Precis så. Inte tillräckligt många är beredda att betala för Flickr så de försöker på olika vis att desperat få in pengar för att överleva - och på sikt skapa en tjänst som bär sig ekonomiskt.
Det verkar som att de nya ägarna lite grann missbedömde storleken på utmaningen när de köpte Flickr.
Jag själv betalar gärna för Flickr. Men blir lite vaksam när de nu vill ha in pengar ännu mer i förväg.
Det luktar ungefär som när klädaffärer säljer presentkort i julhandeln för att straxt därefter ansöka om konkurs.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vad är alternativet?

Man kan ju alltid tycka att exv. de alternativ vi pratat om här är för dyra men vad är alternativet? Ställa ut på ett galleri? Vad ger det? Hur många ser en sådan utställning och vad kostar det i hyra, printar och ramningar? Dessutom måste fysiska utställningar vaktas. Vernissager kostar väl också en del.

Jag känner folk som ställt ut här i gamla Rådhuset i Vaxholm men jag har inte känt mig särskilt motiverad hittills med tanke på vad det verkar ge.

Hur många ser en sådan utställning och vad betyder skillnaden i aktivt tidsfönster mot en digital fotoutställning. Hos Torsten Götlin på Federationen Svenska Fotografer ställer en hel del fotografer ut mindre utställningar (30 bilder) och de kan i princip ligga där obegränsad tid. För det tar han ca 500 för. Söker ni på "sten-åke sändh" så kan ni se vad man får för de pengarna. Nackdelen med de är väl främst att de är inflexibla och omöjliga att själv underhålla.

Tycker ni mitt namn är för anonymt så kan ni ju alltidvsöka på Brutus Östling istället för han är också representerad där på www.fotografer.n.nu

Jag har idag ett tiotal historiska reportage/fotoberättelser på Fotosidan och ett flertal av dem har besökts av fler än 1000 besök sedan jag lade upp dem. Hur många hade jag nått med fysiska utställningar och vad hade det kostat? Risken hade nog varit överhängande för att jag helt avstått för att få till något motsvarande rent fysiskt hade nog varit omöjligt både ekonomiskt och rent praktiskt. 18 spänn i månaden för både blogg och portfolio som man dessutom kan integrera bara med hjälp av några enkla HTML-skript tycker i alla fall jag är ett väldigt bra och mycket prisvärt alternativ.

Är det någon som hittat något bättre?

Om ni säger Instagram eller något mobilcentrerat så är jag så pass rigid att jag vill påpeka att en mobiltelefon i mitt tycke aldrig gör bilder helt rättvisa. Dessutom accepterar åtminstone inte jag telefoncentriska underhållsgränssnitt. Fler förslag?
 
Senast ändrad:
ANNONS